وقتی  صحبت از ورزش های ساحلی می شود، ناخودآگاه نام رودسر لقلقه زبان می گردد، دلیلش هم روشن است، کافی است نگاهی گذرا به ترکیب تیم های ملی فوتبال و والیبال ساحلی از گذشته تا به امروز بیاندازید، کمتر اتفاق می افتد این تیم ها، بدون بازیکن رودسری پای به آوردگاه های بین المللی گذاشته باشند، این شهر کوچک شرق گیلان پر است از ورزشکارانی که قهرمانی جهان و آسیا را در این دو رشته ورزشی در کارنامه دارند، سرآمد آنها نیز محمد احمدزاده کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی و کاندیدای همیشگی بهترین گلزن و بهترین بازیکن جهان و یا مازیار هوشمند کاپیتان تیم ملی والیبال ساحلی و قهرمان آسیاست، همه این ورزشکاران گلهای ابتدایی شان را، در اوج محرومیت، به دروازه ای با دو تکه چوب و اسپک هایشان را از بالای طنابی پوسیده در ساحل رودسر زده اند، بعدها هم که مناطق آزاد در شمال و جنوب ایران بخصوص کیش و انزلی بواسطه شرایط متمول اقتصادی و گردشگری، سرمایه گذاری های خوبی جهت ایجاد زیرساخت های ورزش های ساحلی کرده بودند، اما باز این جوانان رودسری بودند که نهایت امکاناتشان، تور پاره ماهیگیران، برای دروازه فوتبال و تور والیبال شان بوده و اینچنین پیراهن های تیم های ملی را قرق کرده بودند، اینجاست که شهرداری رودسر وارد گود می شود و اگرچه اندازه مناطق آزاد قد و هیکل مالی ندارد اما مجموعه ورزشی بی نظیری در ساحل رودسر راه می اندازد که تنه به تنه مجموعه ساحلی منطقه آزاد انزلی بلکه هم جلوتر، عرض اندام می کند، تا به کشف استعدادهای ناب ورزش های ساحلی و یا در واقع به استخراج طلا از ساحل رودسر بپردازد، این مهم را نه نگارنده بلکه روسای کمیته های فوتبال و والیبال ساحلی استان گیلان نیز صحه گذاشتند.

 

فوتبال ساحلی مدیون ماهی " میرزا علی "

به گزارش خط اول ورزشی، بهمن جمشیدی رییس کمیته فوتبال ساحلی هیات فوتبال گیلان، مدعی است بنیانگذار فوتبال ساحلی در ایران است؛ پربیراه هم نمی گوید، چراکه اولین تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در سال 1385 شکل گرفت و نهایتا یکی دو سال قبل تر فعالیت های فوتبال ساحلی در کشور اغاز شده بود اما بهمن جمشیدی که حدود نیم قرن فوتبال رودسر را به خود مدیون کرده است، از سال 1379 در ساحل رودسر با جوانان این شهر فوتبال ساحلی بازی می کرده است.

وی به خبرنگار خط اول ورزشی می گوید: در رودسر زمین چمن فوتبال وجود نداشت و من به عنوان متولی فوتبال شهرستان، تیم های آن زمان یعنی آبفار، مقاومت، هوسم، آرش، همياري که علاوه بر بزرگسالان در رده های پایه هم تیمداری می کردند را جهت تمرین به سمت ساحل سوق می دادم تا برای مسابقات لیگ استان اماده باشند؛ حتی ساحل را نیز با کمک همان بازیکنان نظیرعلي علي گلي، مهدي زارع، مهدي فتوت، علي اسحق زاده، فرزين دهقان، محمد شيرودي، حسن عبدالهي، محمد احمدزاده، حامد قربانپور، آيت حيدرعليزاده، مهدي محبتي، محمد فروتن، علی فروتن، رضا احمدي، صادق صادقي، جواد آل شعبان، فرزاد اكبرپور، رضا مهرورز، محسن نصراله زاده و حسین زالفی ديگر بچه ها که عمدتا به تیم های ملی راه یافتند، تمیز می کردیم.

 وی ادامه داد: روزي صيادي به نام "میرزا علی" به تماشاي تمرين ما آمد و گفت امروز هر کسی برد من یک ماهی به تیم برنده جایزه می دهم و همین انگیزه ای شد تا تمرین را جدی تر بگیریم و به شکل مسابقه ادامه دهیم، باور کنید حتی كاور هم نداشتيم و مجبور شدیم برای شناسایی تیم ها، یک تیم بدون پیراهن بازی کند، بهر حال يك تيم برنده شد و ماهي هم به قيد قرعه به يك بازيكن تیم برنده تعلق گرفت ولی حرکت "میرزا علی" انگیزه ای شد تا تمرینات ما به شکل منسجم تری ادامه یابد و بعدا تعداد بازيكنان بیشتری به ما ملحق شدند و ما مجبور شديم زمين دوم را در ضلع شرقي زمين اولي درست كنيم و براي ايجاد انگيزه و حفظ بچه ها مسابقه مي گذاشتيم.

بهمن جمشیدی افزود: اولین مسابقه رسمی هم سال 1379 با حضور چهار تیم وحدت صيدر محله، عكاسي آذين، هيئت فوتبال رودسر و شهرك شهيد انصاري برگزار شد که تماشاگر زیادی هم داشت و باعث شد این مسابقات به بهانه های مختلف از جمله دهه فجر، هفته دولت، هفته تربیت بدنی، جام شهدا و غیره مدام تکرار شود و جایزه هایی هم توسط برخی ارگان های دولتی ذی نفع در نظر گرفته شود و کم کم به یک تورنمنت رسمی تبدیل شد و از شهرهای اطراف هم تیم هایی شرکت می کردند و اینگونه بود که از دو تیرک چوبی به اسم دروازه در سال 1379، به اولين اردوي تيم ملي فوتبال ساحلي در سال 1384 در جزيره اشوراده بندر ترکمن، من به عنوان سرپرست و بچه هایم به عنوان بازیکن دعوت شدند.

وی در پایان گفت: این اتفاق سالها ادامه پیدا کرد و شاکله تیم های ملی در همه رده های سنی پر بود از بچه های رودسر و امروزه تیم شاهین خزر به عنوان تنها تیم شمال ایران در لیگ برتر عرض اندام می کند و حتی در جام باشگاه های جهان شرکت می کند. در ترکیب سایر تیم های لیگ برتر هم رودسری های زیادی را می بینید، ای کاش منطقه آزاد انزلی که هم توان مالی و هم زیرساختش را دارد بتواند مثل گذشته تیم هایی چون لسمان و قوی سپید را احیا کند و یا حتی امروز که رودسر با کمک شهرداری توانسته یک مجموعه ساحلی وزین داشته باشد بتواند در تیمداری نیز ورود کرده و بازیکنان بیشمار و طراز اول رودسر را در قالب یک تیم دیگر گرد هم بیاورد چیزی که بدون شک امکانش وجود دارد.

 

اعتراف فدراسیون والیبال

اما علاوه بر فوتبال ساحلی؛ والیبال ساحلی نیز مدعی است از رودسر رشد و نمو کرده است؛ وقتی در المپیک 1992 (1371) بارسلون والیبال ساحلی برای اولین بار حضور پیدا کرد، بلافاصله در ایران نیز حرکت هایی شکل گرفت تا اینکه اولین تیم ملی نیز در اواخر قرن بیستم یعنی حوالی 1380 شمسی تشکیل شد موضوعی که مازیار هوشمند مرد کهنه کار والیبال ساحلی ایران و رییس کمیته والیبال ساحلی هیات والیبال گیلان نیز تایید می کند و می گوید: این رشته در سال 1371 قبل از تشکیل کمیته والیبال ساحلی در فدراسیون، در گیلان بویژه در رودسر برگزار می شد.

این مهم را سایت فدراسیون نیز معترف است و در قسمت تاریخچه والیبال ساحلی می نویسد: " پس از دو سال که والیبال ساحلی برای شناخته شدن در ایران با تورنمنت های یک روزه کوچک میان بازیکنان والیبال سالنی تیم های باشگاهی لیگ ایران برگزار شد، امکان مجزا شدن ورزشکاران این رشته از والیبال سالنی هم فراهم گردید. رفته رفته والیبالیست هایی از رشته سالنی جدا شدند تا به صورت اختصاصی در زمین ساحلی تمرین و مسابقه دهند. به این ترتیب، نخستین دوره های سه روزه مسابقات والیبال ساحلی ایران پا گرفت. مسابقاتی که به میزبانی شهرهایی در شمال کشور همچون رودسر برگزار می شد."

با این بیوگرافی، از مازیار هوشمند خاستیم تنی چند از ملی پوشان گیلانی تیم ملی والیبال ساحلی را از گذشته تا به امروز برایمان لیست کند، وی نیز به نام هایی چون ابراهیم حسین پور، یوسف دوبنده، شاهرخ نظرپور، صابر هوشمند، روح الله صالحی نژاد، شهرام قاسم خواه، سینا شوکتی، عرشیا اکبری، رضا روشن قلب، مجتبی امیری و حامد نژداغی اشاره می کند و نکته جالب ماجرا اینجاست جملگی این اسامی از جمله خود مازیار هوشمند، اهل شرق گیلان و خاصه شهرستان رودسر هستند. به گونه ای که مازیار هوشمند مدعی است: تاکنون به غیر از رودسر هیچ شهرستان دیگر گیلان در والیبال ساحلی ملی پوش نداشته است.

نکته ای که واقعا جای حیرت فراوان دارد، از همین روست که وی از احداث مجموعه والیبال ساحلی توسط شهرداری رودسر در ساحل ذوق زده می شود و می گوید: این مجموعه واقعا بی نظیر است و برای شرق گیلان بسیار حیاتی بود؛ شک ندارم به لطف حمایت و تلاش شهرداری رودسر، والیبال ساحلی در این شهرستان حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت، فقط حیف که سه سال است لیگ برتر والیبال ساحلی اغاز بکار کرده است و نه تنها رودسر، بلکه گیلان هم با این سابقه و پتانسیل هنوز تیمی در این رقابتها ندارد، ای کاش با حمایت اسپانسرها، رودسر صاحب یک تیم قوی در لیگ برتر والیبال ساحلی شود، چیزی که هم استحقاقش را دارد و هم ظرفیتش موجود است و حتی می تواند بازیکن لژوینر زیادی هم داشته باشد.

 

ساحل، ظرفیت مغفول مانده

این اتفاق در شرق گیلان آنقدر حیاتی بود که حتی عباسی استاندار گیلان که پیشتر نماینده رودسر در مجلس شورای اسلامی نیز بوده است، ملزم به بازدید از امکانات ساحلی این شهر می شود و حتی مسابقه تیم های شاهین خزر رودسر و صدرشیمی یزد از سری رقابتهای لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور را هم از نزدیک تماشا می کند و در گفتگویی با خبرنگاران بر ضرورت حمایت و پشتیبانی از تیم های مستعد ورزش ساحلی تاکید می ورزد.

وی، ساحل را یکی از ظرفیت های زیست بوم گیلان و بستری مناسب برای برگزاری ورزش های ساحلی دانست و گفت: در سال های اخیر، بهره مندی از ظرفیت های ساحل مغفول مانده بود که بحمدالله تیم شاهین خزر رودسر با اراده قوی بازیکنان و مربیان توانستند به سطح بالایی ارتقاء پیدا کنند. وی بر ضرورت حمایت و پشتیبانی از تیم های دارای استعداد در حوزه ورزش های ساحلی تأکید و تصریح کرد: هریک از مناطق گیلان ظرفیت های خاصی در حوزه ساحل دارد که می توان با تقویت امکانات و زیرساخت ها، شرایط حضور جوانان در مسابقات را فراهم کرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه توجه به ورزش کودکان و نوجوانان در مدارس برای بسترسازی حضور آنان در مسابقات ورزشی به ویژه در بخش ساحلی، در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است، افزود: امیدواریم شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استعدادها و شناسایی ظرفیت های نهفته در نقاط مختلف گیلان باشیم. وی به ایجاد فضای مفرح و پرنشاط ناشی از برگزاری مسابقات در میان مردم اشاره و خاطرنشان کرد: اداره کل ورزش و جوانان با همراهی فرمانداران، از فرصت باقیمانده فصل تابستان برای برگزاری مسابقات ورزشی و برنامه های فرهنگی در سطح سواحل استان استفاده بهینه کنند.

 

میزبانی رقابتهای مهم در ساحل رودسر

جهانبخش ارمان، مدیرکل ورزش و جوانان گیلان هم به این دعوت استاندار لبیک گفت و به خبرنگار ورزشی خط اول می گوید: شهرداری رودسر مجموعه واقعا بی نظیری را در ساحل برپا کرده است که ما را ترغیب کرده به فکر برگزاری مسابقات مهم ملی و حتی بین المللی در آن منطقه باشیم البته اگر در بحث زیرساخت های گردشگری و صنعت توریسم، فضای شهرستان اجازه دهد.

وی افزود: در احداث این مجموعه ساحلی شهرداری رودسر تلاش فراوانی داشته که قابل تقدیر است، به چالش های حقوقی بر سر تملک زمین هم برخورد کرده اند که با نشست های مختلفی که با حجه الاسلام خلیلی مدیرکل پیشین دادگستری گیلان برگزار کرده ایم آن را حل نمودیم. وی با اشاره به ظرفیت‌های ساحلی گیلان، افزود: گیلان قابلیت‌های ارزشمندی در حوزه ورزش دریایی و ساحلی دارد. رودسر هم سرآمد ورزش های ساحلی است که امروز با زیرساختی که ایجاد شده است می تواند در کشور حرف اول را بزند.

اسدالله تاباری رییس اداره ورزش و جوانان رودسر هم معتقد است: در طرح آمایش سرزمینی رودسر در رشته های والیبال، وزنه برداری کشتی و البته ورزش های ساحلی چون والیبال و فوتبال سرآمد هست، بخصوص از زمانیکه شهردار ی یک مجموعه ساحلی خوب و یک پکیج کامل در شهرستان احداث کرد امیدوار شدیم فوتبال و والیبال هم بیش از این رشد کنند. وی افزود: پیش از این ورزشکاران ما مجبور بودن برای تمرین و مسابقه به رشت و انزلی و منطقه آزاد بروند ولی امروز رودسر صاحب مجموعه ای کامل شده است که علاوه بر فوتبال و والیبال؛ کشتی محلی و بسکتبال خیابانی و افرود و سوارکاری نیز در آن انجام می شود.

 

برندسازی رودسر با ورزش های ساحلی

اما اظهارات همه اهالی ورزش به اینجا ختم شد که شهرداری رودسر چه مجموعه بی نظیری را در ساحل ایجاد کرده است، مجموعه ای که به گفته شهردار این شهر با هزینه بالغ بر پنج میلیارد تومان طی 18 ماه به تناوب ایجاد شده است.

مازیار صفایی اصلی شهردار رودسردر گفتگو با خبرنگار خط اول در این خصوص می گوید: وقتی استقبال جوانان و حتی خانواده ها را از مسابقات فوتبال ساحلی دیدم، با مشورت شورا تصمیم گرفتیم، در راستای بحث گردشگری در مسیر برندسازی شهر رودسر، موضوع توسعه ورزش های ساحلی را اولویت اول خودمان قرار دهیم.

وی افزود: از همین رو کار تجهیز و تکمیل این مجموعه ساحلی را از سال 1400 شروع کردیم وعلاوه بر تجهیز و تکمیل زمین فوتبال ساحلی؛ با هماهنگی هیات های ورزشی زمین های والیبال ساحلی و بسکتبال خیابانی را نیز ایجاد کردیم و همچنین با موقعیت سنجی، زمین مناسبی برای برگزاری رقابت های افرود در نظر گرفتیم که با ایجاد موانع طبیعی برای این زمین، پکیج کاملی از ورزش های مفرح ساحلی فراهم شد تا هم شهروندان و هم گردشگران رودسر از آن لذت وافر ببرند.

وی افزود: تاکنون حدود 5 میلیارد تومان برای احداث مجموعه ساحلی رودسر هزینه شده است و برای تکمیل و تجهیز آن حدود دو میلیارد تومان دیگر نیاز داریم، اما نکته مهم حضور بانوان به عنوان تماشاگر در این رقابتهاست، درحالیکه با توجه به تنش هایی که در فوتبال چمنی وجود دارد و حضور بانوان در ورزشگاه ها با محدودیت هایی روبه روست، اینجا هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و بانوان رودسری که ذایقه ای کاملا فوتبالی پیدا کرده اند می توانند از تماشای این رویدادهای ورزشی ساحلی لذت ببرند.

وی به بحث تیمداری که دغدغه بعدی ورزشکاران رودسری است نیز اشاره کرد و گفت: کار شهرداری اماده کردن زیرساخت هاست که به نحو احسنت انجام شده است اکنون نوبت متولیان ورزش استان و مدیران ارشد شهرستان است که در بحث تیمداری اسپانسرهای قوی را بیابند تا از پتانسیل فنی موجود بدرستی استفاده شود. وی در پایان این مهم را حاصل همکاری و هماهنگی شهرداری و شورای شهر رودسر دانست و گفت: کمتر شورایی در کشور اینگونه هماهنگ و متحد هستند.

اسماعیل صفری رییس شورای شهر رودسر نیز ضمن تایید این موضوع گفت: شورا و شهرداری انچه در چنته داشتند برای ایجاد این زیرساخت ها به میدان آوردند، واقعا نیاز شهرستان بود، باتوجه به استقبالی که همیشه از رقابتهای فوتبال لیگ برتر می شد، حیف بود که ولنگاری باشد، با تجمیع این امکانات ورزشی اکنون زیبایی خاصی هم به ساحل داده شد و هم سلامت جوانان ما را تضمین کرد.

 

اقای نماینده؛ اسپاسنر با شما

اما اواخر سال گذشته بود که نماینده رودسر در مجلس شورای اسلامی مدعی شد طی مذاکراتی که با وزیر ورزش و رییس فدراسیون فوتبال داشته است، بناست به زودی امتیاز یک باشگاه لیگ برتری یا دسته اول به رودسر اورده شود و سرمایه گذارش هم آماده است اما این وعده زیبا هیچگاه تحقق نیافت و مثل سایر وعده های مجلسیان بود، ای کاش نماینده پرتلاش رودسر شرایط موجود شهرستان متبوعه خود را مطالعه ای می کرد و به جای وعده هزینه های سنگین میلیاردی در لیگ برتر فوتبال و یا لیگ یک، روی چیزی که توان و پتانسیل و ظرفیتش را دارد سرمایه گذاری می کرد و وعده عملی می داد، سرمایه گذاری در ساحل و ایجاد یک باشگاه ورزشی که رشته های ساحلی رودسر را پوشش دهد، یقینا به مراتب با هزینه ای بسیار کمتر قابل انجام است.

اکنون که شهرداری رودسر زیرساختش را آماده کرده است و پتانسیل فنی در فوتبال و والیبال ساحلی در شهرستان موج می زند تنها ورود یک اسپانسر نه چندان قوی هم می تواند در برند سازی این شهر کوچک شرق گیلان اتفاق بزرگی را رقم بزند، امید است نماینده رودسر این مهم را درک نمایند تا مردم حوزه انتخابیه خود را منتفع از تصمیمات زیرکانه خود نماید و به گوشه ای از وعده های خود عمل کرده باشد. وعده هایی که بیش از نیمی از آن را شهرداری رودسر با ایجاد مجموعه ورزسی ساحلی محقق کرده است.

پربیننده‌ ترین ها