ابراهیم رئیسی در ششمین مصاحبه تلویزیونی خود در تیرماه 1402 به مردم گفته بود؛ افزایش حقوق گمرکی موجب افزایش قیمت کالاها خواهد شد، از همین رو لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه داد تا برخی افزایش نرخ ها به سال آینده موکول شود؛ اکنون با افزایش چند برابری تعرفه برق صنایع به حول و قوه الهی به وعده رییس جمهور نزدیک شده ایم، چراکه تولیدکنندگان برای جبران هزینه برق، لاجرم قیمت محصولات خود را در سال اینده افزایش خواهند داد!

به گزارش خط اول، برخی تولیدکنندگان و مدیران صنایع در این چند وقت، بارها گله مندی خود را از افزایش ناگهانی و چند برابری قبوض برق اعلام کرده اند، افزایشی که ظاهرا به دلیل افزایش بهای تبصره 14 در قبض برق سال 1402، می باشد.

اما مضمون تبصره 14 در قبض برق چیست؟

محمدتقی مهدیزاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان در این خصوص به خبرنگار خط اول می گوید: تبصره 14 در قبض برق در واقع رقمی برای تامین هزینه سوخت نیروگاه هاست، ازآنجاکه نرخ سوخت نیروگاه ها در سال جاری افزایش داشته است، دولت نیز به منظور جبران هزینه افزایش نرخ سوخت نیروگاه ها، بهای تبصره 14 در قبض برق را افزایش داده است.

اما این افزایش چقدر است؟

طبق مصوبه قانونی بهای تبصره 14 در قبض برق مشترکین خانگی تا سطح الگوی مصرف برابر با 60 ریال، صنایع انرژی بر (بند ط تبصره 15 قانون بودجه 1401) و مراکز استخراج رمز ارز برابر با 461 ریال و برای سایر صنایع 145 ریال است. این نرخ در سال 1401 برای تمامی تعرفه ها برابر با 46 ریال بوده است.

البته همانطور که دقت کردید این ارقام تا " سطح الگوی مصرف " جواب می دهد و اگر شما فقط اندکی از میزان مصرف عدول کنید بلاشک این ارقام هم افزایش چند برابری خواهند داشت.

مصوبه قانونی هست و کاری نمی توان کرد

اکبر تطهیری مقدم رئیس انجمن مدیران صنایع استان گیلان به عنوان نماینده این صنف، ضمن تایید خبر افزایش عجیب و غریب قبض برق و گله مندی از آن به خبرنگار خط اول می گوید: در راستای پیگیری این مشکل چهارم بهمن ماه جاری نشستی را به همراه برخی مدیران صنایع با مهندس مهدی زاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان و معاونینشان ترتیب داده ایم و ایشان هم در این جلسه اب پاکی را روی دست ما ریخت و گفت؛ مصوبه قانونی هست و کاری نمی توان کرد.

تطهیری مقدم ادامه داد: ظاهرا به شرکت توزیع برق گفته شده شما فقط فروشنده برق هستید و کار تولید در نیروگاه ها انجام می شود، انها هم محصول خود را در بورس عرضه می کنند و هر کسی قیمت بیشتری پیشنهاد داد به آن می فروشند از همین رو علاوه بر شرکت توزیع برق، خود صنایع نیز می توانند مستقیما اقدام کنند و از بورس برق بخرند.

وعده رییسی عملی شد

وی افزود: با این روش فرمایش جناب رییس جمهور در حال عملی شدن است چراکه ایشان قبلا گفته بودند برخی افزایش نرخ ها به سال آینده موکول شود؛ اکنون با افزایش قیمت انرژی، تولیدکنندگان نیز قیمت محصولات خود را افزایش خواهند داد تا وعده رییس جمهور اجرایی شود.

صرفه جویی کنید

البته مهدی زاده نیز با اشاره به این نشست، گفت: ابتدا باید گله کنم که چرا مدیران صنایع از این نشست استقبال نکردند، چون راهکارهایی !!! عنوان شد که با عمل به آن صنایع می توانند هزینه قبض برق خود را کاهش دهند.

اما عمده راهکارهای جناب مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان از مسیر صرفه جویی می گذشت؛ وی گفت: صرفه جویی به خودی خود کاهش هزینه را در پی دارد اما بنده فرمولی را به مدیران صنایع حاضر در جلسه گفتم که با رعایت آن می توانند از قبل (Ghebal) صرفه جویی، کاهش قابل توجهی در هزینه برق داشته باشند. البته مهدی زاده جزییات فرمول خود را بخاطر نداشت.

در هر صورت دولت به روش های مختلف قیمت هر چیزی را که بخواهد افزایش می دهد و مردم نیز چاره ای جز پذیرفتن ندارند.

پربیننده‌ ترین ها