مراسم رونمایی از کتاب ” فرهنگ سازمانی و مدیریت بانوان” عصر روز چهارشنبه اول شهریور ماه با حضور سید کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا، دکتر سمیه گلپور رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور، حسن پور مدیرکل تعاون روستایی گیلان، دکتر دمیرچی رییس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان ، علی نورزاد مدیر انتشارات مهدخت و تنی چند از اهالی فرهنگ و هنر استان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد گیلان برگزار شد.  

آقای دلخوش نماینده مردم شریف صومعه سرا با ابراز خرسندی از جریان حرکت فرهنگی در استان گیلان بیان داشتند توجه به موضوع کتاب و کتاب خوانی به منزله ارتقای سطح دانش و بینش جامعه می باشد بویژه آنکه با رصد مشکلات و مسائل فرهنگی ،اجتماعی منجر به سیاستگزاری صحیح و بنیادی خواهد شد.

دکتر سمیه گلپور به عنوان اولین بانویی که از قبل از انقلاب تاکنون  ریاست بزرگترین تشکل کارگری را کشور را به عهده گرفته است در این نشان اظهار داشت :حضور بنده در این جایگاه نماد نگاه اعتمادی قریب به هفت میلیون جامعه کارگری به مدیریت زنان در بیان مشکلات کارگری و ایجاد هم افزایی در رفع مشکلات این قشر مظلوم جامعه می باشد

وی افزود : در همه حوزه های پیشرفت به ویژه در حوزه مدیریت ،نگاه کلی نگر مردانه با نگاه ظریف بین زنانه توأمان چرخ های مدیریت اقتصادی ،سیاسی ،فرهنگی و اجتماعی ایران عزیز را خواهد چرخاند.

این استاد دانشگاه وجود بانوانی همچون خانم ستوده مولف کتاب فرهنگ سازمانی و مدیریت زنان که با دستان خالی صرفا با اتکاء به نگاه تخصصی خود در راستای پیشرفت فرهنگ قدم برمی دارند را از ذخایر نظام برشمرد و ایشان را عضو افتخاری کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران برشمرد .

آقای علی نورزاد مدیرعامل انتشارات مهدخت،   ویراستار علمی و ناشر این کتاب نیز با ابراز خرسندی از رشد و بالندگی زنان ایران افزود : انتشارات مهدخت مفتخر است که ناشر کتب علمی و پژوهشی نخبگان فرهنگی و اجتماعی جامعه است و این رسالت را با افتخار بر دوش می نهد .

وی با اشاره به فرهنگ غنی استان گیلان و مازندران و تجلیل از مقام شهید میرزا کوچک خان جنگلی خود را از فرزندان روستایی به نام کدیر از توابع مازندران معرفی کرد که از افتخاراتشان فردی به نام  سعدالله خان درویش کجوری می باشد که به عنوان مشاور میرزا کوچک خان و رییس مجاهدان نظامی آن بوده است. بنابر این گزارش در این مراسم  زهرا ستوده سروندانی مولف کتاب گفت: در این اثر به مشکلات فرهنگ سازمانی حاکم در سازمانها پرداخته شده و پژوهش ها و تجربیات نشان می دهد که فرایند اجتماعی شدن زنان به گونه ای است که آنها را بیشتر به سمت مشاغل حرفه ای سوق می دهد تا مشاغل مدیریتی؛ نتیجه چنین فرایندی هم تمایل کمتر زنان به پست های مدیریتی است؛ به این ترتیب زنان چون در سازمانها بیشتر در مشاغل عادی فعالیت دارند، کمتر در مشاغل پیچیده و حساس به کار گمارده می شوند. وی افزود: زنان از یک سو در حوزه ای بیرون از جریان فعال امور سازمان قرار می گیرند و از سویی دیگر عضوی متفاوت به حساب می آیند که در جمع عناصر مؤثر سازمان پذیرفته نمی شوند و نتیجه چنین اقدامی هم این است که زنان نمی توانند از اطلاعات و حمایت های شبکه های کاری برخوردار شده و در ساختار سازمانی در پست هایی قرار می گیرند که از نظر مدیریت احساس بی قدرتی نموده و برای اثبات توانایی های خود مسئولیت های سنگینی را قبول می کنند.وی اضافه کرد: برای شکسته شدن این ساختارها اول باور واقعی زنان از توانایی هایشان حائز اهمیت است و اینکه زنان همیشه در کارهای تیمی حضور فعالتری داشته و موفق بوده اند. ستوده یاد آور شد: با توجه به تجربیات اندکی که در حیطه کاری داشته ام زنان  خانواده و داشتن همسر و فرزند، خود را در اولویت میدانند و این اولویت سنجی زنان این پیام را به جامعه سیاستگزار میدهد که بطور ویژه باید به استعدادهای ذاتی ،علمی و تجربی زنان در حوزه های مختلف بویژه حوزه مدیریتی آنان توجه کرد

وی افزود : فائق آمدن بر مشکلات فرهنگ سازمانی و ارتقای نگاه حمایتی و پذیرش از طرف جامعه که یک زن می تواند هم مادر، هم یک همسر و هم یک مدیر توانمند و موفق   باشد امری اجتناب ناپذیر در مناسبات اجتماعی  قلمداد می شود.

وی  خاطرنشان کرد: در دهه های اخیر ما شاهد حضور بیشتر زنان در عرصهٔ مدیریت هستیم و در این کتاب سعی کردم به عنوان عضو کوچکی از جامعه زنان شاغل به بررسی و تشریح موانع پیش روی این قشر عظیم بپردازم و راه حل های مقابله با مشکلات را نشان دهم .

ستوده در خاتمه  بیان کرد: امیدوارم در سال های آینده شاهد پیشرفت هرچه بیشتر مدیریت و ارتقای فرهنگ سازمانی در کشور عزیزمان ایران باشیم.

گفتنی است زهرا ستوده سروندانی کارشناس ارشد مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی و مسئول خدمات فنی اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستان رشت است.

پربیننده‌ ترین ها