دکتر عنایت حسن پور رییس هیات دوومیدانی گیلان با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند مناطق جنوبی گیلان در بخش‌های مختلف ورزشی، اظهار کرد: رودبار و منجیل پتانسیل خوبی در برگزاری مسابقات دوومیدانی بخصوص در رشته های پرتابی (پرتاب نیزه، پرتاب چکش، پرتاب دیسک و پرتاب وزنه) دارند و از این ظرفیت باید بهترین بهره را گرفت، از همین رو فدراسیون دوومیدانی بنا دارد اواخر خرداد ماه امسال مسابقات تخصصی پرتاب ها را در راستای افزایش رکورد جهت کسب سهمیه مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس - احتمالا با حضور ورزشکاران خارجی - در منجیل برگزار نماید.

به گزارش خط اول ورزشی، علیرغم اینکه رشته دوومیدانی بعد از ورزش های آبی که 147 مدال در المپیک دارد، با 144 مدال، دومین رشته پرمدال المپیک است اما متاسفانه کشورمان کمترین سهمی از این مدال های رنگارنگ دارد و شاید مدال نقره احسان حدادی – که اتفاقا ریشه ای گیلانی دارد - در رقابتهای پرتاب دیسک المپیک 2012 لندن تنها مدال تاریخ دوومیدانی ایران باشد.

اینکه چرا به یکی از ارزان ترین رشته های ورزشی بهایی داده نمی شود خود سئوالی است که باید از متولیان ورزش کشورمان پرسیده شود. البته در مقطعی با انتخاب حمید سجادی دونده باسابقه کشورمان به عنوان وزیر ورزش و جوانان این امید می رفت تا این رشته جانی دوباره بگیرد اما متاسفانه نه تنها توفیق چندانی حاصل نشد بلکه دوومیدانی در دوران سجادی تیره روز تر از گذشته گردید.

توجه و تمرکز بر تعداد محدودی ورزشکار باعث شده تا ایران سهم کمی در مدال‌های پرشمار دوومیدانی در میادین مختلف بین المللی از جمله المپیک و بازی‌های آسیایی داشته باشد.

در هر صورت دوومیدانی یکی از رشته‌های پرمدال در بازی‌های بین‌المللی است که می‌تواند نقش زیادی در تغییر جایگاه کشورها در جدول مدالی داشته باشد. بنابراین توجه و رسیدگی به این رشته نه تنها برای دوومیدانی که برای کاروان‌های ورزشی نیز دستاورد بزرگی به همراه خواهد داشت.

اما دوومیدانی ایران سال‌هاست مورد بی مهری قرار گرفته و سهم زیادی در سبد مدالی نه تنها المپیک بلکه بازی‌های آسیایی هم ندارد؛ شاهد مثال آن هم معدود مدال هایی است که در میادین بین المللی گرفتیم؛ ایران در بازی‌های آسیایی 2022 هانگژوی چین تنها صاحب دو مدال طلا و نقره توسط حسین رسولی و احسان حدادی در پرتاب دیسک شد، البته در دوره های قبل هم اوضاع دوومیدانی ایران بهتر نبود و در ۲۰۱۸ جاکارتا اندونزی سه مدال و در بازی‌های ۲۰۱۴ اینچئون کره جنوبی هم مثل هانگژو دو مدال بدست اوردیم.

یکی از مهمترین دلایل این عملکرد، عدم استعدادیابی درست و توجه فدراسیون تنها به تعداد انگشت شماری از ورزشکاران است. اما مدیریت جدید فدراسیون دوومیدانی در تقویم آتی خود برنامه های استعدادیابی و پرورش استعدادها را با جدیت پیش گرفته است و منابع مالی و تمرکز خود را صرف چند ورزشکار نکرده‌ است، آنها حتی برای کسب سهمیه مسابقات المپیک 2024 پاریس و افزایش رکوردهای ورزشکاران، شرایط جغرافیایی را هم از قلم ننداخته اند.

یکی از این برنامه ها برگزاری مسابقات تخصصی پرتاب ها در رودبار استان گیلان می باشد چراکه باتوجه به اقلیم، از باد مناسب جهت افزایش رکورد پرتاب گران برخوردار است، البته این موضوع مختص کشورمان نیست و در آمریکا و انگلیس نیز مناطق مشابه رودبار و منجیل گیلان وجود دارد و ورزشکاران این کشورها نیز شانس افزایش رکورد خود را در چنین اقلیمی می آزمایند.

دکتر عنایت حسن پور رییس هیات دوومیدانی گیلان با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند مناطق جنوبی گیلان در بخش‌های مختلف ورزشی، به خبرنگار خط اول ورزشی گفت: رودبار و منجیل پتانسیل خوبی در برگزاری مسابقات دوومیدانی بخصوص در رشته های پرتابی (پرتاب نیزه، پرتاب چکش، پرتاب دیسک و پرتاب وزنه) دارند و از این ظرفیت باید بهترین بهره را گرفت، از همین رو فدراسیون دوومیدانی بنا دارد اواخر خرداد ماه امسال مسابقات تخصصی پرتاب ها را در راستای افزایش رکورد جهت کسب سهمیه مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس - احتمالا با حضور ورزشکاران خارجی - در منجیل برگزار نماید.

البته دکتر حسن پور رییس هیات دوومیدانی استان گیلان که خود از قهرمانان اسبق رقابت های دانش آموزی و دانشجویی در رشته دوومیدانی است، اکنون در دانشگاه در رشته خاص بیومکانیک فنون ورزشی و حرکت شناسی تدریس می کند و این تخصص باعث شده به خوبی به ارزش شرایط اقلیمی مناطق جنوب گیلان آگاه باشد. او همچنین دارای مدرک داوری درجه یک و مربیگری درجه دو هست و مدرس رسمی فدراسیون دوومیدانی نیز می باشد.

اما این استاد دانشگاه که دارای مدرک دکتری مدیریت سازمان ورزشی است و مقالات مختلفی در این زمینه دارد، خرداد 1398 جانشین فرامرز احمدی در راس هیات دوومیدانی گیلان شد و با بهره گیری از همین تخصص و مدیریت دانشگاهی خود، توانست دوومیدانی گیلان را که در ان ایام در رنکینگ نوزدهم فدراسیون قرار داشت بعد از چهار سال به رتبه ششم برساند و همین عملکرد رو به رشد باعث شد تیر ماه 1402 در انتخابات هیات دوومیدانی گیلان، اعضای مجمع یکبار دیگر به وی رای اعتماد داده تا اوضاع رو به بهبود دوومیدانی گیلان را روندی پرشتاب تر دهد.

مریم بخشی مدیرکل وقت ورزش و جوانان گیلان در جریان انتخابات سال 1398 هیات دوومیدانی، معترف بود که گیلان زیرساخت‌های مناسبی در رشته دوومیدانی ندارد اما حسن پور نشان داد بیش از زیرساخت (که البته وجودش ضروری و لازم است) این آگاهی داشتن به علم مدیریت و داشتن تخصص مربوطه هست که می تواند با ارایه برنامه های مناسب، اهداف بلندپروازانه یک مدیر را رو به جلو هدایت نماید.

نکته جالب، اظهارات جهانبخش آرمان مدیرکل ورزش و جوانان گیلان، چهار سال بعد در مجمع بعدی است؛ وی گفت: رشته ورزشی دوومیدانی استان در سال‌های اخیر از رتبه نوزدهم به رتبه ششم کشور صعود کرده است و این نشان می دهد که استان از ظرفیت مناسبی برای صعود در این رشته ورزشی برخوردار است به همین دلیل سالن ورزشی یادگار امام رشت که مجهز به پیست اختصاصی این شاخه ورزشی است به این هیات اختصاص داده شده تا از آن برای تمرین و پرورش استعدادها استفاده شود از همین رو انتظار داریم روند موفقیت این رشته ورزشی با سرعت بیشتری ادامه یابد و به جایگاه واقعی خود در کشور دست یابد.

به نظر نگارنده درک شرایط رو به رشد یک هیات از سوی یک مدیرکل برای رییس آن هیات می تواند بسیار ارزشمند باشد، از همین رو حسن پور قصد دارد با ترمیم و بازسازی تنها پیست تخصصی دوومیدانی استان گیلان یعنی سالن دوومیدانی مجموعه ورزشی یادگار امام شهرستان رشت و همچنین تعامل با آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می خواهد نسبت به کشف و پرورش استعدادهای این شاخه ورزشی تلاش بیشتری انجام دهد. البته وی پیش از این نیز از این مهم غافل نبوده و برای کلیه شهرستان‌های استان گیلان تجهیزات تخصصی دوومیدانی خریداری کرد و تحویل آنها داده است و طرح استعدادیابی در رده‌های پایه در سه شهرستان استان گیلان یعنی تالش، رشت و املش را هم آغاز کرده است.

نتیجه این تلاش ها شد قهرمانی و رکوردشکنی زینب گل آبکنار دونده انزلیچی در ماده ۴ در 400 متر لیگ بانوان کشور که با ثبت زمان ۳ دقیقه و ۵۰ ثانیه و ۷۶ صدم ثانیه بدست آمد و توانست ۱۴ ثانیه رکورد ملی و باشگاهی ایران را در این ماده ارتقا دهد، وی همچنین مهر ماه سال گذشته نایب قهرمان ماده ۴۰۰ متر ایران نیز شده است.

در ادامه این موفقیتها غزل فریس آبادی در مسابقات المپیاد استعدادهای برتر در ماده پنجگانه عنوان قهرمانی و مدال طلا را کسب کرد، میلاد گودرزی در مسابقات صحرانوردی قهرمانی کشور نیز عنوان قهرمانی و مدال طلا را بدست آورد، در المپیاد استعدادهای برتر در ماده هفتگانه نیز آیدین پیروزی سوم شد.

در بخش تیمی نیز در مسابقات نونهالان منطقه ای به میزبانی ارومیه در بخش پسران مقام دوم تیمی کسب شد، رکورد تیمی بانوان ایران را در مسابقات قهرمانی کشور نیز زده شد و برای اولین بار عنوان قهرمانی دو صحرانوردی تیمی نوجوانان در سطح کشور بدست آورده شد، در مسابقات دو صحرانوردی تیمی بزرگسالان نیز در سطح کشور عنوان نایب قهرمانی را کسب نمودند.

حتی در بخش برگزاری مسابقات هم میزبانی مسابقات پیشکسوتان کشور در شهر رشت در بخش بانوان و آقایان و میزبانی سه رده سنی دو صحرانوردی قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی نوجوانان جوانان و بزرگسالان در استان گیلان اذر ماه شهرستان رضوانشهر برعهده هیات دوومیدانی گیلان بوده است.

رییس هیات دوومیدانی گیلان در پایان تاکید کرد: همه این کارها انجام شد اما باز برای اینکه یک سلمان حسام دیگر بسازیم و یا یک حسین اپرخیده یا عزیز کریم آبادی دیگر داشته باشیم باید تلاشمان را دوچندان کنیم، سلمان حسام تنها دونده المپیکی گیلان است که در المپیک 1976 مونترال حضور داشت و در مسابقات پرتاب دیسک بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران هم نفر سوم شد، حسین اپرخیده دیگر دونده قهار گیلان بوده است که در ماده سرعت ۱۰۰ متر در مسابقات آسیایی دهلی نو حضور داشت. عزیز کریم آبادی سریعترین دونده ایران در دهه پنجاه شمسی بود که اگر دچار اسیب دیدگی بی موقع نمی شد بلاشک در بازی های آسیایی 1974 تهران به مدال دست پیدا می کرد. با این حال در دهه های اخیر هم دوومیدانی گیلان از وجود تک ستاره ها بی بهره نبوده و فاطمه جماعتی عنوان سوم مسابقات بين‌المللي دهه فجر در رشته پرش طول را کسب کرد و سمیه مهربان نیز مقام دوم ۴۰۰*۴ متر امدادی مسابقات داخل سالن آسیا ۲۰۰۴ و مقام دوم ۶۰ متر بامانع در چهارمین دوره مسابقات داخل سالن آسیا ۲۰۱۰ را بدست اورد اما راه طولانی تا رسیدن به قله داریم.

پربیننده‌ ترین ها