دهمین دوره انتخابات هیات‌مدیره سازمان‌ نظام‌ مهندسی ساختمان استان گیلان، همزمان با سراسر کشور، روز 12 مهرماه با حضور 55 کاندیدا برگزار می شود و از آنجا که بنا بود گروه های مختلف این انتخابات را زیر ذره بین ببریم امروز گروه نقشه برداری را که 5 کاندیدا به نام های محمدباقری هره دشت، محمد آذر زرتشت، سعيد بدوی، یاسر پور واحدی روشنده و محمدطاهر نحوى دارد، از نظر می گذرانیم.

به گزارش خط اول، انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی گیلان در گروه نقشه برداری، یکی از پرچالش ترین ها در ادوار این سازمان به شمار می رود. رقابت یاسر پورواحدی، سعید بدوی و محمد باقری هره دشت، رقابتی جالب را در این گروه رقم زده است. اما مروری بر وضعیت کاندیداهای این گروه:

سعید بدوی:

سعید بدوی کارمند عالی رتبه اداره کل ثبت و اسناد گیلان، از دانشگاه خواجه نصیر فارغ التحصیل شده، کارشناس رسمی دادگستری و از مدرسین دانشگاه است. بدوی که در دوره نهم مانند دیگر اعضای هیات مدیره دوره هشتم از رقابت در انتخابات انصراف داد، در دوره ششم توانسته بود سمیع یوسفی باسابقه را شکست دهد و عضویت خود را در دوره های هفتم و هشتم در هیات مدیره تثبیت کند. بدوی در سالهای طولانی در هیات مدیره از اعضای تاثیرگذار بشمار می رفت و چند سالی هم خزانه دار سازمان بود. 

یاسر پورواحدی:

یاسر پورواحدی مدرس دانشگاه و یکی از فعالین حوزه نقشه برداری در استان است. او فارغ التحصیل دانشگاه اصفهان، کارشناس رسمی دادگستری و مدرس دانشگاه است. او در دوره های هفتم و هشتم به عنوان عضو علی البدل انتخاب شد و در دوره نهم نماینده این گروه در هیات مدیره بوده است. وی هم اکنون نایب رییس است و در میان رقبای اصلی، تنها کسی است که بصورت رسمی در حرفه نقشه برداری فعالیت می کند و مشغول مدیریت در سازمان و نهادی نیست! به گفته برخی، او تنها نقشه بردار واقعی کاندیداهای مطرح این گروه است!

محمد باقری هره دشت:

محمد باقری هره دشت فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد، رییس مرکز کارشناسان قوه قضاییه استان و رییس دانشکده فنی و حرفه ای میرزاکوچک صومعه سراست. باقری اولین بار در انتخابات دوره هفتم کاندیدا شد اما بعلت قانونی که تنها چند روز پیش از انتخابات ابلاغ شد، انصراف داد. باقری هره دشت، امسال بسیار قوی تر از سال 94 پا به عرصه انتخابات گذاشته است بواسطه ارتباطات جدید، نامش این روزها زیاد شنیده می شود.

 

تحلیل اولیه:

سه گانه بدوی، پورواحدی و باقری، هیچگاه مستقیما باهم رقابت نکرده اند. اما همواره کاندیداهای مطرح، عضو گروه تخصصی بوده اند و فضایی برای سنجش عملکرد داشته اند. هرچند که برخی بر این عقیده اند، امتیازات نقشه برداران در دوره نهم، قابل مقایسه با دوره های قبل نبوده است.

هرچند شکست یاسر پورواحدی تازه کار در سال 94 (دوره هفتم) برای بدوی سخت نبود. اما این دو فاصله خود را در سال 97 کمتر کردند و پورواحدی تنها سیصد رای کمتر آورد. در آن سال پورواحدی قاعدتا باید بعنوان نماینده ترافیک وارد هیات مدیره می‌شد، اما برخی فشارهای بیرونی مانع ورود او شد تا اینکه پیگیری های سرسختانه پورواحدی نتیجه داد و او در سال آخر حرف خود را به کرسی نشاند.

در سال 1400 پورواحدی اما با رای عجیب و غریبی نزدیک به پنج هزار رای، رکورد آرای تاریخ نظام مهندسی استان را زد و وارد هیات مدیره شد.

تا اینجا بنظر می رسد پورواحدی وضعیت بهتری داشته باشد اما رقیب تازه نفس این گروه، باقری هره دشت، با قدرت کار خود را شروع کرده است. نقطه مشترک بدوی، پورواحدی و باقری هره دشت، روابط عمومی حسنه با اعضا است که در مورد پورواحدی، کفه ترازو به سمت اعضای گروه نقشه برداری، کمی سنگین تر است.

به یاد داشته باشیم، اعضای سازمان اغلب با روسا و اعضای سازمانهای بیرونی کمتر مهربان بوده اند و پورکاشانی که سالها ریاست کانون کارشناسان دادگستری استان را برعهده داشت، در انتخابات دوره های ششم و هفتم موفق نبود. اما باقری هره دشت را همه بعنوان یکی از متخصصین انتخابات می شناسند. باید دید آیا او می تواند این بار نفر اول گروه نقشه برداری لقب بگیرد؟ آیا پورواحدی رای افسانه ای خود را تکرار خواهد کرد؟ یا بدوی کهنه کار دوباره سکان را بدست خواهد گرفت؟

وضعیت ائتلافهای پشت پرده در روزهای آینده، اوضاع را شفاف تر خواهند کرد. با ما باشید...

پربیننده‌ ترین ها