وضعیت حضور بانوان در رشته های بولینگ و بیلیارد مطلوب نیست و داوران و مربیان و ورزشکاران خانوم شاغل در این رشته ها، از شرایط فعلی احساس رضایت ندارند؛ طناز طاهرخانی ملی پوش و مربی رسمی بیلیارد کشورمان هم مثل همه زنان شاغل در این رشته از وضعیت موجود گلایه مند است و می گوید: باتوجه به مدال های فراوانی که در مسابقات جهانی در رشته های بیلیارد توزیع می شود، بلاشک حضور پررنگ بانوان در این رشته، می تواند مدال های ارزشمند بیشتری نصیب کشورمان کند تا در رنکینگ بین المللی وضعیت مناسب تری داشته باشیم. اما گلایه های بیشمار بانوان بیلیارد نشان از به حاشیه رانده شدن آنها دارد، واقعا چه موضوعی باعث شده است زنان تا این اندازه در بیلیارد به حاشیه بروند و گلایه مند باشند؟

به گزارش خط اول ورزشی، در همه جای دنیا باشگاه های بیلیارد مملو از ورزشکاران دختر و پسر هست، اما با وجود پوشش مناسبی که خانومها می توانند در این بازی داشته باشند، باز هم موانعی بر سر حضور بانوان در باشگاه های بیلیارد وجود دارد، موانعی که باعث شد بانوان حضور کمرنگ تری در این رشته ها داشته باشند و این تفکر غلط را ملکه ذهنها بسازند که بیلیارد یک بازی مردانه است.

درحالیکه شاید دلیل واقعی این امر نبودن یک فضای مناسب و زیر ساخت کارآمد برای حضور زنان باشد. در دنیا، زنان حضور خیلی پر رنگی در این ورزش دارند، حتی فدراسیونی مستقل برای بازی بیلیارد بانوان وجود دارد و زنان در همه رشته های بازی بیلیارد و اسنوکر حضور دارند. سطح بازی آنها نیز با مردان برابری می کند. حقیقت این است که زنان به دلیل قوای جسمانی کمتر نسبت به مردان در ورزش های استقامتی و قدرتی نمی توانند با مردان برابری کنند، اما این موضوع فقط مربوط به ورزش های استقامتی و قدرتی است و وقتی پای ورزش های فکری مانند شطرنج، بیلیارد، دارت و امثالهم به میان بیاید زنان به راحتی با مردان رقابت می کنند و حتی از مردان پیشی می گیرند.

بنابراین این تفکر که در بازی بیلیارد، مردان از زنان قوی تر هستند کاملا غلط است. بیلیارد بازیِ دقت در نشانه گیری، قدرت ذهنی و تمرکز است و تحقیقات نشان داده که ذهن زنان در این مقوله ها بهتر از مردان عمل می کنند. اما با این وجود در کشورمان حضور زنان در باشگاه های بیلیارد با محدودیت هایی مواجه است، محدودیت هایی که داد بازیکنان و داوران و مربیان این رشته را در آورده است.

طناز طاهرخانی ملی پوش و مربی رسمی فعلی فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به خبرنگار خط اول ورزشی می گوید: بیلیارد یکی از رشته های جذاب ورزشی است که در ایران علاقه مندان فراوانی دارد؛ از سال 1380 که فدراسیون بولینگ و بیلیارد کشورمان تاسیس شد، بیلیارد از شکل تفریحی به شکل رقابتی درامد و جذاب تر هم شد. اما متاسفانه از حضور نیمی از افراد جامعه یعنی خانومها در این رشته حمایت نمی شود.

وی که عنوان سوم کشور را در کارنامه دارد، افزود: ما دوست داریم در این رشته بیشتر حضور داشته باشیم، ولی در اندک مسابقات بخش بانوان، متاسفانه شاهد تعداد بسیار کمی از بازیکنان هستیم و این جای تاسف دارد، چرا نباید بانوان کشورمان با وجود پتانسیلی که دارند از این رشته ی جذاب به اندازه آقایان بهره ببرند؟

طاهرخانی دلایل عدم استقبال بانوان در این رشته برشمرد و گفت: خانمها می توانند در این رشته به صورت چشمگیری نه تنها حضور بلکه پیشرفت داشته باشند اما باشگاه هایی که مختص بانوان باشد وجود ندارد، باشگاهی که مجوز حضور بانوان را هم داشته باشند شاید در کشورمان به اندازه انگشتان یک دست باشد، از طرفی باتوجه به هزینه های سنگین میز بیلیارد کمتر کسی توان خرید یک میز شخصی را دارد تا اختصاصی تمرین کند، از همین رو وقتی امکان تمرین و بازی چه به صورت عمومی و چه به صورت خصوصی وجود ندارد چه انتظاری می توان داشت تا بانوان در این رشته پیشرفت کنند. البته در چند استان، آن هم تعداد کمی از باشگاهها، ساعات محدودی را برای تمرین خانمها درنظر گرفته اند اما در همه جا این شرایط یکسان نیست و انگیزه و رغبت دختران کشورمان برای یک بازی بدون دردسر و بدون محدودیت در بیلیارد از بین رفته است.

وی در ادامه از متولیان ورزش بیلیارد تقاضا کرد: تلاش کنند محدودیت های ورزش بانوان در این رشته برداشته شود و با تعرفه درست این ورزش زیبا به عموم مردم شاهد قهرمان پروری بیشتری در این رشته باشیم، دوست داریم این رشته همانند فوتبال و والیبال به اوج جذابیت خود بین مردم برسد و این امر تنها با اطلاع رسانی و آگاهی دادن درست به همگان میسر است، شاید هنوز خیلی از مردم ندانند که بیلیارد یک رشته ی ورزشیست و تنها آن را به چشم بازی و سرگرمی می بینند ولی وقتی برای اولین بار در باشگاه تحت نظر مربی شروع به آموزش کنند تازه متوجه پیچیدگی و همزمان جذابیتی که آمیخته با تفکر و دقت است، می شوند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدوارم روزی برسد که باشگاه های بیلیارد شهرمان حداقل با زمانبندی مناسب برای بانوان، تعداد شرکت کننده ها را بیشتر از پیش کنند و شاهد موفقیتشان باشیم چراکه اگر می خواهیم جایگاه بیلیارد کشورمان در جهان ارتقا یابد باید به بانوان بهای بیشتری دهیم.

پربیننده‌ ترین ها