تیم ملی کاراته ایران بر سکوی سوم قهرمانی آسیا ایستاد اما چیزی که بر این شیرینی افزود، حضور دو ایرانی به عنوان مربی و سرمربی در تیم های ملی دو کشور دیگر بود، موضوعی که البته نه تنها فدراسیون بلکه تلویزیون هم به عمد آن را ندید.

به گزارش خط اول ورزشی، تیم ملی کاراته ایران در مسابقات قهرمانی اسیا که طی روزهای 31 تیرماه و اول مرداد در مالاکای مالزی برگزار شد، با کسب 3 مدال طلا، 2 نقره و 7 برنز در جایگاه سوم ایستاد تا بعد از دو دوره پیاپی ای که با کسب عنوان چهارم از حضور در روی سکو باز می ماند، بالاخره این بار به روی سکو برود و حتی می توانست عنوانی بهتر از سوم بدست بیاورد؛ چراکه در تعداد مدال طلا با تیمهای اول و دوم یعنی قزاقستان و ژاپن برابر بود و در تعداد مدال برنز نیز از این تیم‌ها برتر بود، تنها به خاطر یک مدال نقره کمتر در جایگاه سوم ایستاد.

ناگفته نماند ایران در 19 دوره برگزاری مسابقات کاراته قهرمانی آسیا، یک دوره  در سال 2013 به عنوان قهرمانی دست یافت، 11 دوره در سکوی دوم ایستاد و 4 دوره در جایگاه سوم قرار گرفت و در سه دوره نیز چهارم شده است.

امسال نیز برای کشورمان در این مسابقات بهنام دهقان‌زاده، آتوسا گلشادنژاد و کومیته تیمی مردان موفق به کسب مدال طلا شدند، بهمن عسگری و کومیته تیمی بانوان به مدال نقره رسیدند و فاطمه صادقی، ابوالفضل شهرجردی، امیر مهدی‌زاده، فاطمه سعادتی، سارا بهمنیار، سجاد گنج‌زاده و کاتای تیمی مردان به مدال برنز دست یافتند.

اما وقتی بشنویم تیم های ملی کاراته هند و هنگ کنگ نیز با مربیان ایرانی پای به این رقابتها گذاشتند، قدرت و صلابت کاراته ایران و حلاوت موفقیت اخیر دوصد چندان می شود، هرچند که برخی رسانه ها از این مهم غافل ماندند.

سعید حسنی پور قهرمان پیشین بازی های آسیایی به عنوان مربی ارشد تیم ملی هنگ کنگ و حامد زیکساری قهرمان اسبق آسیا به عنوان سرمربی تیم ملی هندوستان در این رقابتها حاضر بودند که حسنی پور توانست اولین مدال طلای تاریخ هنگ کنگ در قهرمانی اسیا را برایشان به ارمغان بیاورد و این کشور به لطف درایت مربی ایرانی خود با دو طلا و یک برنز، عنوان پنجمی این مسابقات را بدست آورد. ضمن اینکه حسنی پور پیشتر اولین های دیگری را نیز برای هنگ کنگ رقم زده بود؛ از جمله اولین مدال آسیایی کاراته این کشور(مدال برنز) در رقابتهای قهرمانی سال گذشته آسیا در ازبکستان و همچنین اولین مدال برنز کومیته تیمی در لیگ جهانی مراکش.

هند هم اگرچه با زیکساری صاحب مدال نشد، ولی با درخشش ورزشکارانش بخصوص در کومیته تیمی نشان دادند بی جهت به زیکساری " معمار کاراته نوین هند " نمی گویند. وی باتوجه به فاصله زیاد کاراته هندوستان با آسیا در ابتدای حضورش در این کشور با برگزاری سمینارهای آموزشی و دوره های استعدادیابی کار زیربنایی کرد و امروز شاهد تلاش دسترنج خود در سطح اول آسیا بود.

البته این دو جوان اهل گیلان، تجربه مربیگری در تیم های مختلف ملی کشورمان را نیز در برهه ای برعهده داشتند و عملکرد ویژه آنها باعث شد رخت سفر ببندند و امروز در شرق آسیا اقایی کنند.

گیلان علاوه بر این دو، در ترکیب تیم ملی کاراته ایران نیز سارا بهمنیار را داشت که تواسنت مثل سال گذشته مدال برنز بگیرد.

مازیار فرید خمامی، جاسم ویشگاهی، محمد غروبی ، محمد قاسمی، حامد زیکساری، سعید حسنی پور و سارا بهمنیار مدال آوران گیلانی رقابتهای قهرمانی اسیا در دوره های گذشته هستند؛ امید است فدراسیون کاراته با قدر دانستن پتانسیل کاراته گیلان، کمی بیشتر از حالا، از وجود آنها در روی تاتامی و البته کوچینگ استفاده نماید.

پربیننده‌ ترین ها