مدیر صندوق کارآفرینی امید در گیلان، از افتتاح چندین طرح خدماتی، کشاورزی و صنعتی در دهه فجر با حمایت صندوق خبر داد و گفت: با احتساب این طرح ها، امسال بیش از 110 میلیارد تومان تسهیلات در استان گیلان، به 893 طرح پرداخت شده که باعث ایجاد اشتغال برای بیش از 2800 نفر گردیده است.

به گزارش خط اول، صندوق کارآفرینی امید همانگونه که از اسمش پیداست، صندوقی برای حمایت از کارآفرینی است و پرداخت تسهیلات کم بهره به کسب و کارهای خرد و کوچک را سرلوحه امور خود قرار داده است. اگرچه از عمر این صندوق هنوز یک دهه هم نمی گذرد ولی تاثیری که در عمق وجود اقشار کم درامد و ضعیف، جهت فعال کردن واحدهای تولیدی و صنعتی و خدماتی و کشاورزی و حتی رفاهی راکد و نیمه فعال داشته است را نمی توان کتمان کرد.

این مهم در گیلان نیز نمایان است؛ گزارشی که محمدحسین داودی امام مدیر این صندوق در گیلان ارایه کرد، نشان از فعالیت چشمگیر این صندوق در استان دارد؛ وی که از شهریور ماه سال جاری عهده دار مدیریت صندوق کارآفرینی امید گیلان شده است در گفتگو با خبرنگار خط اول اظهار داشت: مأموریت صندوق کارآفرینی امید تجهیز سپرده‌های خرد مردم و تلفیق آن با اعتبارات دولت، شناسایی جوانان واجد شرایط، توانمندسازی آنان و کمک در ایجاد کسب‌وکارهای خرد کم سرمایه و کاربر با محوریت فعالیت‌های کارآفرینانه، نیازهای منطقه‌ای، توسعه کسب‌وکارهای IT محور؛ بر اساس شیوه‌های جهانی شبکه‌سازی کسب‌وکارهای بازار محور نظیر خوشه‌ها و زنجیره‌های ارزش در کشور برای اطمینان از پایداری کسب‌وکارها و هدفمندی تسهیلات پرداختی است.

وی افزود: در همین راستا از ابتدای سال جاری تاکنون به بیش از 35 هزار طرح در کشور حدود 5400 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که از این میزان 113 میلیارد تومان سهم گیلان بوده است که برای 893 طرح، پرداخت شده است و برای بیش از 2800 نفر هم شغل ایجاد کرده است.

داودی با اشاره به پرداخت تسهیلات صندوق در سه بخش عمده اقتصادی شامل کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات، اضافه کرد: در گیلان 26 درصد تسهیلات در بخش کشاورزی، 24 درصد در بخش صنعت و معدن و 50 درصد در بخش خدمات پرداخت شده است. ناگفته نماند 23 میلیارد تومان از تسهیلات سال جاری به 22 طرح راکد یا نیمه راکد پرداخت شده است که باعث فعال شدن آنها و ایجاد اشتغال برای 175 نفر گردیده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید گیلان به پروژه های افتتاحی دهه فجر نیز اشاره کرد و گفت: از میان طرح هایی که در سالجاری مورد حمایت قرار داده ایم 583 طرح با اشتغازلیی 1749 نفر در دهه فجر قابل بهره برداری است.

وی میزان پرداخت تسهیلات به این طرح ها را بیش از 105 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: البته مبلغ کل سرمایه گذاری در این طرح ها بیش از 200 میلیارد تومان بوده است که از سوی خود افراد هزینه شده است.

وی مزرعه پرورش قارچ در استانه اشرفیه، کارگاه خمیر کاغذ در شفت، طرح تجهیزات پزشکی در تالش، دو واحد فرآوری زیتون در رودبار و کارگاه تولید ساز و لوازم جانبی و پروژه تولید قارچ فرآوری شده در رشت را از جمله این طرح ها خواند.

وی در ادامه به مصوبات سفر ریاست جمهوری به گیلان نیز اشاره کرد و گفت: در پی سفر سال گذشته دکتر رییسی به گیلان که در هشتم بهمن 1400 روی داد تا به امروز صندوق کاآفرینی امید گیلان، بیست میلیارد و 300 میلیون تومان تسهیلات به 557 نفر پرداخت کرده است.

همچنین مدیر صندوق کارآفرینی امید گیلان مبلغ تسهیلات پرداخت شده به قراردادهای بند الف تبصره 18 قانون بودجه کل کشور را تا امروز 75 میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت: این میزان تسهیلات به 282 نفر از افرادی که از سوی دستگاه های اجرایی چون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهاد کشاورزی، بنیاد برکت، بهزیستی، کمیته امداد امام و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده اند، پرداخت شده است.

وی، به طرح در حال اجرای "روستای نوفن" در صندوق کارآفرینی امید اشاره کرد و گفت: حوزه فعالیت صندوق کارآفرینی امید با اولویت پرداخت تسهیلات به روستاها و مناطق محروم است، از همین رو طرح هایی چون «هر روستا؛ یک محصول» یا «روستای بدون بیکار» را در صندوق دنبال می کنیم که تاکنون در گیلان 14 روستای بدون بیکار و 11 روستا با طرح یک محصول اجرایی شده است، در همین راستا امسال طرح «روستای نوفن» برای افزایش بهره وری فعالیت اقتصادی در روستاها کلید زده شد و صندوق هم برای استفاده بهتر از منابع تبصره ۱۸ دولت، تفاهم نامه های همکاری با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت میراث فرهنگی امضا کرد تا پرداخت تسهیلات در راستای اهداف دستگاهی باشد. از همین رو بعد از هرمزگان، سیستان بلوچستان و کرمان؛ گیلان چهارمین رویداد هم اندیشی انتقال فناوری به روستاها (روستای نوفن) را اذر ماه سال جاری در روستای اسطلخ جان شهرستان رشت برگزار کرد.

وی در ادامه از برگزاری اولین دوره آموزشی مسئولین روابط عمومی استانهای صندوق کارآفرینی امید به همت روابط عمومی و همکاری دانشگاه سوره در شهرستان فومن خبر داد و گفت: این دوره سه روزه که با برپایی کارگاه های مختلف خبرنویسی، فنون مصاحبه، گزارش نویسی و غیره همراه بود، در بومگردی تی باغ از پروژه های مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید برگزار شد.

محمدحسین داودی امام، در پایان صندوق کارآفرینی امید را صندوقی دانست که یک نگاه متفاوت به فعالیت های اقتصادی دارد و اظهار کرد: تاکید صندوق کارآفرینی امید بر توانمندسازی است؛ نه صرفا پرداخت تسهیلات. از همین رو با توجه به نیاز کارآفرینان به منابع اورژانسی، 140 صندوق خرد محلی در سطح استان فعال شده است که با حمایت مدیرعامل صندوق بناست تا پایال سال دو برابر شود.

امید است با رویکردی که صندوق کارآفرینی امید در پیش گرفته، روستاییان ما توانمندتر از گذشته شوند و روستاهای ما دیگر شاهد مهاجرت ساکنینش نباشد.

پربیننده‌ ترین ها