در پی درگذشت هوادار باشگاه ملوان؛

رئیس کمیته تدوین و تطبیق مقررات فدراسیون فوتبال؛

دستاورد انجام یک بازی و حتی تمام مسابقات ورزشی یارای برابری با جان حتی یک شهروند را ندارد

 

در پی درگذشت یکی از هواداران باشگاه ملوان، حین دیدار این تیم مقابل فولاد مبارکه سپاهان در ورزشگاه فولادشهر اصفهان، جامعه سوگوار مسئولین برگزاری مسابقه را مقصر قلمداد می کنند و مسئولین برگزاری هم به استناد قانون خود را مبرا می نماییند، اما رئیس کمیته تدوین و تطبیق مقررات فدراسیون فوتبال معتقد است: دستاورد انجام یک بازی و حتی تمام مسابقات ورزشی یارای برابری با جان حتی یک شهروند را ندارد.

دکتر سیدعباس موسوی در گفتگو با خبرنگار خط اول ورزشی با اشاره به اینکه جان انسان ها ارزشمندترین نعمت الهی است و مهم ترین معیارها در مراقبت از آن است، می گوید: داور یک مسابقه بالاترین شخص مسئول و تصمیم گیر در روند یک مسابقه، رخدادهای پیرامون آن و متغیرهای اثر گذار بر نتیجه بازی است. اینکه در برخی برداشت ها آمده چون در مورد فوت تماشاگر حکمی وضع نشده و مقررات ساکت است پس داور مجاز به قطع مسابقه نیست، نادرست انگاری است.

وی افزود: مقررات قواعد کلی را بیان میکند و تطبیق قاعده با مصداق و‌ نمونه در اختیار مسئول و مرجع صالح است. تصور بفرمایید نیمی از تماشاگران بواسطه هجوم جمعیت یا اتفاق ناخوشایند دیگر خدای ناکرده بشدت گرفتار و مصدوم شوند یا آمار فوت یک نفر نبوده و انبوهی از جمعیت باشد آیا منطقی است چنین مسابقه کشنده ای ادامه یابد؟!

رئیس کمیته تدوین و تطبیق مقررات فدراسیون فوتبال ادامه می دهد: تحلیل حقوقی منطقا در زمره صلاحیت و حیطه تشخیص صاحب نظر حقوقی است. درست است که اصل بر جریان بازی است و قطع و ترک و تکرار آن استثنای بر اصل است اما در رویاروی با چنین حوادثی باید از مدلول ماده ۶۳ مقررات انضباطی فوتبال و اختیار کلی داور در ادامه یا توقف و یا اعلام نیمه تمام ماندن بازی بهره برد.

وی تصریح کرد: دستاورد انجام یک بازی و حتی تمام مسابقات ورزشی یارای برابری با جان حتی یک شهروند را ندارد. چه به تعبیر قرآن کریم جان یک انسان برابر است با جان تمام بشر ( آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده ) و مسابقه و سازوکارهای مانند آن وسیله ای بیش برای نگهداشت ارزش های اصیل نیست.

دکتر موسوی در پایان ضمن تسلیت به جامعه ورزشی کشور و بخصوص باشگاه ملوان، تاکید کرد: به باور من داور بازی حادثه ساز و جنجال آفرین سپاهان و ملوان می توانست تدبیر بهتری بیاندیشد.

پربیننده‌ ترین ها