به گفته خسرو معتضد، محقق و پژوهشگر تاریخ، میرزا کوچک جنگلی کاری کرد که ناموس و جان و مال گیلانی‌ها را از نیروهای عنان گسیخته روسیه نجات داد.

به گزارش خط اول، اجلاسیه تهران کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی عصر روز چهارشنبه نهم شهریور ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در گیلان، استاندار، جمعی از مسئولان و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه ملی و استانی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

 خسرو معتضد در کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی در اجلاسیه تهران در سالن همایش‌های برج میلاد تهران با بیان اینکه در زمان قاجار هتل‌های بسیار خوبی در گیلان بود، اظهار کرد: میرزا کوچک خان کاری کرد که ناموس و جان و مال گیلانی‌ها را از نیروهای عنان گسیخته روسیه نجات داد.

وی با اشاره به اینکه در فوریه ۱۹۲۱ سربازان روسی بسیار عنان گسیخته عمل می‌کردند، گفت: میرزا با همان نیروهای اندک جلوی این افراد را گرفت، با اینکه نیروهای کم و سلاح‌های محدودی هم داشتند اما جلوی این رفتارهای عنوان گسیخته را به رهبری میرزا گرفتند.

محقق و پژوهشگر تاریخی با بیان اینکه عده‌ای بی‌سواد می‌گویند میرزا می‌خواست ایران را تجزیه کند، افزود: این حرف‌ها همه مهمل است، میرزا بسیار اهل نماز و روزه بود و هیچگاه درصدد تجزیه و تجزیه طلبی نبود بلکه تماماً در فکر نجات مردم و کشورش بود.

معتضد با اشاره به ناامنی‌های بیشمار در دوران قاجار در گیلان بیان کرد: کودتای اردیبهشت ۱۲۹۹ توسط بلشویک‌ها باعث می‌شود میرزا به فومنات و گوراب زرمیخ برود و همین‌ها میرزا را فراری می‌دهد چرا که میرزا در برابر دستورات اعدامی که داده بودند ایستادگی کردند.

وی با بیان اینکه میرزا به قدری محبوب شد که زن‌های آمریکایی برای گیلانی‌ها لباس می‌فرستادند، افزود: همه روزنامه‌ها درباره میرزا مطلب می‌نوشتند و او را شرافتمندترین ایرانی نامیده بودند، حتی کسی که در کنار او در قیامش مبارزه کرد و یخ زد یک آلمانی بود.

محقق و پژوهشگر ایرانی با اشاره به بی‌سوادی برخی که میرزا را تجزیه طلب می‌دانند، تصریح کرد: میرزا رهبری به تمام معنی ایرانی و مسلمان بود که در برابر کشتار بی‌گناهان ایستادگی می‌کرد و سر همین موضوع در برابرش کودتا کردند، او هرگز تجزیه طلب نبود و برای آزادی و نجات مردم خود جنگید.

معتضد با اشاره به شهادت مظلومانه میرزا کوچک خان جنگلی که سر او را با داس بریدند و به تهران بردند، گفت: در سال ۱۳۲۰ مردم سر بریده میرزا را که در تهران دفن شده بود پیدا می‌کنند پس از انقلاب اسلامی در سلیمان‌داراب آرامگاهی درخور شأن میرزا برای او ساخته می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی در اجلاسیه تهران در سالن همایش‌های برج میلاد تهران با بیان اینکه میرزا کوچک خان جنگلی یکی از نام آوران سرزمین ماست، اظهار کرد: گیلان در تمامی دوره‌های تاریخی ایران می‌درخشند و اندیشمندان، شعرا و علمای بسیاری را در خود پرورانده است.

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به تاریخ پر عظمت گیلان بیان کرد: این خطه همچنان به عنوان خطه‌ای کم‌نظیر در تاریخ کشور می‌درخشد، چندی پیش یکی از بزرگترین شعرای گیلان را از دست دادیم و در فراغت سایه گریستیم.

وی با بیان اینکه گیلان توانسته در تمام موقعیت‌های تاریخی جایگاه ممتازی را به خود اختصاص دهد، افزود: متأسفانه در خصوص شخصیت و قیام میرزا کوچک خان حق مطلب ادا نشده در حالی که در یک موقعیت تاریخی خاص توانسته منشأ اقدامات بسیار بزرگ و بی‌بدیلی باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه شهید میرزا کوچک خان در شرایط بغرنج تاریخی ایران ظهور کرد، گفت: امروز ما درکی از آن احوالات ناخوش و آن برهه حساسی که نیروهای خارجی در ایران مشغول غارت و تاراج اموال مردم ایران بودند، ناامنی، قحطی و گرسنگی نداریم.

وی با اشاره به ایده تشکیل حکومت مستقل و توسعه آن به تمام ایران توسط میرزا کوچک خان بیان کرد: قبل از انقلاب روسیه دولت تزاری در اینجا از طریق قزاق‌ها کار خود را جلو می‌برد و دولت بریتانیا به ویژه پس از جنگل اول داشت در شکل دولت غالب کار خود را دنبال می‌کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عظمت کار میرزا کوچک خان را باید در بستر تاریخی خود دید، گفت: پس‌ از شهادت میرزا نهضت شکست خورد و رژیم وابسته پهلوی سر کار آمد اما همان بذرهایی که میرزا و یارانش در تاریخ سرزمین ایران کاشتند در انقلاب ۵۷ درخت تناوری شد و به پیروزی رسید.

حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این کنگره با اشاره به تأخیر در برگزاری یکصدمین سالگشت میرزا به دلیل کرونا، اظهار کرد: گیلان فرزندان بلند قامتی را در دامن خود پرورانده است، تاریخ نهضیت جنگل بسیار مفصل است.

وی با بیان اینکه سرکوبی نهضت جنگل با کودتای انگلیسی ۱۲۹۹ ارتباط مستقیم دارد، گفت: پس از مشروطه که در ۱۲۸۵ هجری شمسی به پیروزی رسید تا کودتای ۱۲۹۹ حدود ۱۴ سال فاصله بود و در طی این مدت انگلیس‌ها خودشان در جای جای ایران یک عده را ترغیب و تقویت کردند تا مزاحمت‌هایی برای حکومت مرکزی ایجاد کنند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه سرکوب نهضت‌های محلی و استانی را یکی از برنامه‌های انگلیس‌ها در ایران عنوان کرد و افزود: دشمنان در مقابل کسانی مانند میرزا که دست در دست بیگانه نمی‌گذاشتند ایستادند و شد آنچه که شد و میرزای جنگلی در این کشاکش‌ها به شهادت رسید.

عادل با اشاره به شرایط اوضاع نابسامان کشور در زمان نهضت جنگل بیان کرد: میرزا یک روحانی و طلبه بود، مدرسه محمودیه در سرچشمه تهران که میرزا در آن درس خوانده هنوز مدرسه طلبگی است، اما بعد از مشروطه چشم میرزا به آفاق تازه‌ای باز شد و وظیفه خود را در نجات ملت و کشور دید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایمان، اعتقاد، مردم دوستی و عدالت طلبی را از خصیصه‌های مهم شخصیت میرزا جنگلی دانست و گفت: حتی کسانی که او را تأیید نمی‌کنند مسحور پاکی و بزرگی و اخلاق و نجابت میرزا هستند و او را به ایمانش ستوده‌اند.

وی با مروری کوتاه بر نهضت جنگل و زندگی میرزا کوچک جنگلی افزود: باید به نسل جوان و فرزندان خودمان یادآوری کنیم که این کشوری که امروز به دست ما رسیده با مجاهدت چه مردان بزرگی حفظ شده، میرزا و یارانش یکی از این نمونه‌های بی‌بدیل هستند.

عادل با تأکید بر اینکه نسل آینده باید بداند که ایران ارزان پابرجا نمانده است، بیان کرد: نسل جوان ما باید بداند که صد سال پیش انگلیس‌ها در این کشور چه می‌کردند و تلویزیون‌های بیگانه فارسی زبان امروز سخنگوی کدام کشور هستند که خودشان را دلسوز نشان داده و عوام فریبی می‌کنند.

دکتر اسدالله عباسی در این مراسم با بیان اینکه سردار جنگل یکی از افتخارات گیلان است که مدت‌ها به فراموشی سپرده شده بود، اظهار کرد: امروز میرزا کوچک خان را بهتر خواهیم شناخت و بهتر خواهیم شناساند.

وی با بیان اینکه حق میرزا این نیست که تنها یک سریالی درباره ایشان ساخته و سپس شخصیت او در تاریخ تحریف شود، گفت: حق گیلان این نبود و تلاش می‌کنیم تا چهره واقعی گیلان را رونمایی کنیم و این تازه آغاز ماجراست.

استاندار گیلان با اشاره به حضور پر نور میرزا در تاریک‌ترین روزهای استکبار و استبداد بیان کرد: اگرچه میرزا با خیانت منافقان داخلی و سنگدلی خارجی‌ها درهم شکست اما برگ زرینی در تاریخ معاصر گیلان رقم زد.

دکتر عباسی با بیان اینکه میرزا کوچک خان به معنی واقعی یک مبارز در راه ایران عزیز بود، افزود: میرزا تا جانی در بدن داشت در راه آزادی و آزادگی ملت خود ایستاد و در برابر بازی‌های رضاخانی و قلدربازی‌های رضاخان با به میدان آوردن مردم، نخستین جمهوری غرب آسیا را بنا نهاد.

وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب در خصوص نهضت میرزا که مینیاتوری از انقلاب اسلامی بود، گفت: این مبارز نستوه به مؤلفه‌های مشخصی عقیده داشته که شباهت بسیاری به مؤلفه‌های قیام امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی دارد.

سرپرست شهرداری رشت هم در کنگره میرزا کوچک جنگلی، از ساخت مجسمه هایپر رئال میرزا کوچک جنگلی خبر داد.

سید مجتبی خدمت بین دانا اضافه کرد: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت با امعان نظر به صد و یکمین سالگرد نهضت جنگل اقدام به عقد قرارداد با یکی از معتبرترین مجسمه سازهای کشور مبنی بر ساخت مجسمه هایپر رئال میرزا کوچک جنگلی از جنس سیلیکون در مقیاس واقعی نموده که مراحل ساخت آن در دست اجرا است.

خدمت بین دانا یادآور شد: مجسمه هایپر رئال شهید میرزا کوچک جنگلی به حول و قوه الهی ابتدای پاییز امسال در موزه میرزا واقع در خیابان استاد سرای رشت رونمایی می‌شود.

پربیننده‌ ترین ها