رییس هیات بولینگ و بیلیارد گیلان معتقد است؛ اگرچه بیلیارد سابقه ای چند صد ساله در دنیا دارد اما دوره جدید رشد و شکوفایی این رشته در کشورمان اندکی بیش از دو دهه است، با این حال می بینید همانطور که با داشتن قهرمان جهان و ایستادن در رده دوم رنکینگ جهانی توسط آقایان و کسب رده نهم توسط بانوان و همچنین کسب کرسی نایب رییسی کنفدراسیون اسیا، بیلیارد ایران در دنیا خوش می درخشد، بیلیارد گیلان نیز با داشتن رزومه ای همچون کسب عنوان سومی جوانان جهان و ایستادن در رتبه دوم تیمی آسیا و بدست اوردن چندین و چند عنوان مهم کشوری، سهم قابل توجهی در توسعه بیلیارد در ایران دارد، سهمی که با برداشتن گام های بزرگی چون میزبانی همزمان سه رقابت بزرگ کشوری در رشت و یا حضور سه تیم در لیگ برتر بیلیارد و بولینگ ادامه یافت و یقین دارم در صورت استقبال بیشتر بخش خصوصی و حمایت بیشتر اداره کل و فدراسیون، این گام های بزرگ افزایش نیز پیدا خواهند کرد.

به گزارش خط اول، تا همین چند وقت پیش وقتی نام بیلیارد را می شنیدیم بی اختیار انسانهایی با ذات بد و عمدتا پولدارهای پلید در ذهنمان نقش می بست، این ذهنیت، حاصل تبلیغات منفی رسانه ملی بود، آنها مداوم آدم بد سریال ها و فیلم ها را در حال بازی بیلیارد نشان می دادند، البته گریزی هم نبود، چراکه این رشته لوکس عمدتا منصوب به خاندان پهلوی بود و از همین رو، بعد از انقلاب ممنوع اعلام شد، ولی حوالی سال 1380 وقتی فهمیدند تصمیم درستی نگرفتند، رای به بازگشت این رشته ورزشی جذاب به دامن جامعه دادند و این بازگشت آنقدر رویایی بود که ایران امروز طی بیست سال فعالیت، علاوه بر اینکه قهرمان جهان (حسین وفایی) پرورانده است و کرسی نایب رییسی آسیا (هاشم اسکندری) را در چنته دارد، در رنکینگ آقایان در رده دوم و در رنکینگ بانوان در رده نهم دنیا ایستاده است.

همه اینها به مدد تلاش فدراسیون بولینگ و بیلیارد و صد البته روسای هیات هایش در استانها از جمله سارنگ بزرگ چنانی رییس هیات بولینگ و بیلیارد و بولس گیلان بدست آمده است، تلاشی که حتی در دورترین مناطق کشور نیز خودنمایی می کند و دیگر رسانه ملی هم جرات ندارد نمایی تاریک از ان نشان دهد.

همزمان با تاسیس فدراسیون بیلیارد در سال 1380، هیات گیلان نیز راه اندازی شد، اما سالهای ابتدایی شاید چندان جدی گرفته نمی شد، این هیات ابتدا میرشهاب مومنی معاونت ورزشی وقت اداره کل تربیت بدنی استان را به عنوان سرپرست می دید و سپس فردی علاقمند اما کم اثر به نام علیرضا فلاح ریاست هیات را در برهه ای طولانی برعهده داشت، تا اینکه سال 1390 سارنگ بزرگ چنانی وارد این عرصه شد و ریاست هیات بولینگ و بیلیارد استان گیلان را برعهده گرفت و اگر می بینید امروز بعد از 13 سال همچنان بر کرسی ریاست هیات تکیه زده است در اخرین انتخابات که همین شش ماه پیش برگزار شد با کسب همه آرا دوره ریاستش را برای چهارمین بار متوالی تمدید می کند، دلیلی جز جدیت در توسعه این رشته ورزشی و ارج نهادن به خانواده بزرگ آن، نمی تواند داشته باشد.

اگر باشگاه های بدنسازی و فوتبال را به دلیل فراگیر بودن ان، کنار بگذاریم، بلاشک باشگاه های بیلیارد در گیلان بیشترین امار را خواهند داشت این را نه نگارنده بلکه مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان نیز تایید می کند و می گوید؛ گیلان با داشتن 75 باشگاه بیلیارد سهم قابل توجهی از سرانه ورزش را به خود اختصاص داده است.

بزرگ چنانی هم در این خصوص می گوید: روزی که شروع کردیم شاید به ندرت چند باشگاه بیلیارد داشتیم که اغلب در هتل های لوکس واقع شده بود، امروزه اما در جای جای گیلان باشگاه بیلیارد داریم و حتی مجوز فعالیت و باشگاه داری بانوان نیز در این زمینه مهیا شده است.

وی افزود: بخاطر ذهنیتی که القا شده بود طبیعی است همچنان مقاومت هایی در راستای توسعه بیلیارد وجود داشته باشد اما در کل بدنه اصلی وزارت ورزش، مبنا را بر توسعه این رشته گذاشته و خوشبختانه بخش خصوصی هم استقبال شایانی کرده است، اما مشکلات ساختاری همچنان پابرجاست.

وی ادامه داد: اگر اعلام می شود که 75 باشگاه مجوزدار بیلیارد در گیلان فعالیت می کنند، شک نکنید چندین برابر این آمار باشگاه بدون مجوز هم در حال فعالیت هستند که متاسفانه هیات استان ابزاری قانونی برای مقابله و یا حتی رسمیت دادن به انها برخوردار نیست. به همین دلیل است که امروزه امار ورزشکاران سازمان یافته ما تنها 130 - 140 نفر است و به جرات می توان گفت ده برابر این امار در گیلان در حال بازی بیلیارد هستند منتها به شکل تفریحی؛ اگر ابزار مناسبی می داشتیم می توانستیم قسمت اعظم این افراد را به صورت حرفه ای به بیلیارد جذب کنیم که هم به نفع ان افراد و هم به نفع جامعه ورزش بود.

وی ادامه داد: اگر اداره کل ورزش در مسیر اخذ مجوز به باشگاه های بیلیارد از هیات استعلام نماید تا تاییدیه هایی چون مکان و میز استاندار و حتی مربیان مدرک دار را داشته باشند، اگر فدراسیون همکاری بیشتری نماید تا در مسابقات قهرمانی کشور اخذ تاییدیه از هیات اجباری گردد و برطرف کردن چالش هایی از این دست؛ یقینا هیات ها موفقیت های بیشتری در توسعه این رشته در کشور خواهند داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر گیلان با 25 مربی درجه سه و 32 داور درجه دو فعال که حتی چهار نفر از این داوران موفق به اخذ مدرک بین المللی نیز شدند، سهم بسزایی در فدراسیون بیلیارد دارند و حتی ما بنا داریم به زودی دوره مربیگری درجه دو را نیز در گیلان برگزار نماییم که گام بزرگی در توسعه بیلیارد استان خواهد بود.

بزرگ چنانی ادامه داد: از وقتی هم حسین وفایی پرافتخارترین ورزشکار بیلیارد ایران توانست عنوان قهرمانی جهان را بدست اورد نگاه ها به این رشته کاملا تغییر کرد و اکنون باتوجه به جایگاهی هم که هاشم اسکندری رییس ادوار فدراسیون بولینگ و بیلیارد در کنفدراسیون آسیا به عنوان نایب رییس دارد، می توان اینده خوبی را برای این رشته متصور بود.

سارنگ بزرگ چنانی گفت: گیلان با داشتن بیش از صد ورزشکار حرفه ای در رشته های بولینگ و بیلیارد تاکنون عناوین خوبی در مسابقات رنکینگ کشوری بدست آورد و جایگاه شایسته ای در فدراسیون دارد و حتی دو سال پیاپی در رتبه نخست رنکینگ فدراسیون ایستاده بود. همه اینها به مدد افتخارات بین المللی است که قهرمان هایی چون ارسلان باقری دارنده مدال برنز قهرمانی جوانان جهان در بخارست رومانی و حامد ذره دوست دارنده مدال نقره تیمی آسیا در جزیره کیش برای گیلان رقم زدند، البته در رویدادهای ملی نیز اصغر وارسته قهرمان سه دوره پیشکسوتان کشور و محسن میرکاظمی نایب قهرمان بولینگ کشور شدند و فراوانند ورزشکارانی که در مسابقات قهرمانی کشور خوش درخشیدند، در لیگ برتر کشور علاوه بر باشگاه شار رشت که در لیگ بیلیاد حضور دارد و سابقه کسب عنوان چهارم کشور را نیز در کارنامه دارد، امسال دو تیم شهر باران رشت و نورفکری گیلان نیز در لیگ برتر بولینگ کشور حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: در بخش بانوان نیز سه باشگاه فعال داریم و رقابت های رنکینگ استانی هر ساله برگزار می شود و تنها موفقیت کشوری ما بدست اوردن عنوان سوم جشنواره های بیلیاردی در بخش تیمی است البته هم اکنون کیانا کرم بین و شکوفه امیدی در حال برگزاری دوره های ویژه برای بانوان هستند که بلاشک در اینده نزدیک خروجی مثبتی از آن خواهیم دید.

اما کار بزرگی که این روزها صورت گرفت میزبانی از سه مسابقات رنکینگ کشوری در گیلان بود، بزرگ چنانی در این خصوص گفت: بله هیات روزهای پرکاری داشت، پس از مذاکره با فدراسیون، خوشبختانه پیشنهاد میزبانی ما از سه رویداد بزرگ مورد موافقت قرار گرفت و بیست و سومین دوره مسابقات رنکینگ کشوری اسنوکر در رده سنی پیشکسوتان، چهاردهمین  دوره مسابقات رنکینگ اسنوکر زیر ۲۱ سال کشور و سومین دوره مسابقات رنکینگ پاکت بیلیارد زیر ۱۹ سال کشور ۱۰ الی 21 تیر ماه سال جاری به میزبانی رشت برگزار شد.

گفتنی است در بیست و سومین دوره مسابقات رنکینگ کشوری اسنوکر در رده سنی پیشکسوتان، ۸۶ ورزشکار پیشکسوت از استان های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اردبیل، گلستان، خراسان جنوبی، البرز، زنجان، اصفهان، کرمان، گیلان، مازندران، خراسان شمالی، قزوین و اردبیل حضور داشتند که به مدت یک هفته در رشت با هم به رقابت پرداختند که در پایان سلمان یوسفیان و مهدی بابایی چگینی هر ۲ از استان البرز با برتری برابر حریفان خود به دیدار پایانی راه یافتند و در بازی نهایی، سلمان یوسفیان با نتیجه چهار بر سه حریفش را مغلوب کرد و مقام قهرمانی را به خود اختصاص داد و بابایی چگینی نایب قهرمان شد. همچنین شهریار آذربخش از اردبیل و کامیار رادکانی از خراسان رضوی به طور مشترک در مکان سوم رقابت های اسنوکر قهرمانی پیشکسوتان کشور قرار گرفتند. قضاوت این دوره از رقابت‌ها را، افشین دهقانی به عنوان سر داور، معین نژاد غلامعلی، مهربد مجاهدنیا، سهیل قاجار، حسین بیابانی‌ مقدم، صالح بنانی، هادی قلی‌پور، رضا جمال‌ امیدی، علی نصیری، کیهان خیراندیش و ماهان زیبایی به عنوان داور برعهده داشتند، ضمن اینکه مسوولیت برگزاری این مسابقات برعهده نیما غلامی بود.

همچنین سومین دوره مسابقات پاکت بیلیارد (ناین بال)  زیر ۱۹ سال کشور۱۶ - ۱۹ تیرماه به میزبانی هیات بولینگ و بیلیارد استان گیلان در باشگاه شار رشت برگزار شد وعلی گرجی زاده از اصفهان به مقام قهرمانی رسید و نائب قهرمانی به میثاق دهقانی از فارس و مقام سوم مشترک به متین نقدی از اصفهان و ابوالفضل کظمی از خوزستان رسید. در این مسابقات، ۵۸ ورزشکار از ۱۱ استان خراسان رضوی ۵ بازیکن، فارس ۸، کرمان ۹، گیلان ۶، قزوین ۳، خوزستان ۷، تهران ۳، البرز۴، اصفهان ۶، مازندران ۲، لرستان ۱ ورزشکار با یکدیگر به رقابت پرداختند. تیم داوری مسابقات عبارتند از رامین نصرتی ،هادی قلیپور بود و سرداور حسین بیابانی مقدم بود مسئولیت برگزاری این مسابقات نیز بر عهده نیما غلامی بوده است.

چهاردهمین رنکینگ کشوری اسنوکر زیر ۲۱ سال نیز پنجشنبه ۲۱ تیر به میزبانی هیئت بولینگ و بیلیارد استان گیلان پس از پنج روز رقابت به پایان رسید و یزدان مکرم از استان خراسان رضوی مقام اول را بدست اورد و تیرداد آزادپور از استان ایلام دوم شد و ارسلان باقری از گیلان و شاهین سبزی از تهران مقام سوم مشترک را کسب کردند. یزدان مکرم در دیدار نهایی موفق شد با نتیجه ۵ بر ۰ تیرداد آزادی پور را شکست دهد و به عنوان قهرمانی چهاردهمین دوره مسابقات اسنوکر زیر ۲۱ سال دست پیدا کند. مسئولیت برگزاری این مسابقات طبق معمول برعهده نیما غلامی است. تیم داوری مسابقات هم عبارتند از: سرداور: حسین بیابانی مقدم داوران: رضا جمال امیدی، مهربد مجاهدنیا، علی قهرمانی، حامد ممتاز، ایمان ایمانی، مجید پروانه، علی نصیری، هادی قلی پور، محمد خشنود، ماهان زیبایی، حسین خوش سیرت، سعید فتحی، رامین نصرتی، علی صمدی بود.

بزرگ چنانی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه بیلیارد سابقه ای چند صد ساله در دنیا دارد اما دوره جدید رشد و شکوفایی این رشته در کشورمان اندکی بیش از دو دهه است، با این حال می بینید همانطور که با داشتن قهرمان جهان و ایستادن در رده دوم رنکینگ جهانی توسط آقایان و کسب رده نهم توسط بانوان و همچنین کسب کرسی نایب رییسی کنفدراسیون اسیا، بیلیارد ایران در دنیا خوش می درخشد، بیلیارد گیلان نیز با داشتن رزومه ای همچون کسب عنوان سومی جوانان جهان و ایستادن در رتبه دوم تیمی آسیا و بدست اوردن چندین و چند عنوان مهم کشوری، سهم قابل توجهی در توسعه بیلیارد در ایران دارد، سهمی که با برداشتن گام های بزرگی چون میزبانی همزمان سه رقابت بزرگ کشوری در رشت و یا حضور سه تیم در لیگ برتر بیلیارد و بولینگ ادامه یافت و یقین دارم در صورت استقبال بیشتر بخش خصوصی و حمایت بیشتر اداره کل و فدراسیون، این گام های بزرگ افزایش نیز پیدا خواهند کرد.

پربیننده‌ ترین ها