منطقه آزاد انزلی با سرپرست اداره می شود و اختیارات سرپرست هم محدود است و ادامه حضور چنین مدیرانی در این مسند خدای ناکرده صرفا زمان خریدن برخی بهره برداری ها برای کسانی است که دست در جیب بیت المال دارند و یا سازمان را به کانون خانوادگی تبدیل کرده اند، از همین رو باید پرسید آیا شایسته چنین سازمانی است که بعد از یک مدیریت ماندگار شش ساله؛ اکنون پنج مدیر را طی چهار سال به خود ببیند؟ مدیرانی که عمر مدیریتیشان کمتر از ده ماه است و شاید بود و نبودشان تاثیری در روند کاری منطقه آزاد ندارد.

به گزارش تدبیر شرق، تغییرات مدیریت در منطقه آزاد انزلی بلای جان سرمایه گذاران شده است، رضا مسرور طی شش سال مدیریت منطقه ازاد را برعهده داشته و بعد از وی، طی چهار سال پنج نفر (سه مدیرعامل و دو سرپرست) منصوب شدند و بوی ان می رود به زودی نفر ششم نیز بر مسند کار نشیند!

ساختار فعالیت های عمرانی و سرمایه گذاری و زیرساختی منطقه آزاد انزلی  بین سال های 92 تا 98 در زمان مسرور، دچار تغییرات عمده ای شد، ایجاد مجتمع بندری کاسپین و ساخت اولین پست اسکله با کشتی هایی با ظرفیت 12 هزار تن و 20 هزار تن و سرانجام افزایش آن به 4 پست اسکله، ایجاد مارینا، سرمایه گذاری خارجی در بخش گردشگری، ایجاد بیش از یک هزار و 700 مجتمع تجاری، افتتاح تقاطع غیرهمسطح و سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه های مختلف صنعتی، زیرساختی، تفریحی و تجاری و اهداف و چشم اندازی که برای ایجاد 25 پست اسکله برای ایجاد ترمینال های متعدد کانتینری، نفتی، رو رو، کالاهای عمومی و غیره در آن دیده شده بود، بهانه ای بود تا از منطقه آزاد انزلی به عنوان کامل ترین مجموعه بندری شمال کشور نام برده شود.

اما وسوسه حضور در شستا، مسرور را از منطقه ازاد انزلی گرفت و ولی روزبهان را در آذر 98، مدیرعامل منطقه آزاد انزلی کرد، و از این تاریخ بود که تیره روزی های سرمایه گذاران در منطقه آزاد انزلی شروع شد؛ موضوع پیگیری راه آهن کاملا به روزبهان تکلیف شده بود اما او اگر چه خصایص خوبی داشته است اما در نوع روابط با کارآفرینان و سرمایه گذاران و خصوصا پروژه راه آهن که برای دولت بسیار حیاتی بود غفلت هایی داشته که برخی از نارضایتی ها به گوش دکتر بانک رییس وقت شورای عالی مناطق آزاد نیز رسیده بود و او تصمیم گرفت نسخه مدیریت روزبهان را 14 ماهه بپیچد و 15 بهمن ماه درحالیکه روزبهان در جلسه ای کاری حضور داشت به شکل سنگالیزاسیون برکنار شد.

پس از آن، عضو موظف هیات مدیره و معاون توسعه مدیریت سازمان که تجربه طولانی در این سازمان داشته و سال ها مسئولیت دفتر مسرور را هم عهده دار بود و نسبت به حوزه های مختلف منطقه آزاد انزلی شناخت کافی و وافی داشت با حکم دکتر بانک با حفظ سمت، سرپرست سازمان می شود، اما یک ماه بعد حملات به سمت سید مهدی نقوی نیز آغاز شد.

سوگواران روزبهان، کاری کردند که رفتن نقوی از دهه دوم فروردین ماه جدی تر شود و در دهه چهارم بالاخره این اتفاق افتاد و 14 اردیبهشت 1400 علی اوسط اکبری مقدم از استانداری گیلان به منطقه ازاد فراخوانده شد، اما او نیز آمده بود تا با حکم مدیرعاملی منطقه آزاد بازنشسته شود و بنای دیگری ظاهرا در سازمان نداشت.

وی نیز 14 ماه بعد یعنی دوم مرداد1401 جای خود را به عیسی فرهادی یار غار صولت مرتضوی وزیر فعلی کار و معاون وقت اجرایی رییس جمهور داد. اما او نیز نیامده بود که بماند، بنا بود فرهادی به عنوان استاندار به گیلان یا قزوین برود بنا بر شنیده ها از همین رو اگر استخدامی کرد از بستگان نمایندگان گیلان یا قزوین بود و اگر با سرمایه گذاری چای خورد جهت خوشامد نمایندگان این دو استان بود. با این حال وی نه ماه دوام اورد و وقتی صولت مرتضوی وزیر شد بلافاصله از گیلان رفت تا به نوایی برسد.

نوبت به اکبر نیازی رسید تا از 18 اردیبهشت 1402 سرپرستی سازمان را برعهده بگیرد، اما نیازی شاید ضعیف تر از همه اینها باشد؛ چراکه در همین فرصت دو ماهه بارها گزینه های مختلفی روی میز گذاشته شد و حتی داد سرمایه گذاران نیز در آمد؛ ابتدا یکی از مدیران شرکت های منطقه ازاد عصیان کرد و مدیران منطقه را به شدت زیر بار انتقاد گرفت و تناقض‌گویی مسئولین مناطق آزاد را موجب ورشکستگی فعالان اقتصادی دانست و گفت: آنها سازمان را با قوانین بی‌در و پیکر اداره می‌کنند. این فعال اقتصادی بزرگ‌ترین عامل این مشکلات را خودبرتربینی مسئولین منطقه آزاد دانست و گفت: مسائل اقتصادی با تکبر، غرور و خودخواهی حل نخواهد شد و تفکر اشتباه و تکبر مدیران حال حاضر مناطق آزاد و وزیر اقتصاد دلیل اصلی عقب گرد منطقه ازاد است.

اگرچه این فرد بعدا مجبور به تکذیب ادعاهایش شد، اما کیست که نداند این تکذیبیه از ته دل این فعال اقتصادی نبوده است.

سپس حمله رسانه ای دیگری به منطقه ازاد شد و یک رسانه محلی از عدم تمکین از دستور در منطقه آزاد خبر داد و پرسید چرا مسئول پرحاشیه عزل نمی شود؟ این رسانه نوشت: ظاهرا وصول گزارشی از رفتارهای خارج از عرف فردی که مسئول در یکی از مناطق آزاد کشور است، به همراه تصاویری از گفتگوهای مشمئزکننده منتسب به وی، پس از بررسی های لازم، منجر به صدور دستور عزل و جا به جایی این فرد از منصب فعلی اش گردید. اما اجرای این دستور به دلیل بروز برخی تغییرات پیش بینی نشده ابتر ماند.

وقتی پایتخت دید منطقه ازاد انزلی نمی تواند حاشیه هایش را کنترل کند، برای انها خط مشی ترسیم کرد و انها را (البته همه مناطق ازاد را ) مجاب کرد با تعدادی خبرگزاری و روزنامه و سایت سراسری مشخص اصولگرا قرارداد امضا کنند تا فعالیت نداشته خود را در بوق کرنا کنند.

جالب اینجاست علیرغم صدور چنین بخشنامه مضحکی، تاکنون نه سرپرست سازمان و نه روابط عمومی آن هیچ واکنشی نشان نداده و ظاهرا تمکین کرده اند، نگارنده نیز امیدوار است خبرگزاری برنا، سایت خبری الف، سایت خبری بازتاب، پایگاه خبری فرارو، روزنامه کیهان و روزنامه وطن امروز، شایعات بی اساس استخدام 25 نفر از وابستگان مدیران ارشد سازمان در همین دو ماه، نداشتن پایان کار بزرگترین برج مسکونی منطقه یعنی برج طاووس، در اختیار گرفتن پست های خانوادگی، اجاره مسکن با پول سازمان، رفت و آمد و استفاده شخصی از خودروهای دولتی، دادن رانت اطلاعاتی برای برخی سرمایه گذاران و امثالهم را باور نکنند تا امضای قراردادشان هرچه زودتر صورت گیرد. در این صورت است که سازمان دیگر به سرپرست هم نیاز ندارد.

پربیننده‌ ترین ها