استاد حاج میری داور ممتاز کشتی جهان و پیشکسوت داوری گیلان بعد از هفتاد سال عمر با برکت اواسط خرداد ماه جاری درگذشت، از همین رو در ذیل مروری بر زندگینامه وی خواهیم داشت.

به گزارش خط اول، سید محمدتقی حاج میری در سال ۱۳۳۲ در دیلمان از توابع شهرستان سیاهکل استان گیلان به دنیا آمد.

وی در سال ۱۳۴۴ در سن ۱۲ سالگی الفبای کشتی را زیر نظر زنده یاد منوچهر وثوقی آموخت و دو سال تمرین مستمر برای وی قهرمانی آموزشگاه‌های استان گیلان را به همراه داشت.

این ورزشکار سیاهکلی در سال ۱۳۵۰ موفق شد مدال برنز مسابقات روستائیان کشور را به دست آورد. از سال ۱۳۵۳ پس از اخذ مدرک درجه سه مربیگری در شهر سیاهکل به آموزش نوآموزان پرداخت.

علاقه وافر حاج میری به امر قضاوت باعث شد در سال ۱۳۶۰ کلاس داوری درجه سه ملی را زیر نظر استاد ایرج سلحشور و ابراهیم نیک‌سرشت با موفقیت سپری نماید.

در سال‌های بعد، پس از کسب داوری درجه ‌دو و یک، در سال ۱۳۶۲ موفق شد زیر نظر استاد مهدی خالدی به درجه ممتاز ملی دست یابد.

وی در سال ۱۹۸۹ میلادی پس از موفقیت در کنکور داخلی که بین داوران ممتاز بین‌المللی سراسر کشور برگزار شد، پس از گذراندن کلاس استاژ بین‌المللی زیر نظر مدرسین FILA (عادل مصطفی از مصر و کیم از کره جنوبی) به لیست داوران بین‌المللی ایران اضافه شد.

در سال ۱۹۹۱ میلادی در جریان رقابت‌های بین‌المللی جام دهه مبارک فجر به درجه‌ دو بین‌المللی ارتقاء پیدا کرد.

قضاوت‌های خوب این ورزشکار سیاهکلی در مسابقات بین‌المللی روز جهانی کودک در سال ۱۳۹۳ باعث شد مدرسین فدراسیون بین‌المللی کشی، درجه‌ یک بین‌المللی را برای وی به ثبت برسانند.

اوج داوری و قضاوت حاج میری در حضور رئیس کمیته داوران فدراسیون بین‌المللی FILA در رقابت‌های بین‌المللی یونان در سال ۲۰۰۳ میلادی بود که توانست بالاترین درجه داوری دنیا یعنی ممتاز بین‌المللی را کسب نماید. پس از کسب درجه ممتاز بین‌المللی، از سوی فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان مدرس داوری برگزیده شد.

با توجه به شغل معلمی ۵ سال به‌عنوان رئیس انجمن کشتی آموزشگاه‌های گیلان خدمات شایانی به دانش آموزان این استان نمود.

وی از سال ۱۳۸۵ تاکنون به‌عنوان رئیس کمیته داوران استان گیلان در خدمت کشتی این خطه می‌باشد.

حاج میری در انتخابات اعضای هیئت رئیسه کمیته داوران فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۲ با رأی داوران بین المللی به عنوان نفر اول هیئت نظارت انتخاب و مسئول اجرای این انتخابات شد.

قابلیت مدیریتی این داور ممتاز بین‌المللی باعث شده بارها به‌عنوان سرپرست و سرپرست فنی مسابقات مهم در سطح استان و کشور حضور داشته باشد و علاوه بر داوری کشتی، در مسابقات هنرهای فردی باستانی و کشتی پهلوانی به‌ عنوان مدرس درجه ‌یک ملی فعالیت دارد.

حاج میری در سال ۲۰۰۹ میلادی طبق مقررات FILA به جمع بازنشستگان داوری پیوست. به امید اینکه از تجربه این پیشکسوت در هیئت کشتی و فدراسیون به‌عنوان ناظر، سرپرست یا هیئت ژوری و … استفاده گردد و البته مسئولین ورزش سیاهکل نیز از تجربیات آن بهره‌مند شوند.

قضاوت‌های مهم حاج میری درصحنه‌های بین‌المللی:

قضاوت در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی بزرگ‌سالان آسیا – ۲۰۰۴ میلادی تهران

قضاوت در مسابقات کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جوانان آسیا – ۲۰۰۸ قطر

قضاوت در رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی نوجوانان آسیا – ۲۰۰۳ تایوان

قضاوت در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی پیشکسوتان جهان – ۲۰۰۲ تهران

قضاوت در رقابت‌های کشتی گزینشی المپیک در تاشکند ازبکستان – ۲۰۰۴ میلادی

قضاوت در مسابقات کشتی آزاد پیشکسوتان جهان – ۲۰۰۵ تهران

قضاوت در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا در ایران – همدان

قضاوت در بیش از ۳۰ تورنمنت معتبر بین‌المللی دیگر در داخل و خارج کشور

پربیننده‌ ترین ها