یکی از اصلی ترین معیارهای سنجیدن ورزش هر کشور، به میزان مدال آوری و موفقیت آنها در آوردگاه المپیک بستگی دارد، از همین رو کسب مدال المپیک، مهمترین آمال و ارزوی هر ورزشکاری است؛ آرزویی که بیش از هفتاد سال است نصیب گیلان نشده و اولین مدال المپیک برای گیلان در المپیک 1952 هلسینکی توسط جهان پهلوان محمود نامجو در رشته وزنه برداری بدست آمد و آخرین مدال هم در دوره بعد یعنی در المپیک 1956 ملبورن باز هم توسط نامجو در وزنه برداری کسب شده است و از آن تاریخ تا امروز که 68 سال شده است دیگر هیچ ورزشکاری از گیلان به مدال المپیک دست پیدا نکرد، ولی وزنه برداری با کسب 9 سهمیه المپیک و کسب دو مدال ارزشمند از این اوردگاه، سالهاست پرافتخارترین رشته ورزشی گیلان به حساب می آید و بعید است تا سالهای سال، رشته ای بتواند این افتخار را از وزنه برداری گیلان برباید.

به گزارش خط اول ورزشی، اگرچه جهان پهلوان محمود نامجو در زمان خودش اعجوبه ای در ورزش بوده است و علاوه بر نقره 1952 هلسینکی و برنز 1956 ملبورن، در المپیک 1948 لندن هم حضور داشت و پنجم شد، اما او تنها افتخار وزنه برداری گیلان نیست، همانطور که گفته شد وزنه برداری گیلان پیش از انقلاب یکی از قطب های اصلی کشور بوده و علاوه بر نامجو؛ علی رجبی اسلامی و مهدی عطار اشرفی نیز به ترتیب در آوردگاه های 1964 توکیو و 1976 مونترال حضور داشتند که البته نتیجه درخوری نگرفتند. وزنه برداری گیلان حتی در المپیک 1960 رم نیز یک نماینده به نام اسماعیل علم خواه داشت که حتی موفق به کسب مدال برنز شد ولی علم خواه علیرغم اینکه رشتی بود، به دلیل سکونت و زندگی در تهران هیچگاه در زمره سهمیه ورزش گیلان به حساب نیامد.

پیش از انقلاب علاوه بر المپیک؛ وزنه برداری گیلان در بازی های آسیایی که دومین اوردگاه معتبر ورزش جهان محسوب می شود نیز خوش درخشیده بود و دو مدال طلا و نقره توسط محمود نامجو در بازی های آسیایی 1951 دهلی نو و نقره 1958 توکیو بدست اورد؛ در توکیو، اسماعیل علم خواه هم حضور داشت و  نقره گرفت، مهدی عطار هم در بازی های آسیایی 1974 تهران صاحب گردن آویز برنز شد. این مدال ها، فارع از مدال هایی است که در مسابقات قهرمانی جهان توسط همین ورزشکاران بدست آمد.

اما بعد از انقلاب برای بیش از دو دهه وزنه برداری گیلان افت عجیبی داشت تا اینکه برادران پانزوان این غول خفته را بیدار کردند؛ سید مهدی پانزوان که در المپیک2000 سیدنی پنجم شده بود، در 2004 آتن هم حضور داشت، سید مهدی دو مدال برنز در بازی های آسیایی 1998 بانکوک و 2002 بوسان نیز در کارنامه دارد، سید هادی پانزوان نیز به همراه برادرش در بازی های آسیایی 2002 بوسان حاضر بود و به مدال نقره دست یافت.

هنوز تب برادران پانزوان فروکش نکرده بود که قهرمانی دیگر از وزنه برداری گیلان به پا خاست به نام اصغر ابراهیمی. ابراهیمی که در المپیک 2004 آتن یونان حذف شده بود با توپ پر پای به المپیک بعدی یعنی 2008 پکن گذاشت و پس از مثبت شدن دوپینگ سه وزنه بردار، از رتبه هفتم به یک قدمی مدال و رتبه چهارم رسید، البته اصغر ابراهیمی مدال نقره بازی های آسیایی 2010 گوانگژو را نیز در کارنامه دارد.

اما غوغای وزنه برداری گیلان بعد از یک دهه پرسروصدا مجدد در سراشیبی سقوط قرار گرفت و تا اینکه این روزها با برنامه ریزی مدونی که مسعود محرابی رییس جوان هیات وزنه برداری گیلان کرده است، شاهد اوج گیری مجدد این رشته هستیم.

محرابی که از دی ماه 1400 سکان هدایت هیات را بدست گرفته است در گفتگویی با خبرنگار خط اول ورزشی اظهار داشت: در سال گذشته وزنه‌برداری استان یکی از بهترین دوران‌های خود را تجربه کرد و وزنه‌برداران گیلانی بیش از ۳۰ مدال رنگارنگ رقابت های جهانی و کشوری را بدست آوردند تا نشان دهند برای رسیدن به روزهای اوج فاصله چندانی ندارند.

وی اظهار کرد: بیش از نیمی از این مدال‌ها طلا بود و و برای سال جاری نیز افقی روشن پیش روی این رشته در گیلان قرار دارد.

محرابی افزود: کسب این تعداد مدال در یک ورزش تخصصی طی یک سال مطلوب است و می‌توان گفت که نتایج و زحمات وزنه‌برداران گیلانی راضی‌کننده بوده و نمره قابل قبولی را می‌توان برای تلاش آنان درنظر گرفت و امید است سال آینده مقام و مدال‌های بیشتری کسب کنند.

وی گفت: البته طی سال گذشته سه میزبانی کشوری داشتیم که این میزبانی ها مربوط به مسابقات لیگ وزنه برداری جوانان پسر، لیگ وزنه برداری بزرگسالان مردان و نخستین دوره لیگ وزنه برداری باشگاه‌ های بانوان کشور بود.

رئیس هیات وزنه برداری گیلان اضافه کرد: همچنین پارسال ۱۵ اعزام به مسابقات مختلف وزنه‌برداری در رده‌های سنی گوناگون در هر ۲ بخش بانوان و مردان داشتیم و توانستیم نایب قهرمانی جوانان کشور در اردبیل و نایب قهرمانی لیگ باشگاه های بانوان کشور در مشهد را بدست آوریم.

محرابی به کسب مدال طلای جهانی طی سال گذشته نیز اشاره و بیان کرد: پس از حدود یک دهه وزنه برداری گیلان توانست مدال جهانی کسب کند و آریا پایدار در رقابتهای قهرمانی جوانان جهان موفق به کسب مقام قهرمانی و تصاحب سه مدال طلا شد.

مسعود محرابی که کمک مربی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان کشور نیز هست، ادامه داد: حضور مربیان گیلانی در تیمهای ملی آقایان و بانوان نیز یکی دیگر از موفقیت‌های این رشته در گیلان بود که می‌توان به حضور سیدهادی پانیزوان به عنوان سرمربی تیمهای ملی نوجوانان و جوانان و حضور ساقی سپاسگزار به عنوان مربی تیم ملی بانوان اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: چند دوره آموزشی نیز در بخش‌های داوری و مربیگری برگزار شد و از سوی دیگر داوران گیلانی نیز در رقابتهای مختلف کشوری حضور چشمگیر و فعالی داشتند ضمن آنکه برپایی دوره‌های آموزشی در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت.

رئیس هیات وزنه‌برداری گیلان اظهار کرد: پارسال برای نخستین بار لیگ وزنه برداری گیلان برگزار شد، و اقداماتی از این دست باعث شد در رنکینگ فدراسیون نیز به عنوان پنجمین هیات برتر کشور دست یابیم.

محرابی به مهمترین برنامه‌های هیات وزنه‌برداری گیلان طی سال‌جاری اشاره کرد و افزود: طی تعامل با آموزش و پرورش و همکاری با سایر ارگانها و نهادها برای استعدادیابی برنامه‌ریزی می کنیم زیرا پتانسیل مناسبی در گیلان در رشته وزنه برداری وجود دارد.

وی بیان کرد: همچنین عقد قرارداد با دانشگاه‌ها و نیروهای نظامی از دیگر برنامه های مهم هیات وزنه برداری است که در سال جاری این امر با تلاش بیشتری پیگیری می شود تا ورزشکاران بیشتری جذب این رشته شوند ضمن آنکه به طور حتم استعدادهای مناسبی نیز کشف خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: تعامل و همدلی بسیار خوبی در هیات وزنه‌برداری وجود دارد و امید است با حمایت‌های بیشتر فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان گیلان بتوانیم نتایج ارزشمند و بهتری کسب کنیم، ضمن اینکه سال گذشته نیز فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان گیلان تعامل و همکاری مناسبی با این هیات داشتند.

وی در پایان به برگزاری مراسم تجلیل از وزنه برداران استان گیلان اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ وزنه برداری گیلان توانستیم مراسم تجلیل از وزنه برداران به همراه جوایز نقدی و غیرنقدی بگیریم که با اطمینان می گویم تا به حال چنین مراسمی برای وزنه برداران گیلان برگزار نشده بود.

پربیننده‌ ترین ها