عروس شهرهای گیلان شهری نیست که فقط برای گردشگر، جذاب و دیدنی باشد، با جشنواره های مختلف و اتفاقات عمرانی و فرهنگی که مداوم در این شهر در جریان است، شهروندان لاهیجانی نیز هر روز صبح، به شکل زنده این پویایی را در شهر لمس می کنند، چه برسد به گردشگری که قصد عبور از لاهیجان را داشته و با دیدن این شهر زیبا، به مقصد گردشگری اش تبدیل می شود.

به گزارش خط اول، همانطور که این روزها به مناسبت محرم، لاهیجان به یک حسینیه بزرگ تبدیل شده است، سایر ایام سال نیز با برگزاری جشنواره هایی چون جشن غدیر، جشنواره کوتکوتو، جشنواره چای و یا جشنواره های نوروزی که اغلب با حضور هفت هشت هزار نفری مردم و با هنرنمایی هنرمندان بزرگی چون ناصر وحدتی و محمود فرضی نژاد و دیگران در جزیره استخر برگزار می شود، نشاط اجتماعی شهر و مردم شهر بیمه شده است و حتی بناست تا دوازدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی شهروند نیز اواخر شهریور ماه در لاهیجان برگزار گردد تا به نوعی بیمه تکمیلی شهروندان لاهیجی نیز صادر شده باشد.

اما اگر نیمی از نشاط اجتماعی شهروندان با کارهای فرهنگی ایجاد می شود، نیمی دیگر را باید با کارهای عمرانی چون تغییر دکور شهری و نظافت محلات و بازسازی بافت ها و ساخت نمای جدید شهری و غیره ایجاد کرد، کاری که رضا زنده دل شهردار لاهیجان از لحظه روی کار آمدنش شروع کرده و هنوز نقطه پایانی برای آن ترسیم نکرده است.

پس بطور زنده با ما همراه باشید تا ببینید در لاهیجان، عروس شهرهای گیلان چه خبر است؛ البته زنده دل از شهریور 1400 شهردار لاهیجان شده ولی در این مقال به کارنامه عمرانی وی فقط در سال 1402 تورقی خواهیم زد.

یکی از طرح‌های مهم مدیریت شهری لاهیجان پروژه ساماندهی و دفن بهداشتی زباله در تموشل است که خوشبختانه در حال حاضر با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی روبه روست و هیچگاه معطل منابع مالی نمانده است، مدیریت شهری لاهیجان هم اهتمام ویژه ای برای تکمیل این پروژه دارد تا بارزترین چالش این روزهای مردم شرق گیلان را برطرف کند.

یکی دیگر از دغدغه های مهم شهروندان و البته مدیریت شهری واگذاری قطعی استخر لاهیجان به شهرداری بود که بالاخره این مهم بعد از سالها صورت گرفت و به کمک دادستان و رئيس دادگستري شهرستان و البته اعضای شورای شهر و سایر مدیران لاهیجان، یک دانگ باقیمانده سرقفلی جزیره استخر با اعتبار ۶ میلیارد تومان، پس گرفته شد تا با برنامه ریزی های بهتر، به زودی شاهد ارتقای خدمات دهی به شهروندان و مسافران در جزیره استخر باشیم.

اما هشت بهشت یا همان هشت محله قدیمی شهر با گستره 90 هکتاری خود اصلی ترین محلات شهر را به خود اختصاص می دهند و مدیریت شهری نگهداری از این مناطق را جزو اصلی ترین وظایف خود قرار داده است و معتقد است نباید بگذاریم تاریخ شهر لاهیجان که به این بافت‌های تاریخی بر می‌گردد، از بین رود. از همین رو با بازسازی و نوسازی محلات هشت بهشت گام بزرگی در احیا بافت تاریخی شهر برداشته است. محلاتی چون امیر شهید، شعربافان، میدان، پردسر، خمیرکلایه، کاروان سرا، اردوبازار و گابنه که اتفاقا بعد از قرن ها همچنان در ایام محرم، هیات و دسته جات عزاداری این هشت محل، مهمان محلات یکدیگر شده و آیین های عاشورایی را برگزار می کنند.

در کنار این کارها، اما گلایه مندی نیز وجود داشت، مدتها بود که مردم لاهیجان از ترافیک مسیر میدان سردارجنگل به سلمان فارسی گلایه داشتند، از همین رو شهردار جوان لاهیجان عملیات اتصال مسیر بلوار دکتر حکیم زاده به بلوار دیلمان به طول 260 متر و عرض 27 متر را آغاز کرد و قصد دارد آن را به بلوار دانشگاه متصل نماید تا از بار ترافیکی مسیر میدان سردارجنگل به سلمان فارسی کاسته شود، این مهم در فاز یک شامل زیرسازی، جدول گذاری و دیواره سازی بوده و طراحی و احداث دو دهنه پل نیز در فاز دو اجرا خواهد شد تا گلایه شهروندان را به حداقل برساند.

ناگفته نماند، ساختمان شهرداری هر شهر باید یکی از نمادهای آن شهر باشد، از همین رو عملیات پروژه نماسازی ساختمان ستادی شهرداری لاهیجان به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع با نمای سیمان بری آغاز شد و علاوه بر آن، عملیات نصب سازه جدید سقف پایانه مسافربری شهرداری لاهیجان نیز با مساحت 1000 متر و اعتباری بالغ بر 38 میلیارد ریال آغاز شد، ضمن اینکه پروژه جداره‌سازی و کف‌سازی در محلات پردسر و اردوبازار با اعتبار ۵ میلیارد تومان انجام شد و امسال نیز این اقدامات در محلات کاروانسرابر و غریب آباد انجام خواهد شد.

نهضت آسفالت و پیاده رو سازی نیز کماکان ادامه دارد؛ شهر لاهیجان نیازمند ۵۰۰ هزار متر مربع آسفالت است که با اقداماتی که در سال گذشته صورت گرفت عملیات لکه گیری و روکش آسفالت ۱۲۰ هزار متر مربع از معابر با اعتبار بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان انجام شد و امسال نیز طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته ۱۰۰ هزار مترمربع از معابر شهری روکش و ترمیم خواهد شد. همچنین در سال گذشته در ۱۲ هزار متر مربع ازمعابر جدید الاحداث و فرسوده با اعتبار ۸ میلیارد تومان پیاده روسازی انجام شد و امسال نیز در ۱۵ هزار مترمربع از معابر با اعتبار بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان پیاده روسازی می‌شود.

اما لاهیجان علاوه بر استخر، صاحب تالاب زیبایی به نام تالاب حاجی آباد است که مساحت ان ۱۴۸ هزار متر مربع  می باشد، البته قسمت آبگیر آن ۸۰ هزار مترمربع و محوطه خشک آن ۷ هزار مترمربع است و شهرداری نیز جهت حفظ توازن شهری و پویایی تالاب با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان، مسیر پیاده و دوچرخه سواری حاشیه تالاب به طول ۲ کیلومتر را اجرا کرد و آن را  به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل نمود.

مدیریت شهری لاهیجان علاوه بر اینکه آشیانه ایستگاه شماره ۳ آتش نشانی را با اعتبار یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان از محل درآمدهای عمومی شهرداری احداث کرد، وقتی دید خودرو‌های سنگین امدادی در ایستگاه شماره ۲ آتش نشانی امکان عبور از پل جنب این ایستگاه را جهت خدمات‌رسانی به مردم منطقه ندارند، یک دهنه پل با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در این منطقه احداث کرد.

این موارد و موارد دیگری همچون دیواره‌سازی رودخانه شهرک فرهنگیان با اعتبار ۸ میلیارد تومان، نصب چراغ‌های روشنایی معابر با اعتبار ۷ میلیارد تومان، بازسازی و اصلاح هندسی میدان شهید پاینده با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، تجهیز پارکهای سطح شهر با اعتبار ۳ میلیارد تومان و غیره بود که باعث شد رضا زنده دل شهردار لاهیجان برای دومین سال پیاپی از سوی استانداری به عنوان شهردار نمونه و برتر گیلان معرفی گردد .

پربیننده‌ ترین ها