در هفته های اخیر و در شهر رشت یک کلمه بیش از همه چیز شنیده می شود؛ طرح میثاق!

به گزارش خط اول، چند ماه قبل رحیم شوقی شهردار رشت از طرحی به نام میثاق رونمایی کرد. طرح‌ میثاق شامل هشت تقاطع غیرهمسطح، بازگشایی دو محور و اجرای پروژه‌های آسفالت در سطح شهر رشت به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های چند دهه اخیر شهری شمال کشور است که قطعاً نقش بسزایی را در کاهش ترافیک خسته کننده کلانشهر رشت خواهد داشت.

این تقاطع‌ها در میدان مصلی امام خمینی (ره)، بلوار شهید باهنر، میدان نیروی دریایی، میدان امام حسین(ع)، میدان حضرت ولی عصر (عج)، سه راه آیت الله رودباری، بلوار شهید حمیدیان و بلوار نماز، با هدف رفع گره‌های ترافیکی اجرایی خواهند شد.

این طرح که نامی برای هشت ابرپروژه عمرانی در شهر رشت است، قصد دارد در یک بازه زمانی 18 ماهه گامهای بلندی در جهت رفع معضلات ترافیکی شهر رشت بردارد. شهری که سالهاست (جز امسال) نه یک خیابان جدید، نه یک پل جدید و نه حتی یک میدان جدید را هم به خود ندیده است.

با احترام به تمام مسئولین شهری چند سال اخیر و تلاشهای اعضای محترم پارلمان شهری، شورای جدید رشت و شهردار جوان آن، در این روزها به همگان نشان دادند تا در سایه همدلی با یکدیگر و همکاری با نهادهای متولی می توان با جذب اعتبارات کشوری، آنچه مردم می خواهند را به منصه ظهور برسانند و جلوه های رضایتمندی مردم را متبلور سازند. سالهاست که در رسانه‌ها، صف های نانوایی و درون تک‌تک خودروهای مردم این شهر، همه از وضعیت ترافیک شهری شاکی هستند. مردمی که حق داشته و دارند تا بابت عوارضی که به شهرداری میپردازند، از امکانات رفاهی شهری برخوردار باشند و هر بار با سفر به شیراز و اصفهان و مشهد، حسرت پلهای چند سطحی و بزرگراههای شیک با آسفالتهای مرغوب آن را نخورند و مرتب آه نکشند!

این بود که همگام و همراستا با فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای ارائه خدمات واقعی و قابل لمس به مردم عزیز، این پروژه ها در دستور کار قرار گرفتند. ایشان فرموده اند: همه مسئولین باید در خدمت به مردم از یكدیگر سبقت بگیرند و یك نهضت خدمت به مردم راه بیندازند. در همین راستا بود که شورای شهر رشت در جهت نهضت خدمت به مردم، به سراغ یکی از مهمترین اولویت های مردم شهر رشت یعنی معضل قدیمی ترافیک رفتند و تلاش کردند تا نهضت خدمت را با حل ریشه ای آن شروع کنند.

در این هشت ابرپروژه که در تمامی سطح شهر پراکنده هستند، و منافع طبقات مختلف شهری را تامین می کنند، پیش بینی میشود با روانسازی ترافیکی و تبدیل بسیاری از گره های ترافیکی حال حاضر شهر رشت، به جریانات قابل عبور غیرهمسطح، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، گشایش های قابل توجهی در بهبود وضعیت ترافیک شهری رخ دهد. تا دیگر خودروها ساعات متمادی گرفتار ترافیک نشوند و دانش آموزان، کارمندان، کارگران و سایر شهروندان این شهر، وقت گرانبهای خود را که میتوانند صرف تولید و خدمت رسانی به سایر هموطنان شود در لابلای خودروهای به هم پیوسته تلف نکنند.

از سوی دیگر با اجرای این هشت پروژه و ایجاد گردش مالی قابل توجه در پروژه های شهری، علاوه بر گردش اقتصادی قابل توجه در شهر رشت که منافع آن بصورت مستقیم و غیرمستقیم به شهروندان همین شهر خواهد رسید، پیش بینی میشود تا درآمدهای بسیاری نیز برای شهرداری رشت ایجاد شود. پروژه های هشت گانه طرح بزرگ میثاق، با ایجاد محرک توسعه منطقه ای و از طریق افزایش ارزش افزوده در املاکی که درحال حاضر اغلب در مناطق کم تراکم و کم قیمت شهری قرار دارند، میتوانند با ایجاد جذابیت در احداث بافت تجاری و اداری، درآمدهای ناشی از نوسازی و بهسازی بافت را نصیب شهرداری کنند که طبعا با این افزایش درآمد شهری، شهرداری خواهد توانست تا خدمات بیشتر و باکیفیت تری را به مردم ارائه کند و در نتیجه خود مردم شهر از آن متنفع خواهند شد.

شهرداری رشت که همواره در سالهای اخیر با کمبود منابع درآمدی مواجه بوده است، با اکتساب این درآمدها قادر به بهبود ارائه خدمات و افزایش کیفیت خدمت رسانی به شهروندان خواهد شد و اینها همه از مزایای طرح بزرگ میثاق است.

شورای شهر رشت و شهردار جوان و بااراده رشت، با جذب منابع ملی برای این پروژه ها، به حیطه مهمی ورود کرده اند که سالها بود در رشت موجب غفلت واقع شده بود. در حالی که بسیاری از شهرهای کشور در سالهای اخیر با برقراری ارتباطات و تعاملات با نهادهای بالادستی کشور، از اعتبارات و منابع ملی برای اجرای پروژه های خود بهره برده اند، سهم رشت از این منابع ملی همواره رقم بسیار ناچیز و نزدیک به صفر بوده است که طرح میثاق، با شکستن این سد، گام مهمی در جاری شدن دوباره این دسته از اعتبارات به سمت فضای پروژه های عمرانی شهر رشت برداشته است. باشد که این مهم در سایه این مسیر ادامه یابد.

یکی دیگر از مزایای غیرقابل انکار ابرپروژه های طرح میثاق، برقراری تعاملات فزاینده با مسئولین استانی در نهادها و ادارات مختلف است. در حالی که شهرداریها به واسطه نوع فعالیت، نیاز به برقراری تعامل و همکاری با سایر ادارات هستند، آنچه در هفته های اخیر مشاهده می شود، برقراری ارتباط مناسب با سایر دستگاهها است. تا جایی که حمایت های گسترده استاندار گیلان، به عنوان سکاندار امور اجرایی استان، در جای جای اظهارنظرها پیرامون این پروژه ها به چشم میخورد. استاندار گیلان با قدردانی از شهرداری رشت برای آماده‌سازی طرح و اجرای پروژه‌های طرح میثاق، گفته بود که شورای ترافیک استان گیلان و دستگاه‌های اجرایی عضو آن، آمادگی دارند در مسیر اجرای پروژه‌های طرح میثاق هر کمک و پشتیبانی که مدنظر شهرداری رشت است را به عمل آورند تا بدینوسیله از حجم مشکلات ترافیکی شهر رشت کاسته شود.

عباسی همچنین به همه اعضای شورای ترافیک و دستگاه‌های خدمات‌رسان، گفته بود که باید اهتمام جدی در تسریع اجرای طرح میثاق داشته باشند. این در حالی است که در سنوات گذشته و در ماجرای برچیدن خطوط ویژه اتوبوسرانی، در برخی موارد شاهد تقابل دستگاههای حاکمیتی و شهرداری رشت نیز بوده ایم. همکاری بین دستگاهی و همیاری مسئولان، حلقه مفقوده مهمی است که طرح میثاق امروز می تواند جای آن را به خوبی پر کند. حال که شوق و اشتیاق شوقی برای حل معضل تراقیک شهر رشت با طرح میثاق به اندازه ای زیاد است که استان را به وجد آورده است، پس میثاق ما شهروندان هم، حمایت از طرح میثاق شهرداری رشت باشد.

پربیننده‌ ترین ها