سن بازنشستگی در ورزشکاران بسیار کمتر از افراد عادی است، اگر یک کارمند در 50 یا 60 سالگی بازنشسته می شود، یک ورزشکار ممکن است بین 30 تا 35 سالگی ورزش حرفه ای را کنار بگذارد، البته اگر شاغل در یک رشته ورزشی سنگین مثل کشتی باشد، یقینا این عدد به زیر سی سالگی و شاید 25 سالگی برسد، اما گاهی اوقات نمونه های متمایزی هم دیده می شود که باید از آنها به عنوان اعجوبه یاد کرد.

به گزارش خط اول ورزشی، زنده یاد احمد شمسی قهرمان نامی کشتی استان گیلان و کشور در دهه پنجاه و شصت، یکی از همین افراد موفق است که وقتی به دهه سوم عمر خود رسید، با بی مهری های زیادی از سوی مسئولان وقت کشتی مواجه شد، اما وی به جای کنار کشیدن، قدرتمندانه مبارزه کرد و توانست در سال 1368 در سن 38 سالگی قهرمان کشور شود، نکته جالب ماجرا اینجاست وی در فینال موفق شد مهرداد سعدی نژاد نهاوندی که آن روزها قهرمان دانشجویان جهان و قهرمان جوانان آسیا شده بود را شکست دهد و زنده یاد شمسی با پیروزی در فینال مقابل این جوان قهرمان جهان شایستگی های خود را بار دیگر به متولیان ورزش اثبات کرد.

در پی این قهرمانی بود که زنده یاد احمد شمسی چند سال بعد به مسابقات کشتی قهرمانی پیشکسوتان جهان در مارتینتی سویس دعوت شد و توانست در سال 1376 قهرمان پیشکسوتان جهان شود.

این قهرمان گیلانی، سال 1389 در 56 سالگی در رشت دارفانی را وداع گفت، اما خون کشتی را در نسل های بعد خود به جا گذاشت و هم فرزندش بابک توانست در رقابت های کشتی آموزشگاه های رشت قهرمان شود و هم نوه اش باربد دو بار عنوان سوم کشتی قهرمانی استان گیلان را بدست اورد.

اگرچه بابک شمسی دوبنده اش را آویزان کرد، اما باربد با بیست سال سن آینده ای روشن در کشتی پیش رو دارد و قطعا از وی در اینده ای نزدیک بیشتر خواهیم شنید.

پربیننده‌ ترین ها