دبیر هیأت رئیسه انجمن اساتید مدعو دانشگاه‌های گیلان گفت: آمار نشان می دهد در کنکور سراسری ۱۴۰۱ ، از ۴۰ نفر اول برگزیده کشوری فقط یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی عادی درس خوانده و بقیه از مدارس استعدادهای درخشان و غیرانتفاعی های خاص بوده و ۸۲ درصد رتبه‌های زیر سه هزار در دو دهک درآمدی بالا هستند. این در حالیست که قریب ۸۵ درصد دانش آموزان کشور در مدارس دولتی عادی تحصیل می‌ کنند.

به گزارش خط اول، دکتر کمیل رمضان زاده اظهار داشت: یکی از آرمان های اصلی انقلاب اسلامی، برقراری عدالت اجتماعی بود و عدالت آموزشی لازمه تشکیل یک جامعه پیشرفته است و پویایی اجتماعی با توزیع برابر فرصت های آموزشی تحقق پیدا می کند.

وی افزود: یکی از دلایل توسعه مدارس غیر دولتی، کمبود بودجه و اعتبارات آموزش و پرورش است. که جا دارد مراجع ذیربط در این زمینه اهتمام ویژه ای داشته باشند. اگر فرصت ها به صورت برابر در جامعه توزیع شود و افراد به قدر توانمندی، پشتکار و شایستگی خود از آن بهره گیرند، جامعه عدالت محور خواهیم داشت.

دبیر هیأت رئیسه انجمن اساتید مدعو دانشگاه‌های گیلان تاکید کرد: متاسفانه برخی تصمیم گیران در این عرصه، خود به واسطه حضور در هیئت های موسس مدارس غیر دولتی، دارای تعارض منافع می باشند. با این وضعیت از نظر عدالت آموزشی به جایی می رویم که فرصت برابر برای دانش آموزان سراسر کشور فراهم نمی شودو به دنبال آن نظام آموزشی اثر بخش نخواهیم داشت.

دکتر رمضان زاده ادامه داد: تبعیض آموزشی ریشه همه تبعیض‌هاست. زمانی که این تبعیض و ستم طبقاتی در کل جامعه فراگیر شود. تجمع زور و زر، به مرور زمان فاصله طبقاتی را بیشتر خواهد کرد .

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از زیر ساخت های اصلیِ توسعه کشور، وجود مراکز آموزشی رسمی و عمومی در سطح کشور است و راه تحقق این هدف ، توزیع عادلانه تعلیم و تربیت در جامعه می باشد. امید است دولت و مجلس با برنامه ریزی درست در تحقق این آرمان گامهای مؤثری بردارند.

پربیننده‌ ترین ها