هر وقت صحبت از هیات شنا، شیرجه و واترپلوی گیلان پیش بیاید، قبل از اینکه به یاد اعجوبه ای به نام حیدر شونجانی بیافتیم و افتخاراتش برای گیلان و ایران را مرور کنیم به یاد وضعیت نا امید کننده ی استخر کوثر رشت می افتیم، پروژه ای که برای بیش از یک دهه است تعطیل و تخریب شده است و بعید است با این روندی که در پیش گرفته شده تا یک دهه دیگر هم راه بیفتد.

 

وضعیت بی سرانجام استخر کوثر رشت

به گزارش خط اول ورزشی، استخر کوثر سالها در یکی از بهترین نقاط شهر رشت به عنوان یکی از پرترددترین استخرهای گیلان شمرده می شد تا اینکه شهریور 1392 به بهانه اینکه استحکام سقفش مورد تردید بود دربش بسته شد و به جای اینکه بازسازی و ترمیم گردد، استخر تازه نوسازی شده را اواخر سال 1392 در زمان مدیرکلی مسعود رهنما به بهانه خطرساز بودن، بطور کل تخریب کردند تا 12 ماهه و با بودجه ای برابر با دو میلیارد تومان استخری کاملاً بازسازی شده به مردم تحویل دهند ، اما اکنون 12 سال از آغاز این قصه ی پُر غصه می گذرد و  هزینه هنگفتی صورت پذیرفته و هنوز به جایی نرسیده است و اگر همین امروز 120 میلیارد تومان بودجه تامین شود شاید بتوانند 18 ماه دیگر این پروژه را به بهربرداری برسانند ولی باتوجه به عدم تخصیص بودجه و تعطیلی پروژه بعید است به این زودی ها رشتوندان بتوانند در استخر کوثر شیرجه بزنند. افشین مولایی، مسعود رهنما، مریم بخشی و جهانبخش آرمان هر کدام یک آجر روی اجر کوثر گذاشته اند و آنطور که بویش می اید باید همین تعداد مدیرکل دیگر بر سر کار بیایند تا شاید کار استخر کوثر در مجموعه ورزشی یادگار امام رشت به اتمام برسد.

عمادالدین همتی رییس هیات شنا، شیرجه و واترپلوی گیلان در این خصوص به خبرنگار خط اول ورزشی می گوید: بازسازی استخر کوثر که یک پروژه ملی است بعد از بازسازی ورزشگاه شهید عضدی رشت دومین پروژه مصوب سفر رییس جمهور شهید در شهرستان رشت بود و برایش 15 میلیارد تومان بودجه مصوب شده بود اما علی رغم گذشت دو سال و نیم از سفر حجه الاسلام رییسی به گیلان، متولیان مربوطه نتوانستند از این فرصتی که شهید جمهور برایشان بوجود آورده استفاده کرده و حتی 15 ریال هم از این مصوبه محقق نگردیده است، درحالیکه ورزشگاه عضدی بلافاصله بودجه میلیاردی خود را گرفت و بازسازی شد. این شواهد نشان می دهد متأسفانه اراده ای یا اولویتی برای تکمیل استخر کوثر وجود ندارد.

وی افزود: سال گذشته از سر استیصال تصمیم داشتند سازه فعلی و نیمه کاره استخر را تغییر کاربری دهند و واگذار نمایند که با ورود به موقع هیات شنا جلویش گرفته شد اما خطرناک تر از این موضوعات شایعات جدیدی است که این روزها حول محور استخر کوثر مطرح است، البته موضوع از شایعه فراتر رفته و بطور جدی قصد دارند پروژه نیمه کاره را از مسیر مولدسازی یا ماده 27 (اجاره 99 ساله) به بخش خصوصی واگذار نمایند، حتی قیمت هم تعیین کرده اند، اما بنده به عنوان فردی که هم در حوزه شنا و هم در حوزه عمران تجربه دارم باید بگویم با رقمی بسیار کمتر از آنچه عنوان شده (120 میلیارد تومان) می توان استخر را تکمیل کرد، اینها عدد را سنگین گرفته اند که بگویند بسیار پرهزینه است و نمی شود بازسازی کرد تا این پروژه بر زمین مانده را از سر خود رفع کنند و واگذار نمایند ولی اگر این اتفاق نامیمون بیفتد بلاشک استخر کوثر از مسیر خدمات رسانی ارزان به مردم و ورزش قهرمانی خارج خواهد شد.

همتی ادامه داد: اگر وقت و انرژی و هزینه ای که برای استخر ایثار رشت – که یک ریال عایدی ندارد - گذاشته شد را صرف تکمیل استخر کوثر می کردند بلاشک بسیار مثمرثمر تر بود و باتوجه به موقعیت سوق الجیشی آن به مراتب ده ها برابر هزینه ای که شد را می توانستند در کمتر از یک سال از محل درامد استخر کوثر در بیاورند، اما این مورد هم یکی از هزاران کارهای بدون کارشناسی در کشورمان است.

 

استخر ایثار در مسیر استخر کوثر

اما در استخر ایثار رشت چه می گذرد؟ رییس هیات شنا، شیرجه و واترپلوی گیلان معتقد است: باتوجه به موقعیت جغرافیایی استخر ایثار رشت، که در فاصله حدود 10 کیلومتری خارج از شهر رشت واقع شده است باید گفت نگهداری و فعالیت این استخر اصلا اقتصادی نیست و زیان ده می باشد و اگر به همین منوال ادامه یابد پر بیراه نیست به سرنوشت تلخ استخر کوثر رشت دچار گردد.

عمادالدین همتی گفت: هنوز دو سه هفته از هزینه کرد 38 میلیون تومانی برای تعمیر سه پمپ تصفیه آب استخر ایثار که همزمان خراب شده بود نگذشته که مجدد خبر آوردند دیگ بخار ترکیده است و برای تعویض آن نیاز به بودجه ای حداقل دویست میلیون تومانی است.

وی افزود: با این اوصاف فعالیت این استخر که از قضا ارزان ترین استخر استان گیلان و با کیفیت ترین آنهاست، اصلا اقتصادی نیست چراکه بواسطه فاصله زیاد آن با مرکز شهر استقبال عموم از آن بسیار کم است و به لحاظ درامدزایی وضعیت ناگواری دارد.

همتی ادامه داد: هزینه های نگهداری و حقوق پرسنل و ناجیان غریق استخر به ماهی یکصد میلیون تومان می رسد این در حالی است که میانگین درآمد استخر هرگز از بیست میلیون تومان در ماه فراتر نرفته است.

رییس هیات شنا، شیرجه و واترپلوی گیلان تصریح کرد: از سال 1388 که استخر ایثار افتتاح شد تا 1395 در اختیار هیات جانبازان گیلان بود ولی بواسطه همین چالش ها یعنی درامد کم و هزینه زیاد و عدم استقبال، عملا از سال 95 درب آن بسته بود تا اینکه بعد از ورودم به هیات شنا به عنوان رییس، تصمیم گرفتم آنجا را طبق قانون زیر مجموعه هیات شنا نمایم و احیا کنم، این اتفاق اسفند 1401 افتاد و بعد از شش سال تعطیلی و با هزینه بالغ بر 5 میلیارد تومان خرداد 1402 با مدرن ترین امکانات تعمیر و نوسازی شد و عملا مجدد راه اندازی گردید اما درامدزایی منفی تمام خستگی را بر تنمان گذاشت.

وی گفت: حتی در نظرگرفتن سانس رایگان برای خبرنگاران و پرسنل اداره کل ورزش و جوانان و باشگاه های فوتبال هم رونق را به ایثار برنگرداند، به آموزش و پرورش هم نامه زدیم تا صرفا با پرداخت هزینه های ناجی و مربی از استخر ایثار برای مدارس دولتی رایگان استفاده کنند اما هنوز استقبالی از سوی آنها هم نشده است.

همتی تاکید کرد: تمام تلاش خود را معطوف به رونق استخر ایثار می کنیم تا خدای نکرده به سرنوشت تلخ استخر کوثر دچار نگردد چراکه استخر کوثر در عین پررونق بودن سالهاست به بهانه بازسازی تخریب شده و هنوز راه اندازی نشده، از همین رو باید نگران بود استخر ایثار که رونقی ندارد و دچار برخی مشکلات ساختاری است سوژه تخریب قرار نگیرد.

 

نایب قهرمانی آسیا با تیم ملی واترپلوی نوجوانان

این اظهارات را فردی بیان می کند که سالها بدنش در استخرهای گیلان خیس شده و به عنوان رییس هیات شنا، شیرجه و واترپلوی گیلان می داند نقطه هدفش کجا باید باشد؛ او از تابستان 1366 وقتی شش سالش بود شنا را در همین استخر کوثر رشت آغاز کرد و یک سال بعد در هفت سالگی به عنوان کوچکترین شناگر مسابقات قهرمانی کشور در استخر مجموعه ورزشی آزادی تهران بود و تا سال 1376 با تیم منتخب گیلان حضور مستمری در مسابقات شنا و البته واترپلوی کشور داشت و توانست سال 68 مدال برنز تیمی شنای 8 تا 10 سال کشور را بدست آورد و به اردوی تیم ملی نوجوانان دعوت شود، سال 76 هم با تیم نوجوانان گیلان قهرمان واترپلوی کشور گردد و به اردوی تیم ملی واترپلوی نوجوانان دعوت شود.

همتی بعد از دنیای قهرمانی هم از آب فاصله نگرفت و سال 1391 به عنوان سرپرست تیم شنای گیلان عنوان نایب قهرمانی کشور دست یافت و سال 92 هم دبیر هیات شنا، شیرجه و واترپلوی گیلان شد تا اینکه 29 مهر 1400 با رای اعضای مجمع به عنوان رییس هیات شنا، شیرجه و واترپلوی گیلان انتخاب گردید.

در این مدت هم علاوه بر برگزاری مسابقات مهم و کسب عناوین شایسته در مسابقات قهرمانی کشور؛ برای اولین بار یک گیلانی، افتخار سرپرستی تیم ملی واترپلوی جوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا را هم بدست آورد. رییس فدراسیون شنا طی حکمی عمادالدین همتی را به عنوان سرپرست تیم ملی در مسابقات آسیایی 2024 فیلیپین برگزید که با عملکرد فوق العاده ورزشکاران، تیم ملی واترپلو توانست عنوان نایب قهرمانی آسیا را بدست آورد و حتی بناست این تیم ملی با همین شاکله و با حضور همتی به عنوان سرپرست در مسابقات قهرمانی جهان که تیر ماه در آرژانتین برگزار می شود حضور یابد.

 

ارتقای رنکینگ گیلان از 26 به هفتم

اما وی با برگزاری مسابقاتی چون رقابت شنای آبهای آزاد قهرمانی کشور در ساحل رودسر و میزبانی از 150 ورزشکار از استانهای گیلان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، مازندران، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد و قزوین عملکرد فوق العاده ای از خود به جا گذاشت. در این مسابقات که شناگران در رده های سنی ۲۰ تا بالای ۷۰ سال حضور داشتند در سه مسافت 1000 متر، 1500 متر و 2000 متر با هم به رقابت پرداختند که در پایان باشگاه ملوان جوان رشت قهرمان شد تا کاپ قهرمانی از گیلان خارج گردد. تهران و خوزستان هم عناوین دوم و سوم را بدست اوردند. این رقابتها مرداد ماه سال گذشته برگزار شده بود.

در اعزام ها نیز در بخش پسران برای نخستین بار بعد از 5 سال غیبت، تیم واترپلوی زیر 14 سال گیلان در لیگ کشور حضور یافت و در بخش دختران نیز تیم شنای هنری گیلان با کسب 16 مدال رنگارنگ و دو کاپ نایب قهرمان کشور شد.

در بخش اموزش نیز هیات بیکار نبود و هشت دوره کلاس مربیگری و داوری شنا و شنای هنری و همچنین مدیریت اماکن آبی را را در گیلان برگزار نمود، همتی اما تاکید کرد: از همه مهمتر، جهت سر و سامان دادن به بحث آموزش در حال اجرا و نهادینه کردن آزمون هفت سطح در استان گیلان همزمان با سراسر کشور هستیم. نگفته نماند بعد از ده سال در لیگ برتر شنای کشور نیز حضور یافتیم و اگر اسپانسر خوبی جذب کنیم آمادگی داریم در لیگ دسته اول واترپلوی کشور تیم بدهیم. ما حتی علیرغم نداشتن امکانات مکفی شیرجه در گیلان، در این رشته نیز تلاش های داریم و با برگزاری اردوی تیم شیرجه گیلان در استخر مجموعه ورزشی آزادی تهران قصد داریم شیرجه گیلان را نیز پویا کنیم.

وی افزود: اتفاق خوب دیگری که رقم زدیم ثبت رسمی و سامانه ای اماکن آبی استان گیلان هست و تا امروز 67 استخر ثبت شده در استان داریم. همه این اتفاقات خوب باعث شد رتبه گیلان در رنکینگ فدراسیون از 26 در سال 1400 به رتبه هفتم در 1402 برسد، این درحالی است که هنوز عملکرد شش ماهه دوم سال 1402 مورد بررسی قرار نگرفته و اگر این اتفاق بیفتد یقینا رتبه بهتری را کسب خواهیم کرد.

 

اجرای طرح ملی بانو توانا

عمادالدین همتی با اشاره به اجرای طرح ملی «بانو توانا » گفت: این یک طرح سراسری است که در کل کشور به طور همزمان اجرا می‌شود و از اهداف ان ارتقای سطح جسمی و روحی بانوان سالمند، توجه بیشتر به ورزش بانوان با محوریت سالمندی است. وی افزود: از آنجایی که سالمندان بیشتر دچار کم تحرکی هستند بنابراین جامعه هدف ما افراد بالای ۶۰ سال است و برای آشنایی بیشتر این افراد با روش‌ها و فنون بروز آب درمانی اجرا می‌شود.

همتی گفت: در این طرح از تمرینات منظم کششی، مقاومتی و تمرینات آی چی با سطح و شدت متوسط استفاده خواهیم کرد که تمرینات آی چی برای تقویت کل بدن و آرامش ذهن در آب اجرا می‌شود و شامل تمرینات مقاومتی همراه با تنفس‌های عمیق است که به صورت ایستاده در نقطه‌ای از استخر که آب در حد شانه‌ها است، اجرا می‌شود. رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلوی گیلان مدت زمان اجرای طرح بانو توانا را ۸ هفته (هفته‌ای دو جلسه) و در کل ۱۶ جلسه اعلام کرد که ۲ ماه طول خواهد کشید. وی اظهار امیدواری کرد که این طرح نتایج مثبت درمانی زیادی را در بر داشته و بتوان آن را استمرار داد.

ناگفته نماند هیات شنا، شیرجه و واترپلوی گیلان این طرح را مشترکا با هیات نجات غریق و غواصی استان انجام می دهد.

 

ارج نهادن به پیشکسوتان و برگزاری جام حیدر شونجانی

اگرچه در حال حاضر گیلان 350 مربی و 70 داور و 300 ورزشکار ثبت شده در سامانه دارد اما رییس هیات شنا، شیرجه و واترپلوی گیلان معتقد است: بلاشک آمار شناگران گیلان بسیار بیشتر از این اعداد و ارقام است و همین جا لازم می دانم از همه آنها دعوت کنم در سامانه فدراسیون شنا ثبت نام نمایند تا در راستای حضور در مسابقات و ارایه خدمات بیمه ای و سایر خدمات، حقی از انها ضایع نگردد. اما در کنار این ورزشکاران ما هرگز پیشکسوتان را از یاد نمی بریم، قهرمانان ارزنده ای چون حیدر شونجانی تنها چهره المپیکی گیلان در رشته شنا  که ما حتی مسابقاتی تحت عنوان یادبود ایشان برگزار کردیم، او از بازیکنان تیم ملی شنا ایران بود که اعجوبهٔ ۱۰۰ متر کرال ایران در دهه پنجاه محسوب می‌شود. شونجانی دارای رکوردهای داخلی و مقام‌های متعدد بین‌المللی بود. او عضو تیم ملی شنا و واترپلوی ایران در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران بود و به همراه این تیم مدال طلا گرفت. وی در رشته شنا در المپیک ۱۹۶۴ توکیو و در رشته واترپلو در المپیک ۱۹۷۶ مونترال نیز شرکت داشت.

همتی ادامه داد: گیلان پیشکسوتان دیگری چون اسدالله و قدرت الله شیرازی در تاریخ خود دارد که بارها در میادین بین المللی برای ایران افتخار آفریدند. همچنین باید به نام هایی چون حسن دلیرحیرتی و جلیل اسماعیل نیا نیز اشاره کنیم که از بنیانگذاران شنا در استان گیلان بودند یا جواد امرآبادی که مربی تیم ملی دانش آموزی ایران در رقابتهای قهرمانی جهان در اسپانیا بود، یوسف کوچکی پور هم از زحمتکشان شنا در شهرستان رودسر بود و شاید نیم قرن در بخش آموزش شنا فعالیت کرد، مجید قرطاس، ابوطالب مشهور، استاد احمد پوریا، منیژه وفا، تهمینه سعیدی، افسانه اسدان (همسر سیروس قایقران کاپیتان فقید تیم ملی فوتبال ایران) و نفیسه اکبری از اساتید، پیشکسوتان و قهرمانان نه چندان دور شنای گیلان هستند و امروزه نیز در بخش بانوان نوریا رحیمی مقدم هفت سال قهرمان بلامنازع کشور است.

اما در کنار همه این اتفاقات خوب و افتخارات بزرگ، متاسفانه اغلب مردم و شاید خواص، عملکرد هیات شنا، شیرجه و واترپلوی گیلان را به راه اندازی استخر کوثر رشت گره می زنند، استخری که یک پروژه ملی است و ربطی نه تنها به هیات شنا ندارد بلکه به اداره کل ورزش و جوانان استان هم ندارد اما پیشانی شنای گیلان است و استان و استاندارش باید همت کنند هرچه سریعتر این پروژه نیمه کاره را به اتمام برسانند.

پربیننده‌ ترین ها