مراسم رونمایی از کتاب «شهر هوشمند» نوشته رضا رسولی شهردار رضوانشهر در چهارمین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی شهر هوشمند ایران در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

رضا رسولی شهردار رضوانشهر و نویسنده کتاب شهر هوشمند در مراسم رونمایی از این کتاب گفت: در 30 سال گذشته ورود ساختار دیجیتال در ساختار مدیریت شهری یک تحول اساسی به وجود آورده است. خدماتی که پیش از این به صورت سنتی و دستی ارائه می‌شد، الان دیگر به صورت دیجیتال و در قالب دولت و شهر الکترونیک ارائه می‌شود. توسعه و گسترش استفاده از اینترنت وIOT  (اینترنت اشیا) ساختار مدیریت شهری را دستخوش تغییراتی کرده است.

رسولی افزود: متاسفانه مدل برنامه‌ریزی ما همواره از بالا به پایین بوده است و هیچ مکانیزم بازخوردی از شهروندان وجود نداشته است اما ساختار هوش مصنوعی که بر پایه اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن و بازخورد از جامعه هدف و اصلاح رویه است، در ساختار مدیریت شهری ارزشمند است.

شهردار رضوانشهر با اشاره به چاپ کتاب شهر هوشمند گفت: این کتاب با استفاده از تجربه 15 ساله کار در ساختار ترافیکی کشور و مرکز کنترل ترافیک و پژوهشکده حمل و نقل دانشگاه علم و صنعت و فعالیت در حوزه شهری، جمع بندی و تدوین شده و به بررسی تهدیدها و فرصت‌های هوش مصنوعی در ساختار مدیریت شهری پرداخته شده است.

رضا رسولی با اشاره به اینکه تاکنون در گیلان تجربه شهر هوشمند آن گونه که انتظار می‌رود، نداشته‌ایم گفت: تلاش کردیم در رضوانشهر در حوزه اقتصاد هوشمند یک تجربه جدید عملیاتی شود. در یک سال گذشته در شهرداری رضوانشهر زیرساخت‌های دیجیتال را تقویت کرده و با انجام اقداماتی همچون نقشه برداری GIS و... ساختارهای خدمات الکترونیک را شکل دادیم.

شهردار رضوانشهر افزود: بازارهای هفتگی در شهرهای کوچک ستون فقرات اقتصاد شهر هستند و تلاش کردیم ساختار تعامل دیجیتال و تکنولوژی را با شهروندان افزایش دهیم و با ساماندهی بازارمج، ساختار مفصلی را تعریف کردیم و امیدواریم در گام بعدی، تجربه عملی این پروژه همراه با مطالب تئوریک این کتاب، اتفاقات بهتری را رقم بزند.

رسولی ادامه داد: خوشبختانه با شکل گیری مرکز مشاوره شهرداری رضوانشهر، 70 شغل که مهجور مانده بودند، به چرخه اقتصاد شهری اضافه شدند. الکترونیک شدن این بازار و ایجاد رفتار هوشمند و تعامل میان شهروندان و مدیریت شهری و بهبود فرایند جمع آوری اطلاعات می‌تواند به رونق این حوزه کمک ویژه ای کند.

گفتنی است در کتاب «شهر هوشمند» با ارائه تصویری از هزاره حاضر و بیان چالش های آن، بر ضرورت بهره گیری مدیران شهری از هوش مصنوعی و استقرار شهرهای هوشمند تاکید شده است.

در این کتاب با اشاره به خطرات ناشی از نفوذ و هک الگورتیم های برنامه های شهرهای هوشمند به مدیران شهری تاکید شده است که سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها و اسقرار زیرساخت های شهرهای هوشمند بایستی با در نظر گرفتن اصول اساسی باشد.

مدیران و برنامه ریزان شهری با مطالعه تجارب دیگر کشورها و شهرهای پیشرو در زمینه شهر هوشمند می توانند چشم انداز مفیدتری را پیش روی شهر خود ترسیم کنند.

پربیننده‌ ترین ها