فدراسیون شطرنج از سال ۱۳۶۹ که مجددا آغاز به ‌کار کرد، سرعت رشد خوبی گرفت و 26 استاد بزرگ بین المللی تحویل جامعه ورزش داد، اما بعد از دوران پرفروغ کامبوزیا و پهلوان زاده؛ دوران افول شطرنج ایران چند سالی است شتاب گرفته تا جاییکه امروز از 26 استاد بزرگ شطرنج ایران 9 نفر با پرچم کشورهای دیگر در مسابقات جهانی حاضر می شوند، اساتید بزرگی چون آتوسا پورکاشیان، درسا درخشانی و الشن مرادی با پرچم آمریکا، میترا حجازی‌پور، علیرضا فیروزجا و امیر باقری با پرچم فرانسه، سارا خادم الشریعه و حسن عباسی‌فر با پرچم اسپانیا، غزل حکیمی‌فرد با پرچم سوئیس و یا شهره بیات داور برجسته گیلانی هم با پرچم انگلستان در مسابقات بین المللی شطرنج شرکت می‌کنند.

این موضوع  ظاهرا از درجه اهمیت زیادی برای فدراسیون برخوردار نیست و این روزها جنگ قدرت در فدراسیون شطرنج بر هر موضوع دیگری ارجحیت دارد. این را نگارنده نمی گوید وقتی اوضاع فدراسیون شطرنج را از زمان اتمام مدیریت مهرداد پهلوان زاده در فدراسیون بررسی می کنید شما نیز به این یقین خواهید رسید.

بعد از رفتن پهلوان زاده در اسفند 98، ابتدا فرهاد نیکوخصال سرپرست فدراسیون شد و بعد از دو سال معطلی، بالاخره موفق گردید انتخابات پرحاشیه فدراسیون را برگزار نماید و حسن تامینی نماینده ادوار رشت در مجلس شورای اسلامی، پس از دو دور رای گیری، خرداد 1400 رییس فدراسیون شطرنج گردد.

اما او که سابقه ای شطرنجی نداشت، به شدت با شادی پریدر نایب رییس منصوب خود دچار اختلاف شد و در ادامه بعد از خودکشی یکی از مدیران ارشد فدراسیون، مجبور به استعفا شد، عمر مدیریتی تامینی به دو سال هم نکشید و در خرداد 1402 شهرام عظیمی سرپرست فدراسیون شد و نکته جالب اینجاست یکی از اولین اقدامات وی، برکناری شادی پریدر از نایب رییسی بود.

اما عظیمی هم اینکاره نبود و چالش هایی چون اعزام شطرنج‌بازان به جام جهانی با هزینه شخصی، حذف زنان شطرنج‌باز از کاروان بازی‌های آسیایی هانگژو به دلیل مالی، اعتراض خانواده‌های شطرنج‌باز نسبت به عدم اعزام فرزندانشان به مسابقات رده‌های سنی قهرمانی جهان در گرجستان، اعزام با تاخیر تیم ملی نوجوانان شطرنج ایران به مسابقات قهرمانی جهان در دبی که باعث شد دور نخست مسابقات را از دست دهند و استعفای دسته‌جمعی کمیته فنی فدراسیون شطرنج از جمله امیررضا پوررمضانعلی، استادبزرگ شطرنج ایران و مدرس فیده و چالش هایی از این دست باعث شد تا بالاخره وزارت تصمیم بگیرد شادی پریدر استاد بزرگ شطرنج و نایب رییس پیشین را به عرصه شطرنج بازگرداند.

این اتفاق آذر 1402 رخ داد و پریدر سرپرست فدراسیون شد ولی او نیز چهار ماه بعد هوس ریاست کرد و جهت شرکت در انتخابات استعفا داد، استعفایی که البته پس از ملاقات با وزیر ورزش و جوانان پس گرفته شد. در هر صورت مقدمات فراهم شد و بنا بود انتخابات فدراسیون شطرنج  18 تیر برگزار شود ولی باز بنا به دلایلی نامعلوم لغو گردید این بار قرار شد پس از حذف یک چهره مشهور از لیست کاندیداها، 24 مرداد برگزار شود.

اما درحالیکه به موعد جدید انتخابات نزدیک می شویم، این فدراسیون بار دیگر اسیر یک حاشیه عجیب شده است.

ابتدا مهدی شکوری، نایب‌رئیس فدراسیون شطرنج، به دلیل آنچه فدراسیون آن را بی‌کفایتی، عدم صلاحیت و بررسی مشکلات گزارش‌شده عنوان کرد، عزل شد. طبق این گزارش و بررسی‌ بعمل آمده شناسنامه نامبرده المثنی بوده و نام حقیقی او مهدی شکوری هوجقان و دارای پرونده اقتصادی است. اما در مقابل شکوری هم بیکار نماند در فضای مجازی ضمن تکذیب همه این مباحث، موضوعی کاملا عجیب را عنوان نمود و گفت: ششم مرداد به اتفاق خانم شادی پریدر به محضر ازدواج رفتیم ولی چون ایشان درخواست مالی غیرقانونی از فدراسیون شطرنج داشتند، بنده نپذیرفتم و به همین دلیل بدون عقد از محضر خارج شدیم و بلافاصله اقدام به عزل اینجانب و انتشار مطالب خلاف واقع کرد.

با این توصیفاتی که هر روز از فدراسیون شطرنج شنیده می شود، به نظر وزارت ورزش و جوانان قبل از اینکه خاله بازی در فدراسیون شطرنج به اوج خود برسد انتخابات زودهنگام را برگزار نماید تا بیش از این ابروی جامعه فهیم شطرنج کشور نرود.

پربیننده‌ ترین ها