نوزدهمین دوره مسابقات بین المللی شطرنج کاسپین کاپ در حالی در رشت شروع شد که این بار با حمایت شهرداری و شورا جهت تعرفه رشت به عنوان شهر خلاق خوراک با عنوان “جام رشت“ برگزار می‌شود.

به گزارش خط اول ورزشی، تداوم کمتر رقابتی در کشور آن هم به شکل بین المللی، به ۱۹ دوره رسیده است، از همین رو شاید بتوان از رقابتهای شطرنج کاسپین کاپ به عنوان رویدادی بی‌نظیر در کشور نام برد، رویدادی که "هیئت شطرنج گیلان" از گذشته تا به امروز نقش پررنگی در برگزاری آن داشته است.

گردهمایی سالانه حدود ۱۰۰۰ شطرنجباز مطرح ایران و جهان، در زمستان های سخت و سرد گیلان باعث شد، گرمای خاصی به ورزش استان داده شود. هیجان و گرمای خاصی که فدراسیون جهانی شطرنج را هم متقاعد کرد، این رقابت را در تقویم سالیانه خود قرار دهد. چه بسا اگر نبود اپیدمی کرونا، امروز بیست و یکمین دوره آن را جشن می گرفتیم.

اگرچه شهرداری و شورای شهر رشت (به سانِ منطقه آزاد انزلی در سالهای گذشته) در کنار اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان، حمایت های مالی و لجستیکی خوبی از این رقابت بین المللی داشت و اسپانسرینگ را به خوبی معنا کرد اما بلاشک کسی نمی تواند نقش هیات شطرنج گیلان در برگزاری این مسابقات را انکار و یا حتی کمرنگ جلوه دهد.

کمتر کسی فکر می‌کرد بعد از کیومرث بیات رئیس سابق هیئت شطرنج گیلان و کسی که در ۱۸ دوره گذشته کاسپین کاپ حضوری فعال و تاثیرگذار داشته است، کسی بتواند این راه سخت را ادامه دهد، اما حسین میربلوک رئیس فعلی هیئت شطرنج گیلان با وجود اینکه در همین یکی دو سال اخیر به قلعه شطرنج راه پیدا کرد، نشان داد پیش از تجربه و بیش از ارتباطات بین المللی، این مدیریت صحیح است که میتواند یک رقابت ورزشی را مهیج و مداوم نگه دارد.

وی حتی سال گذشته هم آماده برگزاری این رقابت بود که در یک هفته مانده به مسابقات، ستاد کرونا به علت شیوع مجدد این اپیدمی، آن را لغو کرد.

شاید برخی خرده بگیرند که اگرچه کمیت نوزدهمین دوره کاسپین کاپ با حضور هشتصد شطرنجباز دست کمی از دوره‌های پیشین ندارد، اما کیفیت دوره اخیر با دوره های قبل قابل قیاس نیست که البته این ایراد پربیراه نیست چراکه بیات با ارتباطات بین المللی شطرنجی خود بزرگانی چون آناتولی کارپف و نایجل شورت را به گیلان آورد و یا اساتید بزرگی چون، مصرالدین اسکندروف و التاج سفرلی و آذر میرزایف از جمهوری آذربایجان، یوگئی الکسیف و آلکسی شیروف از روسیه، سرگئی تیویاکوف از هلند و مارین بوسیوچیچ از کرواسی و بزرگانی دیگر هم در کاسپین کاپ حضور داشتند اما میربلوک تازه در این راه گام برداشته و با توانایی هایی که از خود بروز داده است یقیناً در سالهای آتی کیفیت کاسپین کاپ را هم به مانند کمیت آن ارتقا خواهد بخشید.

این هنر در هیئت فعلی شطرنج گیلان وجود دارد چرا که آنها در اقدامی قابل توجه به تنهایی بار برگزاری رویدادهای بین المللی ورزشی استان گیلان را به دوش می کشند و علاوه بر کاسپین کاپ، تابستان سال جاری، رقابت بین المللی دیگری تحت عنوان "جام گیلان" را هم استارت زده اند که امید است با حمایت‌های لازم مسیر کاسپین کاپ را بپیماید.

از همین‌رو ارتقای مجدد کیفیت کاسپین کاپ توسط هیات شطرنج گیلان دور از ذهن نیست چرا که علاوه بر جهانبخش آرمان مدیرکل ورزش و جوانان گیلان، فدراسیون شطرنج هم امروز که در راس خود حسن تامینی نماینده ادوار رشت در مجلس شورای اسلامی را می بیند علاقه خاصی به تداوم این رویداد بین المللی دارد و انتظارها از هیئت شطرنج گیلان هم افزایش یافته تا کیفیت کاسپین کاپ به سطح دوره های گذشته نزدیک شود و حتی پیشی بگیرد.

در هر صورت اداره کل ورزش و جوانان گیلان تنها رویداد بین المللی اش را تنها نگذاشته و با کشاندن پای استاندار به معرکه از حمایت های مادی و معنوی عالی ترین مقام اجرایی استان نیز بهره مند شد.

در سایه برگزاری مداوم چنین رویدادهای بی نظیر هست که امیررضا پوررمضانعلی و همایون توفیقی و سیدخلیل موسوی قد می کشند و استاد بزرگ می شوند و مربیانی چون امیرمحمد سوزنکار، سیدحامد موسویان، ارسلان زرین فام و شاهین ساده و ... می توانند نخبه های خود را در مسیر اساتید بزرگ گیلان قرار دهند، نخبه هایی چون سحر و ساحل معصومی، باراد یگانگی، عسل ابراهیمی و ماهان رمضانی و غیره؛ و صد البته رشد داوری گیلان هم وابسطه به برگزاری چنین رویدادهایی است تا از دل آن خاطره عزیزی، فریبا باقرزاده، محمدعلی بپویی، امیرحسین معصومی، حمیدرضا جدیدی، محمدصادق مزروقی و... متولد شوند و بزرگ شوند.

 پس بیش باد کاسپین کاپ

پربیننده‌ ترین ها