وزیر ورزش و جوانان هفته گذشته سفری یک روزه به گیلان داشت و از پروژه های نیمه تمام ورزشی این استان بازدید کرد و با استاندار و مجمع نمایندگان و مدیرکل ورزش و جوانان، نشستی داشت و از قهرمانان ورزشی این استان نیز تقدیر به عمل آورد.

به گزارش خط اول، دکتر سیدحمید سجادی که پیشتر در جریان سفر استانی ریاست جمهوری به گیلان در بهمن 1400، در این استان حضور یافته بود، این بار صبح روز پنجشنبه دهم شهریور 1401 دومین سفر کاریش به گیلان را آغاز کرد. گفتنی است در سفر نخست وی که مامور بود در آُستارا حضور یابد مریم بخشی مدیرکل ورزش و جوانان استان بود و امروز اما مدیرکل منصوب خودش یعنی جهانبخش آرمان بر این کرسی نشسته است.

 

دیدار وزیر ورزش و جوانان با مجمع نمایندگان و استاندار

وی ابتدا با حضور در استانداری گیلان، نشستی با استاندار، مجمع نمایندگان و مدیرکل ورزش داشت تا ضمن طرح مسایل و مشکلات، راهکارهای مرتفع ساختن آنها را تبیین نمایند.

در این نشست، چالش های پیش روی تیم های فوتبال لیگ برتری، توسعه ورزش های آبی (رشته قایقرانی) و ساحلی (فوتبال، والیبال و هندبال)، توسعه زیرساختها (ساخت اماکن ورزشی سرپوشیده با توجه به شرایط اقلیمی استان )، توسعه ورزش همگانی، بسترسازی برای شناسایی استعدادهای ورزشی، برنامه ریزی برای گسترش ورزش ها و بازی های بومی و محلی (کشتی گیله مردی)، موضوعات مرتبط به جوانان (تشویق جوانان به امر ازدواج، تبلیغ ازدواج آسان، فرزند اوری، وام ازدواج، اشتغال و... از جمله مواردی بود که به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

وزیر ورزش و جوانان در این نشست گفت: بسیاری از پروژه های نیمه تمام مربوط به ۵ تا ۳۵ سال گذشته هستند و اتمام این پروژه‌ها یکی از دغدغه های ما و اولویت های کاریمان است که خوشبختانه در یکسال گذشته تعداد پروژه‌های نیمه تمام از ۶ هزار به ۵ هزار و ۲۰۰ رسیده است که روز گذشته ۲۴۲ پروژه ورزشی نیز افتتاح شد و حدود ۱۷۰ پروژه دیگر نیز در هفته تربیت بدنی افتتاح خواهد شد.

سیدحمید سجادی اظهار داشت: ماده ۸۸ یکی از ناقص‌ترین شرایط واگذاری است که براساس آن مجموعه به صورت یکساله به بهره‌بردار سپرده می‌شود و قرار سالیانه تمدید میشود و در آخر مجموعه را کاملا فرسوده تحویل می‌دهند.

وی افزود: در مقابل آن ماده ۲۷ قرار دارد که شرایط بسیار خوبی چون سنوات و ثبت دقیق شرایط اماکن ورزشی در زمان تحویل به بهره بردار دارد و بر اساس این ماده بهره بردار موظف است پروژه را همان گونه که تحویل گرفته است، تحویل دهد که خوشبختانه این ماده مورد استقبال مدیران کل قرار گرفته است.

وی در پایان با اشاره به دیدار با وزیر ورزش و جوانان جمهوری آذربایجان در المپیاد همبستگی کشورهای اسلامی اظهار داشت: در این دیدار توسعه و همکاری‌های ورزش منطقه‌ای و مرزی در دستور کار قرار گرفت که در راستای این تفاهم نامه به دنبال توسعه ورزش‌های آبی و ساحلی، همگانی، کشتی‌های بومی و محلی و تفریحات سالم هستیم که نیازمند همکاری ادارات کل ورزش و جوانان مناطق گردشگری و ساحلی است.

استاندار گیلان نیز در این نشست بر ضرورت توسعه شاخص‌های ورزش‌ همگانی، قهرمانی و بومی‌‌محلی در راستای افزایش نشاط اجتماعی تأکید کرد و گفت: حمایت از تیم‌های ورزشی گیلان، درخشش استعدادها را به دنبال دارد.

دکتر اسدالله عباسی با بیان اینکه وحدت خوبی میان مردم و مسئولان در راستای حل مشکلات استان برقرار است، اظهار کرد: گیلان یکی از استان‌های مهم در حوزه ورزش است که تاکنون قهرمانان متعددی هم تقدیم ورزش قهرمانی کشور کرده ولی در سالیان گذشته با کمترین توجه مسئولان مواجه شده است.

وی با اشاره به وجود محدودیت‌های رشته و امکانات ورزشی در استان گیلان گفت: گیلان در حوزه  زیرساخت‌های ورزشی دارای محدودیت‌هایی است که در تلاشیم شاخص‌های توسعه ورزش‌های همگانی، قهرمانی و حتی بومی‌‌محلی را در گیلان گسترش دهیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم توجه به ورزش‌های بومی‌محلی در این استان بیان کرد:در گیلان رشته‌های ورزشی بومی‌محلی بسیار زیادی به مانند کشتی گیله‌مردی وجود دارد که زادگاه آنان گیلان بوده و توجه به این رشته‌ها منجر به افزایش نشاط اجتماعی در جامعه می‌شود.

دکتر عباسی با بیان اینکه تیم‌های فوتبال ملوان‌بندر انزلی، چوکا تالش، سپیدرود و داماش رشت باعث ایجاد شور و نشاط در گیلان شدند، افزود: تیم‌های فوتبال گیلان باعث شور و نشاط استانی شدند که این امر نشان دهنده قابلیت گیلان در رشته‌های مختلف ورزشی است که باید به آن توجه شود چراکه درخشش استعدادها را به دنبال دارد.

وی ورزش‌های ساحلی را یک ظرفیت و بستر مهم برای استان گیلان دانست و تصریح کرد: فوتبال ساحلی در گیلان خود را به خوبی نشان داده ولی باید به ورزشکاران رشته‌های ساحلی به ویژه فوتبال و والیبال توجه ویژه کرده و از این ورزشکاران حمایت کند.

استاندار گیلان با اشاره به ایجاد رشته‌های ورزشی ساحلی در مدارس گیلان بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد در برخی از مدارس گیلان رشته والیبال و فوتبال ساحلی ایجاد شود تا از این طریق بتوانیم استعدادهای مختلف را شناسایی کنیم.

دکتر عباسی با گله‌مندی از عدم توجه به رشته قایقرانی در استان گیلان توسط دولت‌های گذشته گفت: علیرغم برخورداری گیلان از دریا و تالاب های انزلی و عینک در رشته قایقرانی که ریشه در تاریخ این استان دارد پیشرفت زیادی نکرده که باید در راستای توسعه رشته قایقرانی در گیلان توجه ویژه شود.

وی با اشاره به پایین بودن سرانه امکانات ورزشی در گیلان افزود: از مهرماه و با آغاز فصل پاییز و بارش، امکان ورزش در اماکن رو باز استان وجود ندارد لذا باید به توسعه سرانه امکانات ورزشی در  کمک شود چراکه بخشی از امکانات و سالن‌های ورزشی به دلیل نبود نظارت کافی با مشکل مواجه شدند.

استاندار گیلان گفت: دستگاه‌ها و ارگان‌ها باید سالن‌های موجود را در اختیار جوانان و به ویژه روستائیان قرار دهند که در چند وقت اخیر این مهم در حال انجام است.

دکتر عباسی با تاکید بر اینکه فراهم ساختن استادیوم ملوان بندر انزلی برای میزبانی از تیم‌های لیگ‌برتری یک کار جهادی بوده است، بیان کرد: اعتبارات استانی و ملی موردنیاز توسط بنده برای تیم‌های ورزشی و سرانه امکانات ورزشی در گیلان انجام شده تا منجر به ساماندهی ورزش استان شود.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت های ورزش قهرمانی و همگانی در گیلان و ورزشکاران حرفه ای در رشته های متنوع، نیازمند نگاه ویژه وزارت ورزش و جوانان به زیر ساخت های ورزشی گیلان هستیم.

سید کاظم دلخوش افزود: تکمیل اماکن و سالن های ورزشی نیمه کاره و رها شده، اختصاص امکانات و تجهیزات ورزشی مناسب، توجه به تیم های ورزشی فعال و حمایت از قهرمانان ورزشی از خواسته های مجمع نمایندگان گیلان از وزیر ورزش و جوانان برای توسعه بیش از پیش حوزه ورزش و تربیت بدنی در این استان است.

در این نشست هر یک از اعضای مجمع نمایندگان گیلان نقطه نظرات خود را برای بهبود وضعیت ورزش و نیز حوزه پر اهمیت جوانان این استان بیان کردند.

 

تقدیر از قهرمانان ورزشی گیلان توسط وزیر ورزش

همچنین در این نشست با اهدائ حکمی از سوی سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان به دکتر عباسی ، استاندار به سمت رییس ستاد برگزاری المپیاد استعدادهای برتر ورزشی گیلان منصوب شد

در انتهای این نشست محمد رهبری دارنده مدال طلا  و برنز رشته شمشیربازی، علی رمضانی دارنده مدال طلا رشته والیبال، الهه پورصالح دارنده مدال نقره والیبال، سارا بهمن یار دارنده مدال برنز کاراته و فائزه رفیعی مقام چهارم رشته شمشیربازی بازی های همبستگی کشورهای اسلامی و امیررضا معصومی دارنده مدال طلای رقابت های جهانی بلغارستان تجلیل بعمل آمد.

 

بازدید از ورزشگاه شهید عضدی رشت

وزیر ورزش و جوانان و استاندار گیلان و جمعی از نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی پس از این نشست، از ورزشگاه های شهید عضدی و سردارجنگل رشت بازدید کردند.

استاندار گیلان نیز در جریان این بازدید عنوان کرد: به طور شبانه روزی کارفرما و کارگران در این ورزشگاه مشغول به‌کارند تا روند تکمیل ورزشگاه شهید عضدی رشت سرعت گیرد.

دکتر عباسی افزود: با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می شود تا پایان آذرماه امسال روند تکمیل، مرمت و بازسازی ورزشگاه شهید عضدی رشت و کاشت چمن طبیعی در این مجموعه ورزشی پایان یافته و بهره برداری شود.

وی ادامه داد: پیگیری‌ها از سوی مدیرکل ورزش و جوانان گیلان انجام می‌شود و ما هم بر امور اجرای این پروژه و همچنین سایر پروژه های نیمه تمام نظارت داریم تا روند بازسازی و به بهره برداری رسیدن آنان شتاب بیشتری یابد.

 

تجهیزات ورزشی به خانه‌های ورزش روستایی گیلان ارسال شد

در پیوست بازدید از ورزشگاه عضدی رشت، تجهیزات و لوازم ورزشی مورد نیاز خانه‌های ورزش روستایی گیلان با حضور وزیر ورزش و جوانان ارسال شد.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان به‌هنگام ارسال این تجهیزات ورزشی که با ۱۷ وانت نیسان از ورزشگاه شهید عضدی رشت انجام شد، عنوان کرد: این تجهیزات به ارزش۳۵۰ میلیون تومان برای خانه های روستایی در ۱۷ شهرستان استان ارسال شد.

جهانبخش آرمان افزود: این تجهیزات ورزشی شامل شطرنج، میز فوتبال‌دستی، میز تنیس روی میز، راکت بدمینتون، راکت تنیس روی میز، دارت، تاتامی(تشک ورزشهای رزمی) و نیز توپ و تور رشته‌های مختلف ورزشی بود که به این مناطق ارسال شد.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر و برای گسترش ورزش در روستاها، خوشبختانه تحولات خوبی در خصوص فعالیت‌های ورزشی در روستاها انجام شده که افزایش خانه ورزش روستایی از دیگر اقداماتی بود که در سالهای اخیر با کمک شوراها و فرمانداری‌ها انجام شده است.

مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان در خصوص نحوه فعالیت خانه ورزش روستایی اشاره و تصریح کرد: مکان‌هایی برای انجام فعالیت‌های ورزشی در روستاها شناسایی می‌شود که پس از اعلام به اداره ورزش و جوانان گیلان لوازم مورد نیاز رشته‌های مختلف ورزشی تهیه و در اختیار روستاها قرار می‌گیرد.

آرمان به تعداد خانه‌های ورزش روستایی موجود در گیلان نیز اشاره و بیان کرد: هم اینک حدود ۱۴۰ خانه ورزش روستایی در گیلان وجود دارد که امیداوریم با حمایت مسئولان ذیربط، تعداد این خانه‌ها افزایش چشمگیری یابد تا ورزش در روستاها نیز رونق بیشتری گیرد.

 

شعبه تخصصی شورای حل اختلاف ورزش و جوانان گیلان راه‌اندازی شد

راه‌اندازی شعبه تخصصی شورای حل اختلاف ورزش و جوانان گیلان از دیگر برنامه های وزیر ورزش در حاشیه بازدید از ورزشگاه عضدی رشت بود

این شعبه با هدف تکریم جامعه ورزش و جوانان و ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های مربوطه تشکیل شده و دعاوی مرتبط با این حوزه با رویکرد مصالحه و به صورت تخصصی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و گامی مثبت در راستای ایجاد سازش بین طرفین است.

سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان نیز هنگام افتتاح این شعبه گفت: با توجه به اینکه ایجاد صلح و سازش در دعاوی اولویت است، بر این اساس این شعبه در گیلان راه‌اندازی شده است.

 

بازدید از مجموعه ورزشی سردار جنگل رشت

پس از عضدی نوبت به مجموعه ورزشی سردار جنگل رشت رسید.

وزیر به همراه استاندار و جمعی از نمایندگان و البته مدیر کل ورزش و جوانان گیلان از پیست اتومبیلرانی، گود کشتی گیله مردی و پیست بین المللی دوچرخه سواری این مجموعه بازدید به عمل اوردند.

وزیر ورزش و جوانان در حاشیه این بازدید گفت: گیلان یکی از استانهای پیشرو و راهبردی در ورزش کشور محسوب می‌شود و از دیرباز در این حوزه مطرح بوده و ورزشکاران نام‌آوری نیز در عرصه کشوری وبین المللی داشته و دارد.

سیدحمید سجادی افزود: مرحوم محمود نامجو چهره ماندگار ورزش کشور گیلانی بود و این خطه علاوه بر داشتن ورزشکاران بسیار خوب در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله رزمی، قایقرانی و غیره در فوتبال نیز بازیکنان بسیار ارزنده‌ای به ورزش کشور معرفی کرده است.

وی ادامه داد: امروز نیز در جریان دیداربا استاندار و مجمع نمایندگان گیلان گزارش خوبی در این حوزه داده شد که بیانگر آن است برای توسعه ورزش در گیلان علاوه بر تلاش بسیار خوب مدیرکل این استان، استاندار و نمایندگان مردم در مجلس نیز زحمات زیادی کشیده اند.

وزیر ورزش و جوانان به دغدغه های ورزشی گیلان نیز اشاره و بیان کرد: این دغدغه‌ها و نیازهای ورزشی استان توسط استاندار و نمایندگان مجلس مطرح شد و گزارش مدیرکل ورزش هم ارائه شد که همه این موارد مورد رسیدگی و پیگیری قرار می گیرد.

سجادی به طرح نیازسنجی ورزش گیلان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: باید از سوی مسئولان ارشد استان و نیز مدیران حوزه ورزش این نیازسنجی انجام و به ما ارائه شود تا بتوانیم نیازهای ضروری ورزشی این استان را تا حد ممکن برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: در بخش جوانان نیز با معاونت امور جوانان اداره ورزش گیلان ارتباط خوبی وجود دارد و برنامه‌های این حوزه نیز به نحو مطلوبی پیگیری می‌شود تا در این بخش فعالیت‌های بیشتر و مثمرثمری انجام شود.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر توجه به ورزش‌های بومی، محلی گیلان اظهار کرد: کشتی گیله‌مردی یکی از ورزشهای سنتی و بومی منطقه و معروف در کشور است و خوشبختانه این خطه در این بخش جایگاه ویژه‌ای در ورزش کشور دارد.

 

شفت و فومن اولین مقصد شهرستانی وزیر ورزش و جوانان

سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در ادامه سفر خود به گیلان به همراه دکتر عباسی استاندار گیلان و اعضای مجمع نمایندگان گیلان پس از حضور در شهرستان شفت چمن مصنوعی فوتبال این شهرستان را افتتاح کرد. گفتنی است برای چمن مصنوعی فوتبال ورزشگاه جهان پهلوان تختی شفت مبلغ ده میلیارد تومان هزینه شده است.

همچنین وزیر ورزش و جوانان از ورزشگاه انقلاب شهرستان فومن و روند بازسازی ورزشگاه آزادی فومن نیز بازدید بعمل آورد.

 

افتتاح پروژه زمین مینی فوتبال چمن مصنوعی بخش طاهر گوراب شهرستان صومعه سرا

دکتر سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان سپس به صومعه سرا رفتند و زمین چمن مصنوعی مینی فوتبال بخش طاهر گوراب را افتتاح  کرد. لازم بذکر است این پروژه با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به بهره برداری رسید.

البته استاندار گیلان از حضور وزیر در صومعه سرا کمال استفاده را نمود و بهره‌برداری از چند طرح تولیدی، عمرانی و درمانی در صومعه‌سرا را نیز با حضور وزیر ورزش و جوانان مورد بهره برداری قرار داد. این طرح ها که علاوه بر دو مجموعه ورزشی؛ یک واحد تولیدی، یک پل ارتباطی و مرکز جامع سلامت در شهرستان صومعه‌سرا با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

استاندار گیلان در مراسم افتتاح آکادمی ورزشی در صومعه سرا گفت: نشاط، شور و هیجان نوجوانان و جوانان این سرزمین دارای اهمیت است و ورزش نقش موثری در این مهم دارد.

دکتر عباسی با اشاره به اقدامات خوب مسئولان صومعه سرا در ارتقای سطح ورزش و احداث سالن های ورزشی در این شهرستان ادامه داد: از مشارکت بخش های خصوصی برای توسعه فعالیت های حوزه ورزش و جوانان حمایت می کنیم.

وی تاکید کرد: در کنار مشارکت بخش خصوصی باید از فضاها و امکانات بخش دولتی به نحو مطلوبی برای رونق ورزش در نقاط مختلف استان گیلان بهره مند شد.

نماینده عالی دولت در گیلان از اهتمام ویژه دولت برای توسعه ورزش های همگانی و قهرمانی خبر داد و گفت: باید برای فرزندان ایران زمین فضایی فراهم شود تا بتوانند بدون دغدغه برای استان و کشور افتخار آفرینی کنند.

برای احداث چمن مصنوعی فوتبال بخش طاهرگوراب صومعه سرا شش میلیارد میلیون تومان، احداث واحد پرورش مرغ ۳۰ هزار قطعه ای در روستای ولد ۱۰ میلیارد تومان، مجتمع ورزشی و آکادمی فوتبال ۵ میلیارد تومان، پل گاز روبار ۸ میلیارد تومان و مرکز جامع سلامت ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

 

بازدید وزیر ورزش و جوانان از ورزشگاه سیروس قایقران بندرانزلی

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در ادامه سفر خود به بندرانزلی رفت و از مجموعه ورزشی سیروس قایقران این شهر بازدید کرد. وی در این بازدید در جریان آخرین وضعیت بازسازی و نوسازی ورزشگاه سیروس قایقران، زمین تنیس، استخر و سالن فوتسال این مجموعه ورزشی قرار گرفت

وی در حاشیه این بازدید در پاسخ به وضعیت نهایی تغییر نام استادیوم تختی بندر انزلی به سیروس قایقران اظهار کرد: در استان و در شورای داخلی باید در این مورد تصمیم گرفته شود و نتیجه هر چه شد و هر تصمیمی که گرفته شود ما مخالفت نمی‌کنیم.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که «آیا نگاه منصفانه به تیم‌های فوتبال شهرستانی از جمله ملوان که نماد فوتبال شمال کشور است در مقایسه با تیم‌های پایتخت وجود دارد یا خیر؟»، گفت: نمی‌دانم این نگاه وجود دارد یا نه ولی حتما در نشست‌ها، مجمع و در مکاتبات با فدراسیون فوتبال این مسئله را منعکس می‌کنیم تا نگاه یکسان وجود داشته باشد.

سجادی درباره پاسخ پیگیری فرماندار شهرستان بندر انزلی درخصوص مشکل محیط زیستی ورزشگاه و زمین فوتبال چراغ پشتان قول مساعد داد و تصریح کرد: پیگیر رفع موانع آن با مسئولین مربوطه در حدود اختیارات قانونی خواهم بود.

 

بازدید شبانه از چاف و چمخاله آخرین مقصد وزیر

درحالیکه هوا تاریک شده بود اما وزیر ورزش و جوانان و مدیرکل جوانش هنوز از پای نیفتاده و این بار به همراه استاندار گیلان دیداری شبانه با فعالین ورزش های هوایی و منجیان غریق در ساحل چاف لنگرود انجام دادند.

 

پیام تشکر مدیرکل ورزش وجوانان گیلان از دکتر سجادی ،استاندار و مجمع نمایندگان گیلان

و اما حسن ختام برنامه هم پیام تشکر جهانبخش آرمان مدیرکل ورزش وجوانان گیلان از سفر بابرکت و جهادی دکترسجادی مقام عالی وزارت به گیلان بود

جهانبخش آرمان مدیرکل در پیامی از سفر بابرکت و جهادی دکترسید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان که 14ساعت بطول انجامید تقدیر و تشکر کرد.

وی گفت ؛ در این سفر 20 عنوان برنامه شامل افتتاح طرحهای عمرانی ورزشی ، اقتصادی و راهسازی، بازدید از اماکن نیمه تمام و درحال ساخت، اعزام کاروان تجهیزات ورزشی به روستاهای 17شهرستان گیلان و افتتاح جام پرچم ، نشست با استاندار و مجمع نمایندگان گیلان و خصوصا دیدار شبانه با فعالین ورزش های هوایی و منجیان غریق در ساحل چاف لنگرود به انجام رسید که جا دارد از دکتر سجادی مقام عالی وزارت ، دکتر عباسی استاندار محترم و اعضای شریف مجمع نمایندگان گیلان بابت این سفر جهادی و حمایت بی دریغ از ورزش و جوانان گیلان ، قدردانی کنم.

جهانبخش آرمان افزود؛ بی شک با حمایت های همه مسئولین می توانیم افتخارات و دستاوردهای بزرگ تری در حوزه های مختلف ورزش و جوانان درگیلان و در عرصه های ملی و بین المللی به دست آوریم.

پربیننده‌ ترین ها