هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی گیلان از زمان تاسیس تا همین اواخر، همیشه سعی می کرد رزومه اش را با صعود برخی کوهنوردان به قلل مختلف در داخل و خارج از کشور که عمدتا به صورت شخصی و انفرادی رخ می داد، پر کند، اما مدتی است با حضور رضا رسولی در راس هیات، فعالیت های هیات معنای دیگری پیدا کرده است.

به گزارش خط اول ورزشی، ششم شهریور 1400 بود که اعضای مجمع هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی گیلان با اعتماد به رضا رسولی وی را به عنوان رییس هیات برگزیدند، رسولی که شهردار رضوانشهر هست، دو دوره عضویت در شورای شهر رشت را نیز در کارنامه دارد.

اگرچه از اواسط دهه هشتاد دکتر نظری، شهرام دلبری، سردار نادر امیرگل، مرحوم جابر کوچکی نژاد و مصطفی قامتی هر یک به نوبه خود تلاش های فراوانی را به عنوان رییس، برای پویایی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی گیلان انجام دادند ولی به اذعان خود کوهنوردان و بخصوص سنگنوردان، با احداث بزرگترین دیواره سنگ‌نوردی بولدرینگ شمال کشور در مجموعه ورزشی یادگار امام رشت، فعالیت هیات کوهنوردی به قبل و پس از احداث این دیواره تقسیم شد.

ابان سال گذشته بود که تلاش های رسولی بعد از دو سال جواب داد و توانست بالاخره هیات کوهنوردی گیلان را علاوه بر کوهستان ها و صخره های طبیعی، صاحب یک صخره سنگنوردی مصنوعی نیز نماید.

وی در این خصوص به خبرنگار خط اول ورزشی گفت: پس از آن که سالن سنگ‌نوردی مجموعه یادگار امام با عنایت مدیرکل ورزش و جوانان گیلان در اختیار هیئت کوه‌نوردی استان قرار گرفت، با تلاش شبانه روزی یک تیم جوان و پرانگیزه، طی مدت ۱۰ ماه، این سالن به این شکل تجهیز شد.

رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گیلان ادامه داد: بازسازی و تجهیز بزرگترین دیواره سنگنوردی بولدرینگ کشور به مساحت 300 متر مربع و بازسازی و تجهیز دیواره سنگنوردی سرطناب به مساحت 80 متر مربع و راه اندازی دیواره درای تولینگ برای اولین بار در استان به مساحت 20 متر مربع با هزینه ای بالغ بر 25 میلیارد ریال به کمک خیرین انجام شد.

برنا فیروزی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان هم که در روز افتتاح دیواره در رشت حضور داشت اعتراف کرد که وزارتخانه بودجه ای در این خصوص کنار نگذاشت و این دیواره از محل منابع غیردولتی اجرا شد. وی ضمن ابراز خوشحالی از اینکه استان گیلان توانست چنین مکان مناسبی را برای سنگنوردان آماده کند، گفت: دیواره سنگ نوردی گیلان می تواند میزبان رویدادهای ملی باشد.

اکنون به لطف همین دیواره سنگنوردی، توتی والاس مربی اسپانیایی تیم ملی سنگنوردی کشور به گیلان آورده شد و کارگاه آموزشی تخصصی حرکت شناسی در سنگنوردی برای مربیان صعودهای ورزشی استان برگزار کرد که خروجی آن می شود تشکیل تیم گیلان و اعزام آن به مسابقات قهرمانی کشور و کسب مقام دوم نوجوانان کشور توسط آوینا بیدار و مقام سوم نونهالان کشور توسط یارا یزدانی.

اما هیات کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی با توجه به ابعاد مختلف فعالیت، علاوه بر سنگ نوردی داخل سالن که ذکر شد؛ در زمینه‌های کوه‌نوردی و کوهپیمایی نیز طیف وسیعی از ورزشکاران و علاقمندان را تحت پوشش قرار دارد، رشته‌ کوه‌نوردی حرفه‌ای، بیشتر فعالیت‌های هیمالیانوردی و صعودهای رقابتی اعم از داخل سالن یا صعودهای طبیعی مثل دیواره‌ سنگ نوردی، یخ‌نوردی و غارنوردی را شامل می شود.

از همین رو در کنار هیمالیانوردان و کوهنوردان قهاری چون آرمان حداد، افشین سعدی، امیرحسین ره، فرزام صیاد، کاوه اسدی، سینا رستمی و غیره، گیلان به لحاظ موقعیت بی نظیر جغرافیایی اش هم مقصد گروه های کوهپیمایی بی شماری از خارج از استان است و در داخل استان نیز باشگاه های کوهپیمایی زیادی تشکیل شده اند که بلاشک زیرمجموعه هیات کوهنوردی هستند و باعث شده آمار ورزشکاران سازمان یافته این رشته قابل توجه باشد و تنه به تنه رشته هایی چون فوتبال و بدنسازی پیش رود.

اما کوهپیمایی به سختی کوهنوردی نیست، در کوهنوردی ورزشکاران تجربیات سنگینی چون سنگ نوردی، یخ‌نوردی و یا غارنوردی را می چشند، ولی در کوهپیمایی که اغلب در ارتفاعاتی به مراتب  پایین تر رخ می دهد، ورزشکاران راه پیمایی می کنند و سعی می کنند با خطرات کمتری مواجه شوند تا از گردش در طبیعت لذت ببرند، با این حال اگرچه دیدگاه کوهپیمایی ریسک گریزیست اما به علت انجام شدن در محیط کوهستان نیاز به آگاهی از خطرات وجود دارد. در یک کلام کوهنوردی ورزش چالش است و کوهپیمایی ورزش سلامتی.

نکته مهم در این خصوص این است که این روزها نظارت بر گروه های کوه پیمایی مختلط بلای جان هیات کوهنوردی گیلان شده است و باتوجه به قانون تازه مصوب شده عفاف و حجاب، رییس این هیات باید بخاطر رفتار برخی کوهپیمایان در دل کوه پاسخگو باشد اما هر چه که هست لذت این رشته بیشتر به خاطر خانوادگی بودن ان است و اگر بنا باشد تفکیک جنسیتی در آن صورت گیرد شور و نشاط اجتماعی را از دل خانواده ها می زداید.

با این حال رضا رسولی به عنوان رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گیلان دست حمایت خود را نه از کوهپیمایان کشیده است و نه از کوهنوردان؛ نمونه بارز آن هم علاوه بر تجلیل های انفرادی از ورزشکارانی چون امیرحسین ره و فرزام صیاد بخاطر صعود به قله 7134 متری لنین کشور قرقیزستان، آوینا بیدار نائب قهرمان سنگنوردی نوجوانان کشور و پیشکسوتانی چون دکتر نظری و طیبه شیرزاد؛ برگزاری مراسم تجلیل بطور کلی برای همه قهرمانان کوهنوردی و صعودهای ورزشی گیلان بوده است، اتفاقی که برای نخستین بار ان هم در دو سال پیاپی صورت گرفت.

البته وقتی به لیست میزبانی و اعزام های ورزشی و دوره های آموزشی هیات فقط در یکی دو سال اخیر نگاه می کنیم باید گفت نه فقط رییس هیات بلکه کادر پرتلاشی که رسولی از نواب رییس گرفته تا دبیر هیات و مسئولین کمیته ها برگزیده، جملگی تلاش فراوان داشته اند تا پویایی هیات حفظ شود، انها برای حدود یکصد نفر دوره های آموزشی چون دوره تئوری مربیگری درجه 3، دو دوره اردوی آموزشی و استعدادیابی هیمالیانوردی، داوری درجه 3 دوی کوهستان (اسکای رانینگ)، بازآموزی مربیگری کوهپیمایی درجه 3 کشوری، دو دوره کمک های اولیه هلال احمر با رویکرد امداد و نجات در کوهستان را به نحو احسن در استان گیلان برگزار کردند.

کادر زحمتکش هیات، همایش هایی چون دهمین دوره کشوری طراحی مسیر، دو همایش علمی حفظ محیط زیست کوهستان و دو همایش تجلیل از قهرمانان را نیز برپا داشته اند و مسابقاتی چون مسابقه دوی کوهستان (اسکای رانینگ) در تالش، لنگرود و شفت، چند دوره مسابقه سنگنوردی قهرمانی استان و مسابقه صعود و فرود با طناب برای بانوان را نیز طراحی و برگزار نمودند.

رییس هیات حمایت هایی نیز از جنس مالی در صعود سراسری به قله شاه معلم و قله تیرو شهرستان رضواشهر به مناسبت روز آزاد سازی خرمشهر، صعود سراسری به قله برزه کوه برای جانبازان و ایثارگران کشور، صعود کاوه اسدی به قله 7495 متری کشور تاجیکستان و صعود زمستانه امیرحسین ره و کاوه اسدی به قله آرارات ترکیه انجام داده است، ناگفته نماند پس از برگزاری دور اول اردوی هیمالیانوردی در گیلان، غزال مهدی زاده عضو تیم ملی هیمالیانودی جوانان شد و بهمراه این تیم در صعود تیم ملی به قله آرارات کشور ترکیه شرکت نمود.

هیات همچنین برای شهرستان های آستانه اشرفیه و لاهیجان نیز دیواره سنگنوردی داخل سالن تجهیز و راه اندازی کرد و کمیته دیواره نوردی هیات استان در راستای مسئولیت خود کلیه ی مسیرهای سنگنوردی طبیعت در علی آباد منجیل را ایمن سازی کرد و کمیته غارنوردی هیات نیز غارهای دیورش، کولاک آوار و آویشو پیمایش، پاکسازی و ریبولت نمود.

اما هیات در انتشار کتب و نقشه های مرتبط به کوهنوردی هم بی تفاوت نبوده و حمایت هایی از نشر کتاب " درفک، شکوه مانا " که توسط دکتر نیما فرید مجتهدی، دکتر محمد دهدار درگاهی، دکتر رضا خوش رفتار، دکتر عادل کاظمی، مسعود سلیم پور، میثم نوائیان، علیرضا صدری، ابوطالب قاسمی وسمه جانی تدوین شده است داشته و نقشه هایی که کوه های شاخص گیلان مثل نقشه مولوم بند به شاه معلم، نقشه خط الراس جنوبی ماسوله، نقشه کوه های بغروبند و قله تیلار، نقشه کوه های کاه کوه، نقشه کوه های شهرستان شفت و نقشه کوه های اشکور در آن مصور شده نیز توجه داشته است. در تهیه این نقشه ها پژوهشگرانی چون دکتر سمانه نگاه، دکتر نیما فرید مجتهدی، دکترسیدعماد روحانی، مسعود سلیم پور، علیرضا صدری، عبدا... قنبرپور، جواد حاجتی قلعه کلی، علی کامران، امید جاهد، امین عزتی فر، احمد رجب پور نیکو، نائف وثوقی، مسعود میرزاآقایی و پیمان صالحی گیلانی زحماتی کشیده اند.

باتوجه به عملکردی که از رضا رسولی در همین دو سه سال در هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان به جا مانده است، اعضای مجمع، مدیرکل ورزش و جوانان استان و فدراسیون کوهنوردی بعید است به همین سادگی وی را رها کنند، فقط حسرتش برای جامعه کاراته و شطرنج استان باقی مانده است.

پربیننده‌ ترین ها