در نودمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت که با حضور شهردار و البته غیبت رییس شورا برگزار شد، فرآیند اجرای هشت طرح عمرانی بزرگ موسوم به طرح میثاق مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بالاخره بعد از دو سال عمر کاری شورای ششم، شاهد تصویب طرح عمرانی بزرگی در صحن علنی شورا بودیم که اجرای آن می تواند تحول بزرگی در رشت ایجاد کند و گره کور ترافیکی شهر را پس از سالها باز نماید.

به گزارش خط اول، رحیم شوقی از روزی که برای گرفتن رای اعتماد، به شورا دعوت شد تاکید داشت که برای کار کردن آمده و حتی نیم نگاهی هم به یارگیری های سیاسی ندارد و تا امروز که دو ماه از آمدنش گذشته به خوبی در همین مسیر حرکت کرد و اولویتش کار کردن بوده است.

باتوجه به مناصب پیشین وی که معاونت عمرانی منطقه آزاد انزلی و مدیرکل دفتر فنی استانداری گیلان بوده یقینا با نقیصه های عمرانی مرکز استان گیلان کاملا آشناست از همین رو بلافاصله به فکر حل معضل کهنه ترافیک افتاد و با برنامه ریزی برای ساخت هشت تقاطع بزرگ در میادین بزرگ شهر معتقد است می توان قدم بزرگی در حل این معضل همیشگی برداشت.

کمتر از یک دهه قبل نیز شهردار وقت رشت چنین ایده ای داشت و با ساخت پنج روگذر بزرگ در میادین شهر از بار ترافیکی قابل توجهی رو کاست و امروز شهردار جدید رشت معتقد است با ایجاد تقاطع روگذر بر روی دیگر میادین بزرگ شهر می توان حجم قابل توجهی از بار ترافیکی شهر کاست.

اگرچه میادین هر شهر نقطه استراتزیک شهری برای نشان دادن فرهنگ و نماد شهر با رسم و نصب المان های مختلف هستند و با ایجاد تقاطع این امکان از بین می رود ولی با ایجاد پل های بزرگ امکان جدیدی مهیا می شود تا سازمان زیباسازی شهرداری بتواند با نقاشی های زیبا نقیصه بوجود امده را اندکی جبران نماید.

بلاشک تقاطع های مذکور که بناست در هشت نقطه پرترافیک فلکه توشیبا، بلوار شهید باهنر، نیروی دریایی، میدان امام حسین، فلکه فرزانه، سه راه رودباری، حمیدیان و بلوار نماز و با صرف 950 میلیارد تومان در کمتر از یک سال و نیم ساخته شوند تاثیر فراوانی در کاهش ترافیک خواهند داشت اما فراموش نکنیم قسمت عمده ای از ترافیک بواسطه کمبود فضای پارک حاصل می شود که شهرداری می تواند با احداث پارکینگ های مکانیز به جای پارکینگ های همسطح و طبقاتی این قفل را نیز بشکند.

اگرچه هزینه احداث این نوع پارکینگ های مکانیزه کمی بیشتر از سایر پارکینگ ها است اما بخاطر سطح اشغال بسیار کمی که دارند و بیشتر مانورشان در ارتفاع شکل می گیرد می تواند بهترین امکان برای حل دیگر معضل ترافیک یعنی پارکینگ باشد.

با همراهی بی بدلی که اعضای شورا هم در روز رای گیری شهردار و هم در جلسه بررسی طرح میثاق از خود نشان دادند یقینا اگر شهردار برای رفع مشکل پارک خودروها نیز گاهی بردارد بی درنگ همراهی شورا را نیز خواهد دید.

هادی رمضانی نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت در جلسه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ در با محوریت بررسی آغاز طرح میثاق برگزار شد اظهار داشت: طرح میثاق، بزرگترین طرح عمرانی تاریخ ادوار شورای اسلامی و شهرداری رشت محسوب می‌شود که در صحن شورای اسلامی به تصویب رسید و قرار است طرح مذکور در سایه همدلی مجموعه مدیریتی استان گیلان اجرایی شود.

سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت نیز اظهار داشت: قرار است پروژه‌های ترافیکی و پل‌های همسطح و غیر همسطح رشت در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند اما با همدلی ایجاد شده و تلاش شهردار ممکن است تعدادی از این پروژه‌ها همین امسال به بهره‌برداری برسند.

مجید عزیزی دیگر عضو شورای اسلامی شهر رشت هم از موافقت خود با اجرای طرح میثاق و کلیات آن خبر داد و نادر حسینی سخنگوی شورای اسلامی شهر نیز گفت: بعد از سالها قرار است برای شهر رشت اتفاقات خوبی در حوزه عمرانی رقم بخورد به همین علت این امر را به فال نیک می‌گیریم.

حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز اظهار داشت: ما بارها در انتخابات شعار داده‌ایم و به مردم قول‌های زیادی دادیم تا کارهای بزرگی  چون حل معضل پسماند، معضل سراوان و ترافیک شهر رشت، رودخانه‌های آلوده سطح شهر و تالاب عینک، املاک و اراضی نسقی و محلات کم خوردار را در شهر رشت انجام دهیم. اکنون که شهردار انقلابی و عمل گرا شهر رشت پیشنهاد اجرای چنین پروژه بزرگی را ارائه کردند و با تیم مدیریتی خود همه جوانب آن را هم سنجیده و پیش‌بینی کرده است نه جای سوال و نه بهانه‌ای و نه جای لج و لجبازی باقی می‌ماند و بدون وقفه‌ای در کارها باید بستر اجرای آن را فراهم کنیم تا با اجرای این پروژه‌ها شاهد دلگرمی مردم و‌ حل بخش عمده‌ای از مشکلات ترافیکی شهر باشیم.

محسن سماکچی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت هم اظهار داشت: رشت مظلوم چندین سال است که اجرای هیچ پروژه‌ای را به خود ندیده است، پس امروز که شهردار رشت این جسارت را داشت که چنین پروژه بزرگی را بنیان بگذارد باید یکدل و یکصدا با وی همراهی کنیم و به مردم هم نوید میدهم برای اجرای پروژه‌های عمرانی طرح میثاق مشکل و مانع تامین اعتبار به وجود نخواهد آمد.

اما مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت که شاید مرتبط ترین عضو شورا به این پروژه باشد عنوان کرد: بعد از ۲۳ ماه بسیار سخت و دشوار از عمر شورای اسلامی رشت، امروز بزرگترین لایحه ادوار شورای اسلامی شهر در صحن علنی شورا مصوب شد لایحه‌ای که تمام اعضای شورا برای رسیدن به آن تلاش کردند تا دیگر کسی نگوید رشت شهر نفرین شده‌ای است و نمی‌توان در آن کار کرد. به شهردار رشت این اطمینان را میدهم در مسیر اجرای پروژه‌های کلان طرح میثاق هر یازده نفر عضو شورای اسلامی حامی شما هستند بنابراین نباید از هیچ چیزی بترسید زیرا همه ما قرار است در این مسیر با شما همراه و همقدم شویم.

علیرضا تاج شهرستانـی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی رشت با اعلام موافقت با احداث هشت پروژه عمرانی بزرگ در این شهر افزود: اکنون جای امیدواری و فرصت مغتنمی است که با احداث چند تقاطع غیر همسطح در نقاط قرمز ترافیکی شهر، شاهد ساماندهی اساسی در معابر پرترافیک شهـر رشت باشیم، این مهم موضوعی بود که بنده در روز رای گیری، به شهردار منتخب متذکر شدم.

سیدحسین رضویان عضو متفکر شورای اسلامی شهر رشت در صحن علنی شورا ضمن اعلام موافقت خود از طرح‌های میثاق گفت: انتظار دارم به موازات چنین لایحه خوبی لایحه‌ای برای ساخت شهر انسان محور نیز به شورا ارائه شود.وی اظهار داشت: در این جلسه برای انجام پروژه‌های عمرانی در شهر رشت اشتیاق بسیار خوبی را دیدم و این انگیزه و خواست برای من ارزشمند است و برای رشت نیز سودمند می‌بینم زیرا که سال‌هاست در این شهر کار عمرانی این‌چنینی انجام نشده است. اما در شهر انسان محور به عنوان مفهومی که امروزه در دنیا فراگیر شده، شهر از سیطره خودرو رها می‌گردد، امید است روزی رشت نیز در این مسیر گام بردارد.

اما رحیم شوقی شهردار رشت دغدغه اصلی و مهم شورا را فراموش نکرد و گفت: شهرداری رشت اجرای طرح‌های میثاق را در دستور کار خود قرار داده اما این بدان معنا نیست که از انجام سایر اقدامات زیرساختی، سنواتی و زیربنایی غافل می‌شود.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های زیادی که انجام دادیم پیمانکار پروژه ساختمان دیتا سنتر شروع به کار کرده است، تجهیزات آن خریداری شده و به طور کلی روند اجرای اقدامات به خوبی در حال انجام است‌.

شوقی با بیان اینکه شهرداری رشت برای تکمیل پروژه پل پستک تا چهار یا پنج ماه آینده تلاش گسترده‌ای را آغاز کرده است افزود: در مورد پروژه ژ۵ و مانع زدایی از آن که سالهای سال بدون تعیین تکلیف باقی مانده بود جلسات متعددی را با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان برگزار کردیم و دستگاه قضایی نیز حمایت خوبی به عمل آورده است.

وی اضافه کرد: مدت قرارداد پارک ۵۰۰ هکتاری لاکان به پایان رسیده و باید قرارداد آن تمدید شود اما با تمام اینها شهرداری رشت اجرای پروژه‌های خود در این محدوده نظیر احداث نگهبانی و سرویس بهداشتی را آغاز کرده است.

شهردار رشت بیان داشت: در مورد پروژه‌های عمرانی، ساماندهی لندفیل سراوان، کارخانه کود آلی لاکان و پروژه‌های فضای سبز حساسیت ویژه‌ای دارم بنابراین هر هفته با برگزاری جلسات کارگاهی روند اجرای آنها را رصد کرده و طرحها را مورد بازدید قرار میدهم تا روند انجام این پروژه‌ها تحت هیچ عنوان به تعویق نیافتد.

شوقی تصریح کرد: به عنوان شهردار رشت به همشهریان خود قول خدمت داده‌ام و در این مسیر سختی را به جان خریده‌ام و معتقدم اجرای پروژه‌های کلان عمرانی با پیگیری‌های شبانه روزی تیم اجرایی شهرداری و حمایت شورای اسلامی محقق می‌شود.

وی عنوان کرد: تیم اجرایی ما در شهرداری رشت سابقه اجرای پروژه‌های کلان عمرانی را در استان گیلان داشته‌اند به همین علت درصددیم با بهره‌گیری از توان آن‌ها خدمتی ماندگار را به شهروندان فهیم رشت عرضه کنیم.

شهردار رشت با تاکید بر اینکه در خلال اجرای پروژه‌های طرح میثاق هیچ خللی در اجرای دیگر پروژه‌های مهم شهر رشت به وجود نمی‌آید یادآور شد: در مورد دغدغه تامین منابع مالی که مورد توجه اعضای شورای اسلامی است هم باید بگویم بعد از اصلاح پروژه‌ها و اخذ پیمانکار تامین منابع مالی را در اولویت کارهایم قرار خواهم داد.

وی تصریح کرد: با انسجام و‌ وحدتی که امروز در شورای اسلامی شهر رشت وجود دارد و با اتحاد و همدلی مدیریت شهری پروژه‌های طرح میثاق زودتر از موعد مقرر شروع می‌شود و به پایان خواهد رسید.

پربیننده‌ ترین ها