این روزها با وجود اینکه بازیکنان سرباز تا پایان فصل مجوز حضور در باشگاه های خود را دارند اما برخی از آنها ترجیح می دهند زودتر از موعد دفترچه خدمت خود را پست کنند تا هرچه سریعتر به تیم مدعی ملوان بپیوندند، چون تیم پرقدرتی که دنیامالی و تارتار ساخته اند احتمالا فصل بعد با لشکری از بازیکنان تاپ سرباز مواجه خواهد بود که برای پیوستن به آنها در صف ایستاده اند از همین رو بهترین کار برای اینکه از غافله عقب نمانند این است که زودتر خود را سرباز ملوان کنند.

به گزارش خط اول ورزشی، تیم فوتبال ملوان، فصل گذشته رقابتهای لیگ برتر را با 27 امتیاز به پایان رسانده بود، اما امسال در حالیکه فقط یک نیم فصل را پشت سر گذاشته ایم، موفق به کسب همین تعداد امتیاز شده است؛ انزلیچی ها این مهم را مدیون انسجام و هماهنگی مدیریت، دانش فنی و دیسیپلین سرمربی، استعداد و تاکتیک پذیری بازیکنان و صد البته سکوهای عاشق و خستگی ناپذیر سن سیروس می دانند؛ حال اگر بدانید قرار است به همه این فاکتورهای مهم و جذاب، اضافه شدن بازیکنان تاپ سرباز نیز اضافه شود، بلاشک نگرانی سایر تیم های لیگ برتر از بلند پروازی قوی سپید خزری در نیم فصل دوم دوچندان خواهد شد.

این نگرانی به دلیل نخواهد بود، چراکه با شروع نیم فصل دوم، ملوان در اصفهان یک بازی شش امتیازی را به نفع خود به پایان رساند و ذوب آهن را که هشت هفته شکست ناپذیری را تجربه کرده بود، یک بر صفر شکست داد، اما زمانی این پیروزی ارزشمند به چشم می اید که بدانید پشت این سه امتیاز مهم یک بازیکن سرباز قرار دارد.

حبیب فرعباسی یکی از چند بازیکن سربازی است که نیم فصل دوم به ملوان اضافه شد و در اصفهان نخستین بازی خود را برای ملوان انجام داد، وی که بلافاصله بعد از انتقال به ملوان در ترکیب اصلی و درون دروازه این تیم قرار گرفت روز تاریخی را پشت سر گذاشت. فرعباسی در نیمه اول پنالتی شایان مصلح را گرفت و در نیمه دوم نیز یک سیو استثنایی داشت تا با این دو مهار، زمینه‌ساز گل دیرهنگام رضا جعفری شود.

نکته جالب توجه اینجاست که این فقط تاثیر یکی از بازیکنان سرباز اضافه شده به ترکیب ملوان است و قدرت اصلی ملوان را باید از بازی های بعدی با اضافه شدن دیگر ستارگان سرباز نظیر محمد عمری و میلاد سرلک و غیره دید. با این حجم انرژی که به ملوان پرقدرت تزریق شد، یقینا نیم فصل دوم متفاوت تری در انتظار فوتبال ایران خواهد بود و بلاشک استقلال صدرنشین، هفته آتی، خطر از دست دادن صدرنشینی را از همین الان حس می کند.

اما چه شد که قانون جذب بازیکن سرباز روی خوش به ملوان نشان داد؟

ستاد کل نیرو‌های مسلح اوایل مهرماه امسال با ارسال نامه مهمی به وزارت ورزش و سازمان نظام وظیفه، طرح معافیت بازیکنان فوتبال را پایان‌یافته اعلام کرد. بر اساس این طرح که در سال ۱۳۹۷ تصویب شده بود و به مدت پنج سال به صورت آزمایشی قابل اجرا بود، بازیکنان فوتبال، فرصت این را داشتند که در سطح لیگ برتر تا ۲۸ سالگی و در سطح ملی تا ۳۰ سالگی دارای معافیت باشند.

این مصوبه در حالی از لیگ هجدهم اجرایی شد که دقیقا از همان فصل تیم تراکتور از حالت یک باشگاه نظامی به خصوصی تغییر شکل داد. به عبارتی، در شرایطی که باشگاه‌هایی، چون ملوان و فجرسپاسی امیدوار بودند با کنار رفتن تراکتور از جمع تیم‌های نظامی بتوانند بازیکنان طراز اول سرباز را جذب کنند، اما با این معافیت، عملا امتیاز ویژه خود را از دست رفته دیدند.

حالا، اما در یک نامه مهم که نیرو‌های مسلح به نظام وظیفه و وزارت ورزش ارسال کرده، گفته شد؛ مهلت اجرای طرح فوق به اتمام رسید و ضرورتی برای تمدید آن وجود ندارد. با توقف این طرح، دوباره تیم‌های ملوان و فجرسپاسی دارای امتیازی ویژه خواهند شد چرا که آن‌ها بدون نگرانی می‌توانند به سراغ بازیکنان سرباز بروند و باب مذاکرات برای جذب آن‌ها را باز کنند حتی این فرصت را خواهند داشت تا در غیاب تراکتور، بازیکنان ممتاز لیگ برتر را به خدمت بگیرند و شرایط خود را بدون توجه به بودجه، بهتر کنند.

اما نکته جالب اینجاست با وجود اینکه سازمان نظام وظیفه بعدتر اعلام کرد بازیکنان سرباز می توانند تا پایان فصل در باشگاه های فعلی خود بمانند اما برخی ستارگان سرباز ترجیح دادند زودتر از موعد دفترچه خدمت خود را پست کنند و مجوز بازی در ملوان را کسب کنند، چراکه بلاشک در فصل بعد احتمالا حدود 50 بازیکن، سرباز خواهند شد که حداقل یک سوم آنها ستارگان فوتبال کشورمان هستند، بنابراین دست ملوان برای جذب یا دفع آنها باز است، از همین رو بازیکنانی نظیر عمری وقتی شرایط ایده آل این روزهای ملوان در لیگ برتر را دیدند ترجیح دادند زودتر از موعد دفترچه خدمت خود را پست کنند و به ملوان بیانند تا در اما و اگرهای فصل بعد قرار نگیرند.

حال که ملوان فرصت گلچین کردن ستارگان سرباز را دارد باید این اقتدار را مدیون انسجام و هماهنگی مدیریت بداند جاییکه اعضای هیات مدیره و در راس آنها احمد دنیامالی نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی با انتخاب یک سرمربی با دانش و به تبع آن انتخاب بازیکنان مستعد از سوی سرمربی دست به کارهای بزرگی تا اینجا زده اند، تارتار که این روزها یکی از گزینه های سرمربیگری پرسپولیس نیز هست، علت ادامه همکاری خود با ملوان را وجود مدیرانی چون احمد دنیامالی در راس تیم می داند، سرمایه گذاری که میلیاردها ریال سرمایه خود را بدون اندکی امید به بازگشت آن، وقف ملوان کرده است این اقدام را اول عشق به ملوان و دوم به احترام دنیامالی انجام داده است، این هرم مدیریت، دانش و سرمایه هست که ملوان را گزینه اول سربازان تاپ و گزینه اول صعود به آسیا کرده است.

پربیننده‌ ترین ها